Vad innebär det att ”outlina” ett typsnitt?

Alltså, att skapa textkonturer innebär att du omvandlar en bokstav, ett ord eller en hel mening till en form, en kontur. Denna kontur kommer att vara identisk med hur texten såg ut som ett tecken. Till exempel, ett ’A’ kommer att se ut exakt som ett ’A’, men det kommer inte längre gå att redigera via typsnittshantering. Detta är vanligt att göra vid skapande av logotyper eller när man på annat sätt vill försäkra sig om att den text man konverterar alltid ska se korrekt ut, även om mottagaren av filen inte har typsnittet installerat på sin dator för att kunna läsa det. Nackdelen är att det inte längre går att redigera texten. Så om du till exempel har skrivit en årsrapport på 48 sidor och ska skicka den till ett tryckeri, är det generellt bättre att bädda in typsnittet i PDF-en istället för att göra om all text till konturer.

Här på Fluid har vi skapat flera gratis typsnitt som är enkla att skicka med och hänvisa till när du ska trycka din nästa folder. Varsågod att ladda ner dem och använda dem! Om du har frågor är du såklart alltid varmt välkommen att kontakta oss.

Utforska gärna mer från oss i vår Fluid feed

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.