Fria för användning, för att främja kreativitet!
Alla typsnitt är gratis att använda för både privat och kommersiellt bruk, men får inte säljas vidare. Typsnitten är skapade av Jonas Mandorf, Art Director på Fluid.
Dela gärna hur ni använder typsnitten till fonts@fluid.se
Vi älskar att se hur typsnitten tar form!
På reklambyrån Fluid brinner vi för kreativitet, skapande och design. Av den anledningen vill vi förmedla några gratis typsnitt till er kreatörer, som ni kan använda i skolarbetet, på er hemsida eller till nästa Instagram-banger.
Genom att dela med oss av typsnitten hoppas vi på att kunna ge ett litet bidrag till designvärlden, till både proffs och entusiastiska kreatörer i början av sin designresa. Vi kallar det Fluid Freebies, en del av vårt arbete med att sprida kunskap och inspiration.
Besök gärna Fluid Feed där vi delar med oss av tips och trix från vår vardag. Vi har även en podcast, Fluid Friday som är lite som roliga timmen i skolan, fast i ultrarapid och med nördiga marknadsföringsglasögon.
Jonas Mandorf, Art director på Fluid, har under sin karriär designat uppemot 4,3 MB typsnitt. Nu släpper Fluid fyra helt nya gratis-typsnitt till allmänheten, designade av Jonas. Få en inblick i arbetsprocessen.
Alltså, att skapa textkonturer innebär att du omvandlar en bokstav, ett ord eller en hel mening till en form, en kontur. Denna kontur kommer att vara identisk med hur texten såg ut som ett tecken. Till exempel, ett ’A’ kommer att se ut exakt som ett ’A’, men det kommer inte längre gå att redigera via typsnittshantering. Detta är vanligt att göra vid skapande av logotyper eller när man på annat sätt vill försäkra sig om att den text man konverterar alltid ska se korrekt ut, även om mottagaren av filen inte har typsnittet installerat på sin dator för att kunna läsa det. Nackdelen är att det inte längre går att redigera texten. Så om du till exempel har skrivit en årsrapport på 48 sidor och ska skicka den till ett tryckeri, är det generellt bättre att bädda in typsnittet i PDF-en istället för att göra om all text till konturer.
Här på Fluid har vi skapat flera gratis typsnitt som är enkla att skicka med och hänvisa till när du ska trycka din nästa folder. Varsågod att ladda ner dem och använda dem! Om du har frågor är du såklart alltid varmt välkommen att kontakta oss.
Font är engelskans ord för teckensnitt, eller typsnitt. Även när vi pratar svenska händer det att vi lånar det engelska ordet och frågar ”Vilken font ska jag använda?”. Alla tre ord, typsnitt, teckensnitt och font fungerar att använda och är accepterade av de som jobbar inom den grafiska branschen.
(Brasklapp till alla typsnittsnördar – vi vet att det ÄR skillnad på typsnitt och teckensnitt men i vår dagliga kommunikation så gör vi det enkelt för alla och krånglar inte till det med snobberi)
Absolut, många sidor tillhandahåller gratis typsnitt som du kan använda fritt. Men var noga med att se över licensen, den kan ibland skilja på privat och kommersiell användning. Här på Fluid har vi skapat flera gratis typsnitt som ni gärna får ladda ner och använda efter bästa kreativa förmåga! Vill ni läsa mer om skillnaden mellan gratis typsnitt och de med licens kan ni göra det här.
Det viktigaste är att typsnittet matchar varumärkets identitet, att det fångar det essentiella i varumärkes själ. Tänk även på läsbarheten och säkerställ att logotypen blir läsbar även i små versioner. Vidare så behöver ni verkligen inte tänka att ni ska välja typsnitt till logotypen efter de typsnitt ni ska ha i er kommunikationen (såsom rubriktypsnitt, brödtext, etc.). Logotypen ska bestå, men varumärkets generella typsnitt kan förändras med åren. Behöver ni hjälp med att skapa antingen en logotyp eller grafisk profil så är ni såklart varmt välkomna att kontakta oss på Fluid!
Truetype-formatet (TTF) är en äldre version av ett typsnittsformat som numera oftast ersätts med OpenType (OTF). OTF är en typ utveckling av TTF-formatet med fördelen att det kan innehålla fler tecken, specialtecken och andra stilistiska funktioner såsom ligaturer och tabellerade siffror. För dig som använder typsnittet till vardags kommer det inte vara någon skillnad. Men för vår kollega Jonas som skapar egna typsnitt (läs gärna mer här) så är OTF ett måste i det vardagliga arbetet.
Sans serifer (även kallade linjärer) är bokstäver som primärt består av linjer utan dekorationer i ändarna. Ordet Sans kommer från franskans ”Utan” och innebär kort och gott att typsnittet saknar klackar i typsnittets ändar. Linjärer används ofta för digitala plattformar och upplevs som enkla, rena samt skalar bra mellan olika storlekar. Vanliga typsnitt är exempelvis Helvetica, Arial eller Open Sans.
Serifer är typsnitt som har ”klackar” längst ut i ändarna. Det ger typsnittet en elegant, klassiskt känsla och kan öka läsbarheten då ögat får en tydligare linje att följa i längre texter. Det blir även enklare för ögat att hoppa mellan rader när man läser i t.ex. en bok eller tidning. Serifer har dock haft problem på skärmar, framförallt förr i tiden när upplösningen på skärmarna var sämre med att de tunna linjerna var svåra att läsa på skärm då de ”frätte ut”. De har även sämre läsbarhet desto mindre typsnittet blir Men med dagens skarpa skärmar kan man med gott samvete välja att använda en serif även online. Vanliga typsnitt är Times New Roman, Georgia och Trajan Pro.
Testa dig själv, är brödtexten du läser här en serif eller sans serif?
Det beror på er organisations behov. Är ni en stor organisation så kan det vara bra att ha fler typsnitt så att ni kan variera er kommunikation till annonser, affischer, intranät och digital närvaro.
Se över alla olika platser där ni kan behöva variera er, exempelvis rubriker, mellanrubriker, brödtext, annonser, fallbacktext, webb och appar och så vidare. Välj sedan typsnittskombinationer som fungerar för att fylla era kommunikationsbehov. Men glöm inte bort att att det är viktigt att det finns igenkänning och en röd tråd i kommunikation, använd typsnitten konsekvent och med eftertanke, inte som strössel på glass.
Ett mindre företag som en frisör eller en liten verkstad klarar sig antagligen bra på ett rubriktypsnitt och ett för brödtext. Lättast är att välja en typsnittsfamilj som har både och, exempel kan vara Lato eller Merriweather som finns att ladda ner från Google Fonts i många skärningar.
Om du vill ha symmetri kan du leta efter gemensamma former, finns det tvärstreck som påminner om varandra eller andra gemensamma drag? Den symmetriska kombinationen ger ett lugnt intryck och lämpar sig när du vill hålla en enhetlig känsla igenom profilen. Det bör dock finnas en viss kontrast så att rubriker, ingresser och brödtext inte flyter ihop.
Alternativet är att du gör tvärtom, välj två typsnitt som har starka kontraster. Det vanligaste exemplet är att kombinera en Serif med en Sans Serif. Detta kan vara bra när du vill skapa uppmärksamhet och låta typografin ta lite mer plats. En stor kontrast kan påverka läsbarheten, så testa dig fram så att ditt budskap når mottagaren.
Att begränsa antalet typsnitt du kombinerar är klokt. På webben ger det snabbare laddningstider och ger läsaren större möjlighet att överblicka innehållet. Blandar du för många typsnitt kan det vara svårt att förstå hierarkierna och det blir därmed svårare att leda läsaren genom innehållet i den ordning som du önskar att kommunicera det.
En typsnittsfamilj är en samling typsnitt med liknande karaktäristik som tillhör en och samma familj. Ofta har familjen ett grundtypsnitt som designern utgår ifrån när den skapar variationerna. Dessa görs för passa ihop, men ändå ha egen karaktärer. Exempelvis kan typsnittet få olika skärningar som Light, Medium, Bold och Black. Men det kan också vara speciella varianter av typsnittet som lämpar sig för rubriker, display och får leva lite mer fritt. Typsnitten i en familj håller alltså en konsekvent designtanke och baseras på samma princip och design, men de har ändå sin egna karaktär.
Om du har ett licenserat typsnitt kan det vara så att det har licensrestriktioner och helt enkelt inte tillåter att det bäddas in i t.ex. Powerpoint. Det kan även bero på att du har en äldre variant av typsnittet som inte längre är kompatibelt med nya programvaror. Säkerställ att du har typsnittet installerat på din dator, om det är så att du använder någon form av molntjänst för din typsnittshantering kan det vara så att det inte går att bädda in.
Om ditt företag använder sig av licenserade typsnitt, säkerställ att det finns ett så kallat ”fallback”-typsnitt som är vanligt förekommande som ni kan byta till om det är ett problem med det ordinarie. Använder ni primärt en linjär till era rubriker är det bra om det i den grafiska profilen finns specificerat om det är t.ex. Arial, Tahoma eller Verdana ni ska använda i reserv.
Börja med att fundera över ditt varumärkes identitet, hur ser den ut? Typsnittet ni önskar beställa bör reflektera och komplettera ert varumärke och dess värderingar. Reflektera även över vilka användningsområden typsnittet ska ha. Är det till brödtext, rubriker eller något annat? Desto bredare användningsområde, desto mer tid behöver designern för att skapa typsnittet då man kan behöva inkludera fler skärningar (kursiv, fet, smal, etc.). Antalet språk som typsnittet ska kunna fungera för är en annan aspekt, behöver det ha latinska alfabetet, det grekiska, kyrilliska, asiatiska, arabiska, etc.?
Andra faktorer som kan vara relevanta är t.ex.
– När behöver ni ha typsnittet?
– Behöver det vara kompatibelt med någon speciell miljö (webb, appar, tryck, etc).
– Ska det vidareutvecklas till fler skärningar och varianter, alltså bli en del av en typsnittsfamilj?
Ett gratis typsnitt kommer ofta utan några större restriktioner och får användas fritt. Kom ihåg att kolla licensen för det, även om det är fritt att använda finns det ofta begränsningar mot att sälja det vidare eller inkludera det i egna samlingar för vidarespridning. Gratis typsnitt kan ofta sakna en komplett uppsättning av karaktärer, t.ex. kan Å, Ä och Ö saknas när man laddar ner dem från populära fonthemsidor.
Typsnitt med licens är sådana man som användare har betalat för. De är ofta kompletta, kommer i flera skärningar och ger större möjlighet till att sätta en unik prägel till ditt varumärke då det inte kommer användas av lika många företag. Tänk på att även här se över vad som gäller i licensen, t.ex. hur många datorer det får installeras på eller hur många exponeringar det får ha online. I branschen kallas det ofta ”Desktop License (för användning på en specifik dator), ”Web License” (för användning online) eller ”App Licence” (för användning i appar). Är ni många användare som ska ha ett typsnitt kan det vara en idé att skapa erat egna typsnitt. Den initiala kostnaden för det är lite större, men ni får då använda det fritt i er organisation och kan snabbt spara in de pengarna när ni ställer kostnaden mot att köpa mängder av licenser. För en utveckling av resonemanget, se vår artikel om typsnitt med vår AD Jonas Mandorf.
This Font Usage License Agreement (”Agreement”) is entered into between Fluid AB (”Licensor”) and any individual or entity (”Licensee”) accessing or downloading fonts created by Fluid AB from the website fonts.fluid.se (”Website”). By accessing or using the fonts provided on the Website, Licensee agrees to be bound by the terms and conditions of this Agreement.
Grant of License:
Licensor grants Licensee a non-exclusive, non-transferable license to use the fonts for both commercial and private purposes.
Licensee may use the fonts for any personal or commercial project, including but not limited to website design, print materials, digital products, and advertising.
Restrictions:
Licensee may not resell, redistribute, sublicense, or otherwise make the fonts available for download or use by third parties.
Licensee may not include the fonts in any font bundle, font collection, or similar product for sale or distribution.
Ownership:
Disclaimer of Liability:
Licensor makes no representations or warranties regarding the performance, quality, or suitability of the fonts for any particular purpose. Licensee acknowledges that the fonts are provided ”as-is” without warranty of any kind, either expressed or implied.
Licensor shall not be liable for any direct, indirect, special, incidental, or consequential damages arising out of the use or inability to use the fonts, including but not limited to damages for loss of data, loss of profits, or business interruption.
Termination:
This Agreement is effective until terminated. Licensor may terminate this Agreement at any time if Licensee fails to comply with its terms.
Upon termination, Licensee must cease all use of the fonts and destroy any copies in their possession.
By accessing or using the fonts from the Website, Licensee acknowledges that they have read and understood this Agreement and agree to be bound by its terms and conditions.