Andreas Hult och Stefan Widar har tillsammans 50 års erfarenhet av marknadsföring. På webbinariet Avancera lägger de sina händer på spåkulan för att föreläsa om höstens marknadsföringstrender.
Många företag är ju oroliga inför hösten, hur ska man tänka kring marknadsföring under en lågkonjunktur?
– En positiv sida av lågkonjunkturer är att det är mindre brus på marknaden och du har med andra ord större chans att mätta marknaden med ditt budskap. Se det som en chans att tänka långsiktigt och hålla ditt varumärke i fokus bland konsumenter. Den som investerar i sitt varumärke under krisen kommer komma ut på andra sidan med ett starkare brand, säger Stefan.
– Det är inte heller så att konsumtion upphör under lågkonjunkturer, det innebär bara att kunden blir lite mer petig och överväger sina val lite mer. Satsa på intressant och resonemangsdriven marknadsföring som bjuder in till utvärdering. Och producera så kostnadseffektivt som möjligt, säger Andreas.
Så den där annonsen som presterade jättebra i våras men som hela marknadsavdelningen tröttnat på och vill begrava långt ner i en produktionsledarmapp på servern, är det värt att köra den i höst igen?
– Ja, våga återanvända material! När du och ditt team har tröttnat på budskapet har kunden precis börjat förstå att det är du som är avsändare. Frekvens och återanvändning är det nya svarta. Och ur ett kostnadsperspektiv, inför en tuff höst, är det kanske det bästa som hänt sedan skivat bröd, säger Andreas.
– Frekvens och återanvändning är lite som musik, det spelar ingen roll om du tycker den är dålig eller bra. Har du hört den tillräckligt många gånger så går du till slut och nynnar på den i korridorerna. Saliens byggs bäst genom kontinuitet, säger Stefan.
Avancera anordnas av NTM Media och sänds 21 september kl 13:00.
Det blir varumärkeshistorik, handfasta tips och en crash course i smartare AI-prompts för att få ut mer av ChatGPT. Det utlovas med andra ord en eftermiddag du prompt inte vill missa.