Vad är skillnaden på en Sans Serif och Serif?

Sans serifer (även kallade linjärer) är bokstäver som primärt består av linjer utan dekorationer i ändarna. Ordet Sans kommer från franskans ”Utan” och innebär kort och gott att typsnittet saknar klackar i typsnittets ändar. Linjärer används ofta för digitala plattformar och upplevs som enkla, rena samt skalar bra mellan olika storlekar. Vanliga typsnitt är exempelvis Helvetica, Arial eller Open Sans.

Serifer är typsnitt som har ”klackar” längst ut i ändarna. Det ger typsnittet en elegant, klassiskt känsla och kan öka läsbarheten då ögat får en tydligare linje att följa i längre texter. Det blir även enklare för ögat att hoppa mellan rader när man läser i t.ex. en bok eller tidning. Serifer har dock haft problem på skärmar, framförallt förr i tiden när upplösningen på skärmarna var sämre med att de tunna linjerna var svåra att läsa på skärm då de ”frätte ut”. De har även sämre läsbarhet desto mindre typsnittet blir Men med dagens skarpa skärmar kan man med gott samvete välja att använda en serif även online. Vanliga typsnitt är Times New Roman, Georgia och Trajan Pro.

Testa dig själv, är brödtexten du läser här en serif eller sans serif?

Utforska gärna mer från oss i vår Fluid feed

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.