Grön hosting innebär att din webbplats eller digitala tjänst drivs av datacenter som använder hållbar el, vilket du kan läsa mer om här.
Är hållbarhet en viktig del av ditt företags värderingar? Kolla om din hemsida drivs av grön hosting: Green web Check
Mycket händer i takt med utvecklingen av AI och SGE (läs mer om vad vi skrivit om SGE tidigare här). Inom det nya konceptet GEO är målet att öka synligheten för din hemsidas innehåll i Ai-sök, som exempelvis Google SGE, Bingchat eller ChatGPT.
Cookiedöden syftar på utfasning av tredjepartscookies. Under 2024 kommer Google Chrome blockera tredjepartcookies i webbläsaren (datalagring till tredje part, exempelvis Google eller Meta).
Det här kommer vara viktigt att ha koll på för alla som vill fortsätta med Googles konverteringsspårning på sina sajter under 2024. Men vad är det egentligen? Google consent mode är Googles verktyg (ett API) som berättar för Google vilka samtycken som samlats in från dina hemsidesanvändare.
Förutom att Google gått ut med att consent mode 2 kommer vara ett krav för att fortsätta arbeta med deras spårning så kommer det också med ett antal förbättringar. Du har möjlighet att se bättre data från dina besökare då Google kan estimera beteendet för alla användare (välj mellan basic och advanced-uppsättning). Det ger dig därmed bättre underlag för analys. Det har också blivit enklare att koppla ihop dina Googlespårningar med din CMP i Google Tag manager. Ett tips är att se till att din CMP är Googlecertifierad och kompatibel med consent mode 2.
CMP står för Consent Management Platform, och kallas även cookiehanterare eller samtyckeshanterare. Det är med hjälp av den du samlar in samtycke från användaren och reglerar vilken data som ska samlas in. Exempel på CMP är CookieYes, Cookiebot och Cookieinformation.
En AI-chatbot är påläst på utvalda källor och kan utifrån det föra en flytande konversation med användaren i ämnet. Det gör det till ett passande verktyg för exempelvis kundservice, engagerande informationskanal och leadsgenerering. Se vår senaste sajt prostatacancer.se för exempel på en ai-baserad chatbot.
Tillgänglighet är här för att stanna. När du jobbar med inkluderande design inkluderar du personer med funktionshinder i ditt målgruppstänk för ökad mångfald. Det är inte bara funktionsnedsatta som tjänar på inkluderande design eftersom din webb blir lättare att ta till sig överlag för alla. En ny nivå av användarvänlighet. Visste du till exempel att hela 8% av män har störningar i färgseendet? Några konkreta exempel på inkluderande webbdesign är att se över vilka kontraster som används men också tekniska aspekter som att använda relativa mått för att bättre anpassa till olika enheter och skärmläsare. Vi tror vi kommer se en ökad efterfrågan på inkluderande webbdesign framåt, både från användare och företag.
WCAG är ett webbdirektiv från EU som syftar till att göra hemsidors tillgänglighet bättre för personer med funktionsnedsättning. Det finns flera nivåer – A, AA och AAA. Nivå AA gäller i första hand myndigheter och offentliga aktörer. Privata aktörer kan se lagen som ett sätt att framtidssäkra sin webbplats.
Att jobba med UX innebär att du har användaren och användarens upplevelse i fokus. Rent praktiskt kan det bland annat handla om att se till så att navigation, gränssnitt, copy, skärmanpassningar, hastighet och grafiska element är anpassade för användaren. Användarcentrerade mätvärden är också en indikator för sökmotorer att din sajt håller hög kvalitet. Vill du se över din användarupplevelse på sajten kan det exempelvis vara en god idé att göra användartester eller låta en UX-designer se över din sajt.
Microcopy är små korta texter på din hemsida som syftar till att göra den mer lättnavigerad. De kan finnas i t.ex. formulär, feltexter och 404-sidor. Se microcopy lite som skyltar och navigation på en stor flygplats, är den välgjord och fungerar bra blir det lätt för besökaren att ta sig runt. Är det otydligt kommer du få problem med upprörda kunder som inte hittar dit de ska.
Ett annat exempel på Microcopy hittar vi i MailChimps felmeddelande när en ny användare ska välja användarnamn och väljer ett som redan existerar. Den möts då av ”Another user with this username already exist. Maybe it’s your evil twin. Spooky.”. MailChimp vänder besvikelsen att användarnamnet är upptaget till någonting som trots allt får en att dra på smilbanden, tydligt och varumärkesbyggande!
Bildformatet WEBP har utvecklats av Google och används främst online eftersom det är särskilt effektivt när det kommer till att komprimera bilders filstorlek. Den minskade filstorleken resulterar i snabbare laddningstider för er hemsida, vilket i sin tur förbättrar besökarens upplevelse och intrycket av er sajt! Det är webp vi använder när vi bygger sajter idag.
Med dagens ökande frekvens av spam-mail och bedrägerier är det inte längre tillräckligt att bara sätta upp ett formulär på sin hemsida. E-postfilter blir allt mer sofistikerade och reglerna för vad som släpps igenom är strängare. Om ni använder formulär på er hemsida är SMTP en kritisk komponent för att säkerställa att e-postmeddelanden från formulärsvaren når rätt destination.
Att inte ha en välkonfigurerad SMTP-lösning med SPF (Sender Policy Framework) och DKIM (DomainKeys Identified Mail) -records kommer troligen resultera i att e-post från din hemsida betraktas som spam. Har du Fluid som webbpartner hjälper vi er att ställa in dessa parametrar, antingen direkt eller tillsammans med er IT-partner, och därmed säkerställa att era e-postmeddelanden landar tryggt i er inkorg.