Tidningen Corren på ett bord, texten i tidningen är bordsuddad för att illustrera budskapet att det fria ordet tynar bort.

Silverpeng i INMA Global Media Awards

Vår kampanj “De försvunna orden” för NTM-koncernens redaktionella titlar belönades med en silvermedalj i kategorin “Most Creative Use of Advertising Formats”.

För att uppmärksamma nyhetsläsare om vikten av oberoende nyhetsrapportering samlande vi NTM-koncernens 19 titlar i den gemensamma kampanjen “De försvunna orden” på Pressfrihetens dag 3 maj 2022. Kampanjen gick främst på nyhetssajterna men även i print.

Genom att låta målgruppen mötas av en hemsida där ord successivt försvann framför deras ögon ville vi synliggöra att inskränkt journalistik blir ett allt vanligare problem och gestalta en potentiell framtid där oberoende nyhetsmedier stängs ner.

“Idéen är i all sin enkelhet sprungen ur tanken på att det fria ordet sakta tynar bort och är sen ett försök att illustrera det på ett så effektfullt sätt som möjligt i respektive kanal. En viktig del i kampanjen var att försöka dra nytta av befintliga kanalers styrka och låta kanalen bli en aktiv del i kampanjen, i stället för tvärt om. Det gör att budskapet förstärks, framförallt digitalt”, säger Fredrik P Johansson, Creative Director Fluid.

Vid INMA Global Media Awards 2023, en internationell tävling för redaktionella titlar, belönades kampanjen med en silverpeng i kategorin “Most Creative Use of Advertising Formats”.

”Printkampanjen var snygg, med förstasidan som tonade ut, men den digitala varianten var så troligt unik och smart, där varje unik användare fick se sin startsida sakta försvinna ord för ord i realtid. Så roligt att juryn uppmärksammade resultatet av det fina teamwork som Fluid, Innovation och redaktion fick till i den kampanjen.”, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling NTM.

“För oss är det här ett kvitto på att vi gör kommunikation som berör men också att vi kan konkurrera med branschens bästa byråer. Det skapar självförtroende att fortsätta ta fram idéer som utmanar, sticker ut och som givetvis skapar effekt.”, säger Andreas Hult, VD Fluid.

Medarbetare i artikeln

Creative Director

Senaste feeds

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.