INNERSTAN

Visuell identitet

Lundbergs Fastigheter har utvecklat Norrköping sedan 1944 och är stadens största privata fastighetsägare. För att öka konkurrenskraften mot e-handeln och andra handelsplatser i Norrköping har de påbörjat ett förnyelsearbete av stadens citykvarter med modern arkitektur och samtida aktiviteter. Vårt uppdrag blev att skapa en varumärkesidentiteten för den nya mötesplatsen. Utifrån insikter om att en stads stadskärna är pulsådern i dess sociala liv gav vi platsen namnet “Innerstan” och taglinen “Hjärtat av Norrköping”, och kunde på så sätt förankra platsen i ett narrativ om liv, rörelse, puls och personligare service. Vi levererade en varumärkeskärna, visuell identitet, marknadsplan och riktlinjer för extern kommunikation, samt producerade annonser och andra kommunikativa ytor med fokus på trycksaker och sociala medier.

No. 01

Bakgrund

Lundbergs Fastigheter har utvecklat Norrköping sedan 1944 och är stadens största privata fastighetsägare. Bolagets gallerior Linden och Spiralen har varit populära sedan 70-talet, men på senare år har Lundberg insett att traditionella shopping-fokuserade galleriorna inte riktigt möter dagens behov. År 2021 påbörjade Lundbergs därför ett förnyelsearbete av stadens citykvarter i syfte att skapa en attraktiv mötesplats med modern arkitektur, samtida aktiviteter och mer puls. Vårt uppdrag blev att ta fram en varumärkesidentitet för platsen.

No. 02

Insikt

Den nya stadskärnan kommer förutom en ny, härlig shoppingupplevelse erbjuda möjligheter till co-working, träning, nöjen och matupplevelser – vilket ökar stadskärnans konkurrenskraft mot e-handeln och andra köpcentrum och handelsplatser som ligger utspridda runt om i Norrköping. Samtidigt har stadskärnor historiskt sett haft en central plats i människors liv, både geografiskt och socialt. Citykvarteren har alltid varit städers pulsåder för gemenskap och samverkan. Hjärtat som ger staden liv.

No. 03

Lösning

Genom att ge det nya citykvarteret namnet “Innerstan” och taglinen “Hjärtat av Norrköping” kunde vi på ett instinktivt plan föra människors tankar mot stadens mittpunkt och samtidigt förankra platsen i ett mänskligt narrativ som berör teman som liv, rörelse, puls och en personligare upplevelse. Utifrån denna bärande idé tog vi sedan fram en varumärkeskärna, visuell identitet, marknadsplan och andra riktlinjer för extern kommunikation. Därtill har vi löpande producerat annonser och andra kommunikativa ytor för Innerstan, med fokus på trycksaker och sociala medier.
Play Video

Kontakta oss

Hos oss är goda råd inte dyra. Ni kan alltid kontakta oss i frågor om strategi & design. Antingen via formuläret nedan eller direkt till någon av oss

Ditt namn eller företag
Telefonnummer eller e-post *
Hur kan vi hjälpa dig?

Kundcase

Kategori
Design

Visuell identitet Skoj

Skoj
Branding

Visuell identitet Innerstan

Innerstan
Foto

Seve Modefotografering

SEVE
Foto

IFK Norrköping bortatröja 2024

IFK Norrköping x adidas
Foto

IFK Norrköping hemmatröja 2024

IFK Norrköping x adidas
Design

Oxelösunds kommun

Destinationsfolder
Webb

Colorama Norrköping

Hemsida & film
Webb

Prostatacancerförbundet

Hemsida & strategi
Design

Coop Gotland

Visuell kommunikation
Grafisk Profil

Drawing Connections

Necty
Kampanj

Solcellspark i Vingåker

Turn Energy
Kampanj

Tredjestället 2023

IFK Norrköping x Adidas