Cookiedöden och andra webbtermer att ha koll på 2024

Cookiedöden, Grön hosting och GEO. Vi lät Fluids webbteam presentera begrepp att hålla koll på 2024 och vad de innebär för dig som marknadsförare.

Grön hosting

Grön hosting innebär att din webbplats eller digitala tjänst drivs av datacenter som använder hållbar el, vilket du kan läsa mer om här.

Är hållbarhet en viktig del av ditt företags värderingar? Kolla om din hemsida drivs av grön hosting: Green web Check

Generative Engine Optimisation (GEO)

Mycket händer i takt med utvecklingen av AI och SGE (läs mer om vad vi skrivit om SGE tidigare här). Inom det nya konceptet GEO är målet att öka synligheten för din hemsidas innehåll i Ai-sök, som exempelvis Google SGE, Bingchat eller ChatGPT.

Cookiedöden

Cookiedöden syftar på utfasning av tredjepartscookies. Under 2024 kommer Google Chrome blockera tredjepartcookies i webbläsaren (datalagring till tredje part, exempelvis Google eller Meta).

Google consent mode

Det här kommer vara viktigt att ha koll på för alla som vill fortsätta med Googles konverteringsspårning på sina sajter under 2024. Men vad är det egentligen? Google consent mode är Googles verktyg (ett API) som berättar för Google vilka samtycken som samlats in från dina hemsidesanvändare.

Förutom att Google gått ut med att consent mode 2 kommer vara ett krav för att fortsätta arbeta med deras spårning så kommer det också med ett antal förbättringar. Du har möjlighet att se bättre data från dina besökare då Google kan estimera beteendet för alla användare (välj mellan basic och advanced-uppsättning). Det ger dig därmed bättre underlag för analys. Det har också blivit enklare att koppla ihop dina Googlespårningar med din CMP i Google Tag manager. Ett tips är att se till att din CMP är Googlecertifierad och kompatibel med consent mode 2.

CMP

CMP står för Consent Management Platform, och kallas även cookiehanterare eller samtyckeshanterare. Det är med hjälp av den du samlar in samtycke från användaren och reglerar vilken data som ska samlas in. Exempel på CMP är CookieYes, Cookiebot och Cookieinformation.

Chatbot

En AI-chatbot är påläst på utvalda källor och kan utifrån det föra en flytande konversation med användaren i ämnet. Det gör det till ett passande verktyg för exempelvis kundservice, engagerande informationskanal och leadsgenerering. Se vår senaste sajt prostatacancer.se för exempel på en ai-baserad chatbot.

Inkluderande webbdesign

Tillgänglighet är här för att stanna. När du jobbar med inkluderande design inkluderar du personer med funktionshinder i ditt målgruppstänk för ökad mångfald. Det är inte bara funktionsnedsatta som tjänar på inkluderande design eftersom din webb blir lättare att ta till sig överlag för alla. En ny nivå av användarvänlighet. Visste du till exempel att hela 8% av män har störningar i färgseendet? Några konkreta exempel på inkluderande webbdesign är att se över vilka kontraster som används men också tekniska aspekter som att använda relativa mått för att bättre anpassa till olika enheter och skärmläsare. Vi tror vi kommer se en ökad efterfrågan på inkluderande webbdesign framåt, både från användare och företag.

WCAG

WCAG är ett webbdirektiv från EU som syftar till att göra hemsidors tillgänglighet bättre för personer med funktionsnedsättning. Det finns flera nivåer – A, AA och AAA. Nivå AA gäller i första hand myndigheter och offentliga aktörer. Privata aktörer kan se lagen som ett sätt att framtidssäkra sin webbplats.

UX

Att jobba med UX innebär att du har användaren och användarens upplevelse i fokus. Rent praktiskt kan det bland annat handla om att se till så att navigation, gränssnitt, copy, skärmanpassningar, hastighet och grafiska element är anpassade för användaren. Användarcentrerade mätvärden är också en indikator för sökmotorer att din sajt håller hög kvalitet. Vill du se över din användarupplevelse på sajten kan det exempelvis vara en god idé att göra användartester eller låta en UX-designer se över din sajt.

Microcopy

Microcopy är små korta texter på din hemsida som syftar till att göra den mer lättnavigerad. De kan finnas i t.ex. formulär, feltexter och 404-sidor. Se microcopy lite som skyltar och navigation på en stor flygplats, är den välgjord och fungerar bra blir det lätt för besökaren att ta sig runt. Är det otydligt kommer du få problem med upprörda kunder som inte hittar dit de ska. 

Ett annat exempel på Microcopy hittar vi i MailChimps felmeddelande när en ny användare ska välja användarnamn och väljer ett som redan existerar. Den möts då av ”Another user with this username already exist. Maybe it’s your evil twin. Spooky.”. MailChimp vänder besvikelsen att användarnamnet är upptaget till någonting som trots allt får en att dra på smilbanden, tydligt och varumärkesbyggande!

WEBP

Bildformatet WEBP har utvecklats av Google och används främst online eftersom det är särskilt effektivt när det kommer till att komprimera bilders filstorlek. Den minskade filstorleken resulterar i snabbare laddningstider för er hemsida, vilket i sin tur förbättrar besökarens upplevelse och intrycket av er sajt! Det är webp vi använder när vi bygger sajter idag.

SMTP

Med dagens ökande frekvens av spam-mail och bedrägerier är det inte längre tillräckligt att bara sätta upp ett formulär på sin hemsida. E-postfilter blir allt mer sofistikerade och reglerna för vad som släpps igenom är strängare. Om ni använder formulär på er hemsida är SMTP en kritisk komponent för att säkerställa att e-postmeddelanden från formulärsvaren når rätt destination.

Att inte ha en välkonfigurerad SMTP-lösning med SPF (Sender Policy Framework) och DKIM (DomainKeys Identified Mail) -records kommer troligen resultera i att e-post från din hemsida betraktas som spam. Har du Fluid som webbpartner hjälper vi er att ställa in dessa parametrar, antingen direkt eller tillsammans med er IT-partner, och därmed säkerställa att era e-postmeddelanden landar tryggt i er inkorg.

 

Medarbetare i artikeln

Product Lead Webb

Senaste feeds

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.