Pressmedelande

Vätternrundan väljer Fluid

Den strategiska reklambyrån Fluid blir Vätternrundans strategiska partner.

Det ikoniska cykelloppet Vätternrundan väljer reklambyrån Fluid som strategisk partner. Arbetet ska mynna ut i ett kommunikationskoncept som bidrar till en varumärkesförflyttning. 

– Vi på Fluid är väldigt glada över att få chansen att stötta en av Sveriges främsta motionsinstitutioner i deras stundande varumärkesförflyttning och inspirera fler människor till rörelse, säger Andreas Hult, VD, Fluid. 

– Vi ser verkligen fram emot att påbörja arbetet. Vätternrundan är ett starkt varumärke med lång historia och med hjärtat i engagerande frågor. Det skapar fantastiska förutsättningar för träffsäker kommunikation, säger Fredrik P. Johansson, Creative Director, Fluid. 

Evenemangs- och upplevelsebranschen och mer specifikt motionsloppsvärlden genomgår en positiv förändring. Det gäller även inom cyklingen som strävar efter att nå ut till ännu fler.  

– Vi har en stark tro på vår produkt och inser att vi behöver hitta nya angreppssätt för att fler ska upptäcka Vätternrundans fantastiska lopp. Fluid möter våra förväntningar genom sitt engagemang, kunskap och strategiska rådgivning. Vi ser verkligen fram emot att påbörja vårt samarbete, säger Oskar Sundblad, VD för Vätternrundan 

Konkurrensen inom evenemang och upplevelser ökar ständigt och konsumtionstrenden i motionsloppbranschen har förändrats. För cykelbranschen handlar det dessutom om att nyansera bilden av cykling för att attrahera flera deltagare.  

– Vi har en produkt som har framtiden för sig, men nya villkor kräver nya grepp, för att visa Vätternrundans storhet och särprägel. Fluid checkade alla våra boxar när det kommer till kunskapsutbyte och strategiskt bollplank. Vi ser mycket fram emot att påbörja vårt arbete tillsammans, säger Oskar Sundblad, VD, Vätternrundan. 

 Arbetsgrupp Fluid
Fredrik P. Johansson, Creative Director
Erika Karlsson, Projektledare
Emil Juhlin, Copywriter & Strateg 

Arbetsgrupp Vätternrundan
Jessica Nilsson, Sponsringsansvarig
Andreas Andersson, Kommunikationsansvarig
Oskar Sundblad, VD 

Om Vätternrundan
Vätternrundan är en del av den svenska folksjälen och ett av världens största motionslopp på cykel. Vätternrundan arrangeras sedan starten 1966 av den ideella föreningen Motala AIF. Årligen deltar ca 36 000 cyklister från hela världen i loppen under Cykelveckan – som förutom Vätternrundan 315 km innefattar Halvvättern 150 km, Tjejvättern 100 km, Vätternrundan 100 km, MTB-Vättern och Minivättern. Vätternrundan blev år 2013 det första idrottsarrangemanget i Sverige som certifierades enligt ISO 20121, en standard för hållbarhet vid evenemang. 

Om Fluid
Fluid är en idédriven och strategisk reklambyrå som tar form utifrån varumärkets behov för att leverera slagkraftig kommunikation som skapar effekt för verksamheter. Fluid erbjuder full produktion inom design, film, foto, ljud & webb samt tjänster inom sök & SoMe.

Kontakt:
Andreas Hult, VD, Fluid
070-865 23 35
andreas.hult@fluid.se 

Fredrik P. Johansson, Creative Director, Fluid
072-532 61 10
fredrik.johansson@fluid.se 

Oskar Sundblad, VD, Vätternrundan
070-360 14 56
oskar.sundblad@vatternrundan.se 

Medarbetare i artikeln

Affärschef

Creative Director

Customer Success Manager

Senaste feeds

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.