Vad är skillnaden på ett gratis typsnitt och ett med licens?

Ett gratis typsnitt kommer ofta utan några större restriktioner och får användas fritt. Kom ihåg att kolla licensen för det, även om det är fritt att använda finns det ofta begränsningar mot att sälja det vidare eller inkludera det i egna samlingar för vidarespridning. Gratis typsnitt kan ofta sakna en komplett uppsättning av karaktärer, t.ex. kan Å, Ä och Ö saknas när man laddar ner dem från populära fonthemsidor.

Typsnitt med licens är sådana man som användare har betalat för. De är ofta kompletta, kommer i flera skärningar och ger större möjlighet till att sätta en unik prägel till ditt varumärke då det inte kommer användas av lika många företag. Tänk på att även här se över vad som gäller i licensen, t.ex. hur många datorer det får installeras på eller hur många exponeringar det får ha online. I branschen kallas det ofta ”Desktop License (för användning på en specifik dator), ”Web License” (för användning online) eller ”App Licence” (för användning i appar). Är ni många användare som ska ha ett typsnitt kan det vara en idé att skapa erat egna typsnitt. Den initiala kostnaden för det är lite större, men ni får då använda det fritt i er organisation och kan snabbt spara in de pengarna när ni ställer kostnaden mot att köpa mängder av licenser. För en utveckling av resonemanget, se vår artikel om typsnitt med vår AD Jonas Mandorf.

Utforska gärna mer från oss i vår Fluid feed

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Hur syns din webb i andra kanaler?

Hur din länk ser ut kanske inte påverkar hur ofta du syns, men kan absolut locka fler att klicka på din länk och därmed öka din klickfrekvens.

Röri(li)ga bokstäver väcker uppmärksamhet för det fria ordet

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.