Nästan alla svenskar använder sociala medier, men vilka kanaler man använder skiljer sig mycket åt. Det är lätt att tänka att LinkedIn gäller för rekrytering. Men beroende på vilken tjänst ni vill fylla och vilka kandidater ni söker så kanske rätt person befinner sig någon annanstans.
En potentiell kandidat vill inte bara veta mer om tjänsten. Företagets kultur, värderingar, framtida kollegor och dina förmåner som anställd spelar också in i valet av arbetsgivare.
Sociala medier blir mer och mer visuellt drivna, videoannonser och rörligt innehåll tenderar att få högre engagemang. Våga anpassa innehållet efter kanalen, hur kan ni till exempel skapa engagerande rekryteringsannonser som känns naturliga i ett TikTok-flöde? Har ni ändå riktigt schyssta bilder som ni vill använda så är karusell-formatet bra för att driva engagemang och berätta historier.
Att långsiktigt arbeta för att stärka företagets bild som en attraktiv arbetsgivare för framtida, nuvarande och tidigare anställda kallas Employer branding. I en tid när det är svårare att rekrytera på grund av hård konkurrens på marknaden får företag med starka employer brands en stor fördel. Uppfattas ni som en attraktiv arbetsgivare är sannolikheten större att fler kommer söka sig till era lediga tjänster. Detta är något ett företag behöver sätta en strategi för och arbeta med löpande för att det ska kunna ge effekt. Blir du nyfiken? Hör av dig direkt till någon av oss om du vill veta mer!
Du vet vilka kanaler dina potentiella kandidater finns i, ni har tagit fram riktigt bra innehåll. Nu vill vi att de ska se era annonser också. Genom betalda kampanjer i sociala medier-kanaler når du inte bara aktiva jobbsökare. Du kan även nå och attrahera en vass spetskompetens som redan har en anställning och därför inte letar efter en ny tjänst. Förutom stor räckvidd kan du även uppnå en hög precision i vilka som ser din annons, eftersom du även har möjlighet att segmentera din målgrupp på kriterier som geografiskt område, intressen, kompetenser eller utbildningsnivåer.
När vi själva på Fluid skulle rekrytera ökade vi antalet ansökningar med 250% genom kampanjer på sociala medier!
En stor fördel med sociala medier, och framför allt betalda kampanjer, är mätbarheten i det du gör. Efter en rekryteringsprocess kan du gå tillbaka och få ut statistik på alla dina sociala medier-insatser. Förutom din räckvidd kan du även ta reda på vilka målgrupper som svarat bäst på ditt innehåll, hur ditt rörliga material har presterat och mycket mer. Genom länktaggning och spårning på företagets hemsida kan du dessutom härleda dina ansökningar direkt tillbaka till kampanjen på sociala medier. Perfekt för att dra slutsatser kring hur ni ska göra vid nästa rekryteringstillfälle! Låter det trixigt? Hör av dig till närmsta fluidian så hjälper vi dig med analysarbetet!