Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Vart finns era kandidater?

Nästan alla svenskar använder sociala medier, men vilka kanaler man använder skiljer sig mycket åt. Det är lätt att tänka att LinkedIn gäller för rekrytering. Men beroende på vilken tjänst ni vill fylla och vilka kandidater ni söker så kanske rätt person befinner sig någon annanstans.

 

Tänk på innehållet

En potentiell kandidat vill inte bara veta mer om tjänsten. Företagets kultur, värderingar, framtida kollegor och dina förmåner som anställd spelar också in i valet av arbetsgivare.

Sociala medier blir mer och mer visuellt drivna, videoannonser och rörligt innehåll tenderar att få högre engagemang. Våga anpassa innehållet efter kanalen, hur kan ni till exempel skapa engagerande rekryteringsannonser som känns naturliga i ett TikTok-flöde? Har ni ändå riktigt schyssta bilder som ni vill använda så är karusell-formatet bra för att driva engagemang och berätta historier.

Har du en långsiktig plan för Employer branding?

Att långsiktigt arbeta för att stärka företagets bild som en attraktiv arbetsgivare för framtida, nuvarande och tidigare anställda kallas Employer branding. I en tid när det är svårare att rekrytera på grund av hård konkurrens på marknaden får företag med starka employer brands en stor fördel. Uppfattas ni som en attraktiv arbetsgivare är sannolikheten större att fler kommer söka sig till era lediga tjänster. Detta är något ett företag behöver sätta en strategi för och arbeta med löpande för att det ska kunna ge effekt. Blir du nyfiken? Hör av dig direkt till någon av oss om du vill veta mer!

Våga satsa på betalda kampanjer

Du vet vilka kanaler dina potentiella kandidater finns i, ni har tagit fram riktigt bra innehåll. Nu vill vi att de ska se era annonser också. Genom betalda kampanjer i sociala medier-kanaler når du inte bara aktiva jobbsökare. Du kan även nå och attrahera en vass spetskompetens som redan har en anställning och därför inte letar efter en ny tjänst. Förutom stor räckvidd kan du även uppnå en hög precision i vilka som ser din annons, eftersom du även har möjlighet att segmentera din målgrupp på kriterier som geografiskt område, intressen, kompetenser eller utbildningsnivåer.

När vi själva på Fluid skulle rekrytera ökade vi antalet ansökningar med 250% genom kampanjer på sociala medier!

Glöm inte att följa upp och dra insikter!

En stor fördel med sociala medier, och framför allt betalda kampanjer, är mätbarheten i det du gör. Efter en rekryteringsprocess kan du gå tillbaka och få ut statistik på alla dina sociala medier-insatser. Förutom din räckvidd kan du även ta reda på vilka målgrupper som svarat bäst på ditt innehåll, hur ditt rörliga material har presterat och mycket mer. Genom länktaggning och spårning på företagets hemsida kan du dessutom härleda dina ansökningar direkt tillbaka till kampanjen på sociala medier. Perfekt för att dra slutsatser kring hur ni ska göra vid nästa rekryteringstillfälle! Låter det trixigt? Hör av dig till närmsta fluidian så hjälper vi dig med analysarbetet!

Medarbetare i artikeln

Inga relaterade medarbetare

Senaste feeds

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.