Branding & Hemsida

Skoj Innovation

Skoj är ett community som finansierar unga entreprenörers idéer och hjälper till att utveckla dem till fungerande företag. Men framför allt vill Skoj förändra sättet vi ser på företagskultur – från tråkig och bakåtsträvande, till rolig och innovativ. Vårt uppdrag var att skapa en ny varumärkesidentitet och hemsida. Och med utgångspunkt i narrativet "Merging fun and business" – där vi kombinerar ungdomskulturens rebelliska och bekymmerslösa känsla med en outtröttlig drivkraft mot att skapa positiv förändring – tog vi fram en ny varumärkeskärna, grafisk identitet, illustrationer, hemsida och två separata men sammansmältande logotyper: Fun och Business. Och så här i efterhand kan vi inte låta bli att sammanfatta det hela med pappaskämtet: Skoj!

Play Video

No. 01

Bakgrund

Skoj är en community som finansierar unga entreprenörers idéer och hjälper till att utveckla dem till fungerande företag. Men framför allt vill Skoj förändra sättet vi ser på företagskultur – från tråkig och bakåtsträvande, till rolig och innovativ. Vårt uppdrag var att skapa en ny varumärkesidentitet och hemsida som ska attrahera framtidens entreprenörer.

No. 02

Insikt

Start-ups och ungdomen har en gemensam nämnare: En känsla av att vara fri och självsäker nog att bryta gamla, förlegade mönster. Därför utvecklade vi narrativet ”Merging fun and business” som kombinerar ungdomskulturens rebelliska och bekymmerslösa känsla med en outtröttlig drivkraft mot positiv förändring.

No. 03

Lösning

Med utgångspunkt i narrativet tog vi fram en ny varumärkeskärna, tonalitet, grafisk identitet, illustrationer, hemsida och två separata men sammansmältande logotyper: Fun och Business. Allt i en dynamisk identitet som tar en unik position på marknaden. Och så här i efterhand kan vi inte låta bli att sammanfatta det hela med pappaskämtet: Skoj!

Play Video

Logotypen är utformad utifrån narrativet ”Merging fun & business” och består därför av två olika logotyper, som sömlöst flätas samman och kan ta olika form beroende på budskap, format och kontext. Den mjukare versionen konverteras sedan till ett grafiskt mönster i de fall då logotyperna ska synas tillsammans (vilket du kan se på strumporna nedan) samtidigt som bokstäverna O och J har starka ikon-egenskaper och tar formen av en smiley.

A stick it attitude for a culture that sticks.

Skoj vill sätta en ny standard för företagskultur. En kultur som sömlöst sammanfogar nöje och affärer för att låta kreativitet, gemenskap och innovativa idéer att blomstra.

Och för att göra det krävs självförtroende, mod, vänlighet, och karisma. Kommunicerat med en tonalitet som attraherar likasinnade och skapa förändring.

Play Video

Kontakta oss

Hos oss är goda råd inte dyra. Ni kan alltid kontakta oss i frågor om strategi & design. Antingen via formuläret nedan eller direkt till någon av oss

Ditt namn eller företag
Telefonnummer eller e-post *
Hur kan vi hjälpa dig?

Kundcase

Kategori
Design

Visuell identitet Skoj

Skoj
Foto

Seve Modefotografering

SEVE
Foto

IFK Norrköping bortatröja 2024

IFK Norrköping x adidas
Foto

IFK Norrköping hemmatröja 2024

IFK Norrköping x adidas
Design

Oxelösunds kommun

Destinationsfolder
Webb

Colorama Norrköping

Hemsida & film
Webb

Prostatacancerförbundet

Hemsida & strategi
Design

Coop Gotland

Visuell kommunikation
Grafisk Profil

Drawing Connections

Necty
Kampanj

Solcellspark i Vingåker

Turn Energy
Kampanj

Tredjestället 2023

IFK Norrköping x Adidas
Foto

Kontrastfotografering

Linden & Spiralen