Google SGE: Nästa generations sök är snart här

Search Generative Experience är en ny sökupplevelse från Google och om de själva får bestämma, vilket de ju oftast får, så är tjänsten framtiden för sök. Vi lät vår SEM-specialist Linn Jerrhage sia om morgondagen.

Trots att det finns en tillgänglig testversion av SGE så kan få utanför Googles väggar säga exakt hur tjänsten kommer fungera när det lanseras. Hittills vet vi egentligen bara att söksvaret kommer levereras i form av en AI-genererad textsammanfattning utifrån relevanta källor på internet, istället för en lista med länkar till olika hemsidor. 

Experter tror att SGE kommer att tillgängliggöra information på ett helt nytt sätt, att vi kommer spendera mer tid med våra AI-assistenter utan att klicka in på länkar och att vi kommer överge sättet vi idag pratar om webbtrafik.

Linn, hur kommer SGE förändra hur vi söker information i framtiden? 

– Användardesignen för sökfältet och svarsresultaten kommer se annorlunda ut jämfört med idag. Vårt sökbeteende kommer förändras, vi kommer ställa nya typer av frågor, och svaret kommer presenteras i form av ett AI-genererat koncentrat utifrån relevanta källor på internet, direkt under sökfrågan, utan att du behöver klicka in på olika länkar. Dessutom har Google hittat på nya sätt att ställa följdfrågor och interagera med svaret och källorna. Vilket blir en trevligare, enklare och mer personlig upplevelse för användaren.

– Om du till exempel söker på en regnjacka som tål extremt mycket regn och vind så genereras tips och shoppingannonser direkt i det autogenerativa svaret, utan att du behöver lämna Google. Detsamma gäller om du vill ha ett recept på en god pasta; du får upp ett recept direkt i sökresultatet utan att behöva klicka dig in på en specifik hemsida och kämpa dig igenom en SEO-optimerad novell på 2000 ord om hur just det här pastareceptet bytt hand mellan generationer vid en solig bergsknalle utanför Napoli. SGE kommer kanske minska klickfrekvensen för vissa hemsidor, men för användaren blir tjänsten ett enklare och mer effektivt tillvägagångsätt för att få relevanta sökresultat.

Snart behöver vi alltså inga hemsidor?  

– Just nu ser vi inget som tyder på det. Företag vill ju äga sin information och shoppingupplevelser, Google kommer alltså inte ta över hela köpresan och du kommer fortfarande länkas in till olika e-handlare för att slutföra ditt köp. Därför – tror vi – att hemsidor fortfarande kommer spela en viktig roll. Däremot kommer förmodligen hemsidor som idag lever på klick få det svårare. En prisjämförelsetjänst kommer exempelvis finnas tillgänglig direkt i det autogenererade svaret.   

Vilken plats har Google Ads i detta?  

 – Annonsering är en så pass stor del av Googles inkomst att det skulle förvåna mig om annonser inte fanns kvar på ett eller annat sätt. Men än så länge vet ingen exakt hur sökresultaten kommer genereras och hur annonser passar in i den ekvationen. Men utifrån informationen vi har idag så tror vi att annonsering kommer vara lika viktigt. I den betaversion som finns tillgänglig i USA just nu kan vi exempelvis se att Google testar sig fram när det kommer till olika typer av annonsmetoder. 

Hur kan vi på Fluid hjälpa ett oroligt företag? 

– Som företag måste man synas för att möta efterfrågan på sina produkter och tjänster. När SGE slår brett kommer förmodligen konkurrensen om att synas i det generativa svaret öka mer än någonsin, därför blir det förmodligen också A och O att ha sin hemsida SEO-optimerad. Företag behöver vara redo när SGE lanseras brett, det kommer bli ett oerhört tryck och nyfikenhet.

– Vi som jobbar med SEO och SEM ser förändringar i vårat jobb nästan varje dag eftersom utveckling inom sök alltid går snabbt. Därför håller vi oss ständigt uppdaterade kring nya lanseringar och möjligheter som hjälper oss att leverera maximala resultat. Det ingår liksom i vår yrkesroll. Medan du som företagare jobbar med din produkt sitter vi och tittar på webinars om SGE. Vi är positivt inställda till SGE och övertygade att tjänsten kommer förbättra sökupplevelsen för användare samt göra det enklare för företag som ligger i framkant att nå ut till sina kunder.

Medarbetare i artikeln

Social Media Specialist

Senaste feeds

Röri(li)ga bokstäver väcker uppmärksamhet för det fria ordet

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.

Early Bird väljer Fluid som reklambyrå

Den strategiska reklambyrån Fluid blir Early Birds nya marknadsföringspartner.

Varför ska du satsa på livesändningar?

På vilket sätt kan livesändningar agera pricken över i:et för din interna och externa kommunikation? Vi går igenom några resonemang.

Fluid släpper gratistypsnitt – igen

Freebies var det här! Fluid lanserar ytterligare två gratistypsnitt designade av vår Art director Jonas Mandorf.

Så lyckas du med marknadsföringen på sociala medier

Hur får man ut maximalt av marknadsföringsbudgeten på sociala medier? Vi ger dig tips på hur du lyckas med din marknadsföring på plattformarna i våra telefoner.

Så lyckas du med radioreklam

Hur ska du göra för att skapa en minnesvärd radiospot? Vi ger dig en checklista med tips och några riktigt bra exempel på lyckad radioreklam.

Röri(li)ga bokstäver väcker uppmärksamhet för det fria ordet

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.

Early Bird väljer Fluid som reklambyrå

Den strategiska reklambyrån Fluid blir Early Birds nya marknadsföringspartner.