Fluid lanserar nya gratis-typsnitt

Jonas Mandorf, Art director på Fluid, har under sin karriär designat uppemot 4,3 MB typsnitt. Nu släpper Fluid fyra helt nya gratis-typsnitt till allmänheten, designade av Jonas. Få en inblick i arbetsprocessen.

Helvetica, Arial, Times New Roman. Det är lätt att ta typsnitten vi använder varje dag för givet. Som om de vore grundämnen, stöpta ur en supernova strax efter universums födelse. Men någon har faktiskt suttit på sin kammare, övertänkt varje serif och kernat bokstavspar in absurdum. Allt för att ge din text en visuell röst.

Vår Art director-kollega Jonas Mandorf har precis gått igenom hela designprocessen för fyra helt unika Fluid-typsnitt. Nu släpps de till allmänheten, helt gratis, i två omgångar – först ut är Fluid Crystal och Fluid ABC. Ni hittar typsnitten här!

Jonas, berätta om typsnitten som släpps i dagarna. 

–  Typsnittet Fluid ABC utgår från en skylt till en klassisk damfrisör i Västervik, komplett med skira gardiner och teak-panel. Av flera anledningar som vi kan spara till en annan gång har jag dessvärre aldrig klippt mig där. Men namnet och känslan i typsnittet är en utvidgning av tidsandan i hårfrisörskans skylt; 50-talets tankar om ABC-staden (Arbete-Bostad-Centrum). Man ser för sitt inre att typsnittet skulle fungera väl med sina breda bokstäver mot betongfasader för att basunera ut inrättningarna i det lokala folkhemscentrumet. Eller kanske på väggarna i de olika namngivna mötesrummen på ert nya kontor? Per Albin Hansson godkänner detta meddelande.

 

– Inspirationen till typsnittet Fluid Crystal kom från ett grafiskt element som vi laborerade med inför en grafisk profil. Någon yttrade den förtäckta utmaningen ”det där borde man kunna bygga ett typsnitt kring” och handskarna var därmed kastade. Fördelen med ett så pass geometriskt typsnitt är att designparametrarna är satta från början. Men det är också dessa begränsningar som senare i processen blir till nackdel när du inte vill hålla dig inom strikta ramar. Typsnittet passar till lite tech:igare användningsområden, men jag har samtidigt en bild i huvudet att det skulle bli grymt bra till en annons för japanska kockknivar. Överraska oss med vad du använder det till på fonts@fluid.se.

Det låter som komplicerade arbetsprocesser, vad är det svåraste med att designa typsnitt? 

– Att säga ”nu räcker det med småpillandet, typsnittet är klart”. I början av ett projekt är det alltid lite smekmånad, allt är möjligt och idéerna sprudlar. Sen går projektet mer in i en fas där det mest är att kavla upp ärmarna och beta av bokstav för bokstav. Här kan motivationen lätt tryta när det blir lite mer vardag i projektet. När man sen börjar testa typsnittet lite och upptäcker att man kanske borde göra en liten, liten tweak för att göra typsnittet ännu bättre så resulterar det ofta i en Domino-artad lavineffekt med andra ändringar som följd och du måste kavla upp ärmarna på nytt. När typsnittet är färdigt är man oftast nöjd, men sen går det en tid och man upptäcker en liten detalj, som ingen annan någonsin kommer se, som skaver lite och man blir bedrövad. Men sen upptäcker man något fint element och man blir man glad igen. Repeat, i all oändlighet.

– De Fluid Freebies-typsnitt som vi släpper nu tog kanske 60 timmar i snitt per typsnitt. Fluid Crystal tog längst tid eftersom det har en mer fast och statisk form där normala regler för typsnittsdesign inte fungerar. En uppsida av att designa typsnitt är att man verkligen lär sig uppskatta allt jobb som läggs ner på typsnitten vi använder dagligen. Se dig omkring när du är ute på stan och notera hur många typsnitt som sköljer över dig.

Att som varumärke ha ett eget typsnitt är ju lite av en statusmarkör, hur ska företag tänka om de vill ha ett eget typsnitt? 

– En tungt vägande faktor varför man ska ha ett eget profiltypsnitt är licenskostnader. Är man en större organisation och vill använda ett befintligt typsnitt så blir det lätt en stor årlig utgift. Dessutom är licensvillkoren ibland lite kniviga att efterleva och man garanteras inte någon exklusivitet i användandet av just det typsnittet. Samtidigt har Googles bibliotek med gratistypsnitt vuxit de senaste åren och innehåller även det många kompetenta typsnitt. Enkelheten att använda dem på en webbplats är också en tilltalande faktor för många. Ett eget typsnitt är antagligen initialt lite dyrare men kommer snart att betala sig jämfört med licenskostnader. Dessutom får man tillgodoräkna sig värdet av ett eget visuellt uttryck.

– Alla kunder behöver antagligen inte ett eget typsnitt, men för de som har behovet kan vi på Fluid erbjuda en enklare process och tjänsten är ett bra komplement till våra andra erbjudanden som en kreativ helhetsleverantör. Vi hjälper er att se över företagets kommunikation, analysera vilka geografiska marknader ni kommunicera på och identifierar om det till exempel behövs stöd för kyrilliska tecken. Ett eget profiltypsnitt blir en stabil hörnsten i er grafiska profil. Bland mina skissblock finns ett stort bibliotek med lösa typsnittsidéer som en dag väntar på att förverkligas.

Ni hittar typsnitten här!

Medarbetare i artikeln

Art Director

Senaste feeds

Röri(li)ga bokstäver väcker uppmärksamhet för det fria ordet

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.

Early Bird väljer Fluid som reklambyrå

Den strategiska reklambyrån Fluid blir Early Birds nya marknadsföringspartner.

Varför ska du satsa på livesändningar?

På vilket sätt kan livesändningar agera pricken över i:et för din interna och externa kommunikation? Vi går igenom några resonemang.

Fluid släpper gratistypsnitt – igen

Freebies var det här! Fluid lanserar ytterligare två gratistypsnitt designade av vår Art director Jonas Mandorf.

Så lyckas du med marknadsföringen på sociala medier

Hur får man ut maximalt av marknadsföringsbudgeten på sociala medier? Vi ger dig tips på hur du lyckas med din marknadsföring på plattformarna i våra telefoner.

Så lyckas du med radioreklam

Hur ska du göra för att skapa en minnesvärd radiospot? Vi ger dig en checklista med tips och några riktigt bra exempel på lyckad radioreklam.

Röri(li)ga bokstäver väcker uppmärksamhet för det fria ordet

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.

Early Bird väljer Fluid som reklambyrå

Den strategiska reklambyrån Fluid blir Early Birds nya marknadsföringspartner.