Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Semester. Kommer alltid efterlängtad och med ett visst vemod bakom örat. Åtminstone för mig. Jag har alltid känt att jag vill maximera min semester. Hinna med det jag inte hunnit, njuta av det jag vill, och samtidigt samla in så många nya perspektiv och upplevelser jag bara kan. Ett state of mind som följer mig även i vardagen. Låter hållbart eller hur? Det är det inte. Långtids EKG-testet som just nu sitter fäst på mitt bröst som uppföljning efter en av vårens hjärtklappningar vittnar om något annat. Och det har fått mig att omvärdera min värld. Åtminstone lite grann. I alla fall just nu. För hur mäter man egentligen effekten av sin tid?  Inte på mängden som fyller den, utan på djupet av upplevelsen, och kvalitén på innehållet. Precis som i reklam.

I en tid då vi mäter effekt på allt, analyserar data och har ett kortare attentionspan än någonsin är det skönt med upplevelser som får ta lite tid. Som inte kräver att man har en skärm framför ögonen. Och som kanske inte helt grundar sig i statistik och fakta, utan i känslor och tankar. Så när jag blev ombedd att summera lite tips inför sommaren valde jag därför litteratur och poddar baserade på intressanta människors upplevelser och idéer, snarare än fakta. Så att du kan vara långsamt produktiv i sommar, få en djupare upplevelse, och större effekt av din ledighet. Precis som jag. 

_____________________________________

Böcker

 

”The Creative Act: A Way of Being” – Rick Rubin.
En friendly reminder för alla kreatörer om hur man kan leva ett liv som främjar kreativitet och innovation. I boken delar Rick Rubin, en extremt framgångsrik musikproducent, med sig av sina insikter och erfarenheter kring hur man kan odla kreativitet genom att vara öppen, närvarande och lita på sin egen röst och intuition.

De som fångade min uppmärksamhet mest var hans tankar kring autenticitet.
Att autenticitet handlar om att vara trogen mot sig själv och sina unika upplevelser, snarare än att försöka efterlikna andra eller följa trender. Vilket för mig är direkt applicerbart på hur jag själv ser på varumärkesarbete. De handlar inte om differentiering, eller att ta rygg på goda exempel, utan om att om vara sann mot sig själv och vad man står för. Och sedan våga utrycka det för att attrahera likasinnade samtidigt som man är öppen för att ständigt lära och växa

Köp här


”Creativity Inc” – Ed Catmull
 

Bedriver du en egen verksamhet? Eller är du chef över en avdelning? Då är det här sommarens läsning för dig. Ed Catmull delar i boken med sig av insikter och erfarenheter från att ha skapat en av världens mest framgångsrika och innovativa filmstudios, Pixar animation. Hur man främjar kreativ arbetsmiljö, hantera risker och misslyckanden, och vikten av feedback och samarbete för att skapa innovation. Genom att använda exempel från Pixars egen resa, ger boken praktiska råd och insikter för dig som vill inspirera och stödja innovation i ditt team eller företag.

Det är svårt att välja en specifik sak jag tar med mig från boken, men personligen reflekterade jag mycket över ”ugly babies”. Ett uttryck han använder för att beskriva idéer och projekts tidiga stadier, då de kan kännas bristfälliga men har potential att utvecklas till något fantastiskt. Människor har ofta en naturlig tendens att känna obehag inför idéer eller perspektiv som är nya och annorlunda, vilket hämmar möjligheterna till kreativ utveckling. Och Catmull betonar vikten av att skydda dessa ”ugly babies” för att främja innovation genom att ge dem tid och utrymme att växa. Kombinerat med konstruktiv feedback senare i processen, kan dessa idéer nå sin fulla potential.  

Köp här 

 

”The art of noticing” – Rob Walker
Den viktigaste boken i mina ögon med tanke på det inledande texten. En udda fågel i sammanhanget som jag är väl medveten om kanske inte passar alla. Det är inte mycket läsning, utan består främst av en samling tankar och övningar för att träna upp din uppmärksamhet. Och med hjälp av det vara öppen för de subtila nyanserna i din omgivning du annars missar, och som inte bara berikar din personliga tillvaro utan också kan leda till innovation och nya idéer.  Rob Walker skriver “Seeing what others miss means paying attention in a new way.”, och jag kunde inte hålla med mer. I vår bransch är att kunna titta på något som alla ser, och se något ingen annan sett, vår absolut viktigaste egenskap. Insikter kommer  från uppmärksamhet och nyfikenhet, kreativiteten ligger i vad du gör med dem. Boken ser dessutom fantastiskt fin ut på hyllan, vilken om jag ska vara helt ärlig var anledningen till att jag köpte den.  

Köp här

_____________________________________

Poddar

 

Experts vs. Explorers – Unthinkable with Jay Acunzo
Om hur nyfikenhet tar oss längre än fakta, och hur all ny kunskap grundar sig i någons nyfikenhet.

https://open.spotify.com/episode/5BzZSZd0q7rNL676Lyh2im?si=85c4bb855bcf484d

 

Varför finns det inga gym för kreativiteten? – Skapa till Hundra med Håkan Lidbo
Om hur vi kan träna vår kreativitet för innovation.

https://open.spotify.com/episode/7re51JxsioDvarGSS3uApi?si=aced03a8f06d40a0

 

Mata brunnen – Gradvall & Magnus 
Om vikten av att fylla på med input för en bättre output och hur den fungerar bäst när du följer din intuition.

https://open.spotify.com/episode/209pPuZbCgSyQ2LVKi13s4?si=a629c530ce034206  

 

Fluid friday – Fluid
Om du mot förmodan orkat läsa så här långt är det här bara en friendly reminder om att den här podden fortfarande existerar och kan berika din semester. Samt att jag gärna bjuder på kaffe som tack för ditt engagemang och din uppmärksamhet. Hör av dig!

https://open.spotify.com/show/4KrF293liU23KN3d0liOPN?si=43509db657394f27

 

Medarbetare i artikeln

Creative Director

Senaste feeds

Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Hur syns din webb i andra kanaler?

Hur din länk ser ut kanske inte påverkar hur ofta du syns, men kan absolut locka fler att klicka på din länk och därmed öka din klickfrekvens.

Röri(li)ga bokstäver väcker uppmärksamhet för det fria ordet

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.

Early Bird väljer Fluid som reklambyrå

Den strategiska reklambyrån Fluid blir Early Birds nya marknadsföringspartner.

Varför ska du satsa på livesändningar?

På vilket sätt kan livesändningar agera pricken över i:et för din interna och externa kommunikation? Vi går igenom några resonemang.

Fluid släpper gratistypsnitt – igen

Freebies var det här! Fluid lanserar ytterligare två gratistypsnitt designade av vår Art director Jonas Mandorf.

Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Hur syns din webb i andra kanaler?

Hur din länk ser ut kanske inte påverkar hur ofta du syns, men kan absolut locka fler att klicka på din länk och därmed öka din klickfrekvens.