Hur syns din webb i andra kanaler?

Hur din länk ser ut kanske inte påverkar hur ofta du syns, men kan absolut locka fler att klicka på din länk och därmed öka din klickfrekvens.

En undersida länkas i en tråd på Facebook. Ett sökresultat ger flera relevanta träffar där din sajt är en av dem. Tillfällena du önskar extra dragningskraft till din länk är säkert många. Vi går igenom några sätt för dig som hemsidesägare att påverka hur dina länkar syns i andra kanaler. Och flera är faktiskt relativt enkla att justera.

 

Länkar på sociala medier

Vad

Jobbar ni med ett contentflöde på er webb publicerar ni kanske nyheten först på er sajt och delar den sen på sociala medier för spridning. Kontrollera hur dina länkar brukar se ut. Brukar länken visa din önskade bild och text i förhandsvisningen i den valda kanalen?

Så kan du påverka

Genom att använda ett protokoll som heter Open Graph Protocoll berättar du för exempelvis Facebook hur ditt delade innehåll önskas presenteras. Du kan berätta vilken titel, URL, bild och beskrivning av din post eller sida du vill prioritera. I praktiken rör det sig om att definiera metadata som og:title, og:type, og:image, og:description och og:url.

Använder du Wordpress som CMS används ofta utvald bild om inget annat finns definierat. Det finns även plugins som hjälper dig styra dessa parametrar, bland annat Yoast SEO.

Utseende i webbläsaren

Vad

Favikon, sajtikon eller URLikon – kärt barn har många namn. Det vi pratar om är den lilla bilden som ofta dyker upp intill din sajts URL i webbläsaren. Andra ställen du kan hitta den på är i listan bland bokmärken historik och om du väljer att spara ner länken till hemsidan i mobilen.

Faviconen är ett sätt att stärka synligheten för din länk, skapa igenkänning och underlätta för användaren att hitta dig i sökresultatet.

Så kan du påverka

Se till att din hemsida har en definierad favikon och att den följer rekommenderade format. Tänk på att hålla bilden väldigt enkel rent grafiskt eftersom den kommer synas i väldigt litet format – vanligtvis 32×32 pixlar. Jobba med varumärkets profilfärg för snabb igenkänning.

Resultat i SERP:en

Vad

Ett sätt att optimera din organiska länk på Google är att förbättra den rubrik och text som dyker upp i sökresultatssidan (SERP:en).

Du kan ge förslag till sökmotorer vilken text som bäst beskriver din undersida och vilken titel du rekommenderar till länken. Tyvärr finns inga garantier att Google kommer välja ditt förslag, och kan mycket väl skrivas över av en genererad text som Google tycker är bättre. Men så länge chansen finns att påverka din CTR (click through rate) kan det vara värt ett försök.

Så kan du påverka

För att Google ska vilja välja din text framför en egen finns några rekommendationer att förhålla sig till:

  • Rätt längd. Undvik att skriva över 155 tecken, sikta hellre på 120-140 tecken.
  • Skriv unika texter för de olika undersidorna.
  • Skriv för människor. Gör texten enkel och överblickbar för ett öga som scannar information i farten.
  • Har du ett sökord du optimerar för och önskar synas på? Testa att lägga in det i titeln.
  • Använd gärna en call to action för att uppmana att klicka sig vidare.

 

Några ytterligare tips och verktyg

Rensa cachad information på externa plattformar

Om du gör uppdateringar i innehåll du tidigare delat på sociala medier finns risk att ditt tidigare innehåll ligger sparat i plattformens cache. Här kan det vara till stor hjälp att använda plattformens egna verktyg för att granska vilken data den plockar och rensa cachad information.

Facebooks länkverktyg

Linkedins länkverktyg

Ta hjälp av din webbpartner

Vill du ha hjälp att komma igång och skapa mer engagerande länkar? Prata med oss så ser vi till att din hemsida blir en sömlös del av din kundresa.

 

Medarbetare i artikeln

Product Lead Webb

Senaste feeds

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.