Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Som kommunikatör är det viktigt att förstå sin publik. Jag som skriver denna text behöver därför göra vissa antaganden om dig som läsare. Är du marknadsansvarig på ett medelstort företag i Mellansverige, CMO på startup i storstan eller kanske kommunikationsstudent i Kalmar? Genom att föreställa mig vem du är och anpassa mitt språk och min berättarteknik kan jag göra texten mer relevant för dig, vilket gör det lättare att hålla ditt intresse och få dig att fortsätta läsa.

 

Men vad har det här med målgrupp och persona att göra?

 

Långa svaret: Målgrupp är en bred definition av en grupp individer som en produkt, tjänst eller marknadsföringsinsats riktar sig mot. Den baseras på demografiska, geografiska eller psykologiska faktorer. Persona däremot är en mer detaljerad och fiktiv beskrivning av en idealisk användare inom målgruppen. Personas skapas oftast genom kunddata och intervjuer för att få en djupare förståelse för personens beteenden, mål, emotionella och rationella behov, samt smärtpunkter. Målgruppen hjälper till att identifiera vilka som ska nås, med personas skapas ännu mer personlig och träffsäker kommunikation.

Korta svaret: Målgrupper hjälper dig att se en grupp människor framför dig. Personas hjälper dig att urskilja varje person.

Medarbetare i artikeln

Senaste feeds

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.