Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tänk dig att du ska skapa en kampanj för att marknadsföra ett nytt erbjudande. Skulle det då inte underlätta att veta:

Vilka annonser som tidigare har drivit flest köp och därmed vilka budskap som fungerar bäst?

Vilka målgrupper som har visat störst intresse för dina produkter, så att du kan skräddarsy ditt budskap efter deras preferenser?

Vilka geografiska områden där du haft högsta engagemang, så att du kan fokusera dina offline-kampanjer på rätt platser?

Genom att analysera dina Google Ads-resultat kan du komma åt värdefulla insikter för att stärka din marknadsföring utanför den digitala världen.

Så, vilken typ av annonsör passar detta för?

Denna strategi fungerar för så gott som alla typer av annonsörer i olika branscher. Men, för att denna metod ska vara så effektiv som möjligt så behöver ett par saker redan finnas på plats.

Vi rekommenderar att du har:

  • Data från minst 3–6 månaders annonsering på Google Ads.
    På så sätt har du tillräckligt med data för att identifiera mönster och trender.
  • Spårning på dina kampanjer.
    Det är viktigt att dina kampanjer spårar de mål som du önskar för att veta att målgruppen du planerar att rikta dig till faktiskt representerar dina köpande kunder. Detta kan vara spårning för t.ex. samtal, inskickade formulär, transaktioner eller liknande.

 

Psst.. Behöver du hjälp med konverteringsspårning? Kontakta oss

 

Använd klickdata om du inte spårar konverteringar

Har du inte satt upp konverteringsspårning än? Då rekommenderar vi att du använder klickdata som användbar källa.

Exempel: Om din annons får väldigt många klick i en viss del av en stad, då kan du använda den informationen för att rikta dina offline-kampanjer dit.

3 snabba

för att lyfta din offlinemarknadsföring med Google ads-data

Det finns många sätt att sätta upp din Google ads-annonsering och dina rapporter, därför kommer tre snabba, enkla och konkreta sätt för dig att nyttja din Google Ads-data för att optimera din övriga marknadsföring.

1. Återanvänd de budskap som fungerar online – offline
Analysera vilka annonser och budskap som har drivit flest klick och köp. Genom att lokalisera vilket budskap som faktiskt ledde dina köpande kunder genom den digitala dörren ger det dig chansen att testa budskapet “irl”.

Exempel: Om ”Fri hemleverans i hela staden” var det som drog flest kunder online, varför inte använda samma budskap i dina övriga annonser? Genom att spegla det framgångsrika budskapet från dina digitala annonser kan du locka fler liknande kunder även i offline-kanalerna.

2. Kartlägga köpstarka platser och områden
Med platsrapporterna från Google Ads kan du även se vilka specifika områden majoriteten av dina klick och köp kommer från. Denna geografiska data är guld värd när du planerar din offline-marknadsföring.

Exempel: Om du märker att en stor mängd konverteringar ( köp ) kommer ifrån ett specifikt område så kan du testa att fokusera en kampanj direktreklam i dessa områden.

3. Rikta budskapen till rätt målgrupper
Demografisk data från Google Ads kan ge dig värdefulla insikter (ålder, kön m.m.) för de av dina kunder som köper mest och oftast.

Exempel: Om du ser att din annons om träningskläder mest tilltalar kvinnor mellan 25 och 35 år, då kan du anpassa din fysiska marknadsföring efter denna grupp. Detta kan innebära att skapa unika annonser baserat på deras preferenser och köpa utrymme i magasin eller på platser där du vet att denna målgrupp generellt befinner sig.

Och detta är bara början!

Vill du ta din marknadsföring till nästa nivå med data och insiktsdriven marknadsföring?

Hör av dig till oss om du vill veta mer om hur du kan använda Google Ads-data för att maximera din traditionella marknadsföring!

Medarbetare i artikeln

Senaste feeds

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Hur syns din webb i andra kanaler?

Hur din länk ser ut kanske inte påverkar hur ofta du syns, men kan absolut locka fler att klicka på din länk och därmed öka din klickfrekvens.

Röri(li)ga bokstäver väcker uppmärksamhet för det fria ordet

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.