Som kommunikatör är det viktigt att förstå sin publik. Jag som skriver denna text behöver därför göra vissa antaganden om dig som läsare. Är du marknadsansvarig på ett medelstort företag i Mellansverige, CMO på startup i storstan eller kanske kommunikationsstudent i Kalmar? Genom att föreställa mig vem du är och anpassa mitt språk och min berättarteknik kan jag göra texten mer relevant för dig, vilket gör det lättare att hålla ditt intresse och få dig att fortsätta läsa.
Långa svaret: Målgrupp är en bred definition av en grupp individer som en produkt, tjänst eller marknadsföringsinsats riktar sig mot. Den baseras på demografiska, geografiska eller psykologiska faktorer. Persona däremot är en mer detaljerad och fiktiv beskrivning av en idealisk användare inom målgruppen. Personas skapas oftast genom kunddata och intervjuer för att få en djupare förståelse för personens beteenden, mål, emotionella och rationella behov, samt smärtpunkter. Målgruppen hjälper till att identifiera vilka som ska nås, med personas skapas ännu mer personlig och träffsäker kommunikation.
Korta svaret: Målgrupper hjälper dig att se en grupp människor framför dig. Personas hjälper dig att urskilja varje person.