Vad är skillnaden på en Sans Serif och Serif?

Sans serifer (även kallade linjärer) är bokstäver som primärt består av linjer utan dekorationer i ändarna. Ordet Sans kommer från franskans ”Utan” och innebär kort och gott att typsnittet saknar klackar i typsnittets ändar. Linjärer används ofta för digitala plattformar och upplevs som enkla, rena samt skalar bra mellan olika storlekar. Vanliga typsnitt är exempelvis Helvetica, Arial eller Open Sans.

Serifer är typsnitt som har ”klackar” längst ut i ändarna. Det ger typsnittet en elegant, klassiskt känsla och kan öka läsbarheten då ögat får en tydligare linje att följa i längre texter. Det blir även enklare för ögat att hoppa mellan rader när man läser i t.ex. en bok eller tidning. Serifer har dock haft problem på skärmar, framförallt förr i tiden när upplösningen på skärmarna var sämre med att de tunna linjerna var svåra att läsa på skärm då de ”frätte ut”. De har även sämre läsbarhet desto mindre typsnittet blir Men med dagens skarpa skärmar kan man med gott samvete välja att använda en serif även online. Vanliga typsnitt är Times New Roman, Georgia och Trajan Pro.

Testa dig själv, är brödtexten du läser här en serif eller sans serif?

Utforska gärna mer från oss i vår Fluid feed

Hur syns din webb i andra kanaler?

Hur din länk ser ut kanske inte påverkar hur ofta du syns, men kan absolut locka fler att klicka på din länk och därmed öka din klickfrekvens.

Röri(li)ga bokstäver väcker uppmärksamhet för det fria ordet

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.

Early Bird väljer Fluid som reklambyrå

Den strategiska reklambyrån Fluid blir Early Birds nya marknadsföringspartner.

Varför ska du satsa på livesändningar?

På vilket sätt kan livesändningar agera pricken över i:et för din interna och externa kommunikation? Vi går igenom några resonemang.

Fluid släpper gratistypsnitt – igen

Freebies var det här! Fluid lanserar ytterligare två gratistypsnitt designade av vår Art director Jonas Mandorf.

Så lyckas du med marknadsföringen på sociala medier

Hur får man ut maximalt av marknadsföringsbudgeten på sociala medier? Vi ger dig tips på hur du lyckas med din marknadsföring på plattformarna i våra telefoner.