Lyckas med din marknadsföring i höst

Andreas Hult, VD, och Stefan Widar, försäljningschef, medverkar på webbinariet Avancera den 21 september för att prata om höstens marknadsföringstrender.

Andreas Hult och Stefan Widar har tillsammans 50 års erfarenhet av marknadsföring. På webbinariet Avancera lägger de sina händer på spåkulan för att föreläsa om höstens marknadsföringstrender.

Många företag är ju oroliga inför hösten, hur ska man tänka kring marknadsföring under en lågkonjunktur?

– En positiv sida av lågkonjunkturer är att det är mindre brus på marknaden och du har med andra ord större chans att mätta marknaden med ditt budskap. Se det som en chans att tänka långsiktigt och hålla ditt varumärke i fokus bland konsumenter. Den som investerar i sitt varumärke under krisen kommer komma ut på andra sidan med ett starkare brand, säger Stefan.

– Det är inte heller så att konsumtion upphör under lågkonjunkturer, det innebär bara att kunden blir lite mer petig och överväger sina val lite mer. Satsa på intressant och resonemangsdriven marknadsföring som bjuder in till utvärdering. Och producera så kostnadseffektivt som möjligt, säger Andreas.

Så den där annonsen som presterade jättebra i våras men som hela marknadsavdelningen tröttnat på och vill begrava långt ner i en produktionsledarmapp på servern, är det värt att köra den i höst igen?

– Ja, våga återanvända material! När du och ditt team har tröttnat på budskapet har kunden precis börjat förstå att det är du som är avsändare. Frekvens och återanvändning är det nya svarta. Och ur ett kostnadsperspektiv, inför en tuff höst, är det kanske det bästa som hänt sedan skivat bröd, säger Andreas.

– Frekvens och återanvändning är lite som musik, det spelar ingen roll om du tycker den är dålig eller bra. Har du hört den tillräckligt många gånger så går du till slut och nynnar på den i korridorerna. Saliens byggs bäst genom kontinuitet, säger Stefan.

Avancera anordnas av NTM Media och sänds 21 september kl 13:00.

Det blir varumärkeshistorik, handfasta tips och en crash course i smartare AI-prompts för att få ut mer av ChatGPT. Det utlovas med andra ord en eftermiddag du prompt inte vill missa.

Mer information och anmälan till webbinariet hittar du här

Medarbetare i artikeln

Senaste feeds

Fluids arbete nominerat till Årets annonsaffär

Varje år delar Tidningsutgivarna (TU) ut pris till Årets Dagstidning. Med en kreativ och slagkraftig annonskampanj för Stora Coop i Visby har Fluids arbete för NTM Media nominerats till Årets annonsaffär.

Vätternrundan väljer Fluid

Den strategiska reklambyrån Fluid blir Vätternrundans strategiska partner.

Djupdykning: 12 AI-trender 2024

AI kommer utan tvekan att fortsätta revolutionerna samhället på många plan även i år. Läs om varför försäkringsbolagen vill att företag försäkrar dig mot hallucinerande AI:s, nya AI-arbetstitlar som dyker upp, och hur artificiell intelligens kommer användas för sök på nätet.

Cookiedöden och andra webbtermer att ha koll på 2024

Cookiedöden, Grön hosting och GEO. Vi lät Fluids webbteam presentera begrepp att hålla koll på 2024 och vad de innebär för dig som marknadsförare.

5 tips som fångar publiken på 5 sekunder

Prerolls och korta videos i sociala medier är idag en hörnsten i de flesta företags marknadsplaner. Därför har var vi tagit fram fem tips – med riktiga exempel – på hur du kan nå ut med ditt budskap och fånga din målgrupps intresse även när tiden är knapp.

Hur skapar man en balanserad marknadsföringsbudget?

Andreas Hult är VD hos oss på Fluid och har hjälpt företag med kommunikation i mer än 15 år. Läs hans tips på hur du balanserar din marknadsföringsbudget inför 2024.

Fluids arbete nominerat till Årets annonsaffär

Varje år delar Tidningsutgivarna (TU) ut pris till Årets Dagstidning. Med en kreativ och slagkraftig annonskampanj för Stora Coop i Visby har Fluids arbete för NTM Media nominerats till Årets annonsaffär.

Vätternrundan väljer Fluid

Den strategiska reklambyrån Fluid blir Vätternrundans strategiska partner.