För att uppmärksamma nyhetsläsare om vikten av oberoende nyhetsrapportering samlande vi NTM-koncernens 19 titlar i den gemensamma kampanjen “De försvunna orden” på Pressfrihetens dag 3 maj 2022. Kampanjen gick främst på nyhetssajterna men även i print.
Genom att låta målgruppen mötas av en hemsida där ord successivt försvann framför deras ögon ville vi synliggöra att inskränkt journalistik blir ett allt vanligare problem och gestalta en potentiell framtid där oberoende nyhetsmedier stängs ner.
“Idéen är i all sin enkelhet sprungen ur tanken på att det fria ordet sakta tynar bort och är sen ett försök att illustrera det på ett så effektfullt sätt som möjligt i respektive kanal. En viktig del i kampanjen var att försöka dra nytta av befintliga kanalers styrka och låta kanalen bli en aktiv del i kampanjen, i stället för tvärt om. Det gör att budskapet förstärks, framförallt digitalt”, säger Fredrik P Johansson, Creative Director Fluid.
Vid INMA Global Media Awards 2023, en internationell tävling för redaktionella titlar, belönades kampanjen med en silverpeng i kategorin “Most Creative Use of Advertising Formats”.
”Printkampanjen var snygg, med förstasidan som tonade ut, men den digitala varianten var så troligt unik och smart, där varje unik användare fick se sin startsida sakta försvinna ord för ord i realtid. Så roligt att juryn uppmärksammade resultatet av det fina teamwork som Fluid, Innovation och redaktion fick till i den kampanjen.”, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling NTM.
“För oss är det här ett kvitto på att vi gör kommunikation som berör men också att vi kan konkurrera med branschens bästa byråer. Det skapar självförtroende att fortsätta ta fram idéer som utmanar, sticker ut och som givetvis skapar effekt.”, säger Andreas Hult, VD Fluid.