Tidningen Corren på ett bord, texten i tidningen är bordsuddad för att illustrera budskapet att det fria ordet tynar bort.

Silverpeng i INMA Global Media Awards

Vår kampanj “De försvunna orden” för NTM-koncernens redaktionella titlar belönades med en silvermedalj i kategorin “Most Creative Use of Advertising Formats”.

För att uppmärksamma nyhetsläsare om vikten av oberoende nyhetsrapportering samlande vi NTM-koncernens 19 titlar i den gemensamma kampanjen “De försvunna orden” på Pressfrihetens dag 3 maj 2022. Kampanjen gick främst på nyhetssajterna men även i print.

Genom att låta målgruppen mötas av en hemsida där ord successivt försvann framför deras ögon ville vi synliggöra att inskränkt journalistik blir ett allt vanligare problem och gestalta en potentiell framtid där oberoende nyhetsmedier stängs ner.

“Idéen är i all sin enkelhet sprungen ur tanken på att det fria ordet sakta tynar bort och är sen ett försök att illustrera det på ett så effektfullt sätt som möjligt i respektive kanal. En viktig del i kampanjen var att försöka dra nytta av befintliga kanalers styrka och låta kanalen bli en aktiv del i kampanjen, i stället för tvärt om. Det gör att budskapet förstärks, framförallt digitalt”, säger Fredrik P Johansson, Creative Director Fluid.

Vid INMA Global Media Awards 2023, en internationell tävling för redaktionella titlar, belönades kampanjen med en silverpeng i kategorin “Most Creative Use of Advertising Formats”.

”Printkampanjen var snygg, med förstasidan som tonade ut, men den digitala varianten var så troligt unik och smart, där varje unik användare fick se sin startsida sakta försvinna ord för ord i realtid. Så roligt att juryn uppmärksammade resultatet av det fina teamwork som Fluid, Innovation och redaktion fick till i den kampanjen.”, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling NTM.

“För oss är det här ett kvitto på att vi gör kommunikation som berör men också att vi kan konkurrera med branschens bästa byråer. Det skapar självförtroende att fortsätta ta fram idéer som utmanar, sticker ut och som givetvis skapar effekt.”, säger Andreas Hult, VD Fluid.

Medarbetare i artikeln

Creative Director

Senaste feeds

Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Hur syns din webb i andra kanaler?

Hur din länk ser ut kanske inte påverkar hur ofta du syns, men kan absolut locka fler att klicka på din länk och därmed öka din klickfrekvens.

Röri(li)ga bokstäver väcker uppmärksamhet för det fria ordet

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.

Early Bird väljer Fluid som reklambyrå

Den strategiska reklambyrån Fluid blir Early Birds nya marknadsföringspartner.

Varför ska du satsa på livesändningar?

På vilket sätt kan livesändningar agera pricken över i:et för din interna och externa kommunikation? Vi går igenom några resonemang.

Fluid släpper gratistypsnitt – igen

Freebies var det här! Fluid lanserar ytterligare två gratistypsnitt designade av vår Art director Jonas Mandorf.

Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Hur syns din webb i andra kanaler?

Hur din länk ser ut kanske inte påverkar hur ofta du syns, men kan absolut locka fler att klicka på din länk och därmed öka din klickfrekvens.