I sin roll som Creative Director ansvarar Fredrik P. Johansson för Fluids kreativa höjd och vägleder det team som tar sig an våra kommunikativa projekt. Han bollar text och form, finslipar budskap, ger goda strategiska råd och ser till att den kommunikation vi producerar håller rätt nivå för uppdraget – både strategiskt och visuellt. Fredrik är 34 år och bor tillsammans med sin fru och två barn i ett hus i Motala.
Din Teams-lampa lyser ofta ”tillgänglig” sent på kvällen, vad jobbar du på då egentligen?
“Haha, vem har noterat det? Med två barn är den tiden som finns för att kassera in egentid numera antar jag. Och när man jobbar med sin hobby flyter arbetet och fritid ofta ihop. Jag designar egna idéer, utforskar nya möjligheter i diverse projekt samt nördar ner mig i fackböcker inom kreativitet och marknadsföring. Dessutom tragglar jag med att försöka lära mig producera musik. Det går sådär.”
Hur skulle du definiera bra kommunikation?
“Det beror på vad syftet är. Men generellt tycker jag god kommunikation är genomtänkt, underbyggd och självklar men ändå lyckas förvåna och differentiera. Den har ett tydligt narrativ, en egen visuell historia och sätter twist på det förutsägbara. Den komplicerar oftast inte, utan presenterar i sin enkelhet en lösning på ett problem. Detsamma gäller god design.“
Hur skulle du beskriva Fluids mest utstickande egenskaper?
“Vårt kreativa arbete präglas av fyra grundprinciper: ifrågasättande, utforskande, idé och hantverk. Vi strävar efter kopplingar som kanske inte är uppenbara till en början men som till slut känns självklara och löser både kundens och mottagarens problem. Vi är nyfikna och älskar att skapa konceptuella idéer och att berätta historier. Vi drivs av att lösa problem med hjälp av unika infallsvinklar och belysa kundens verksamhet ur ett nytt perspektiv. Dessutom är vi som fisken i vattnet när det kommer till kreativa samarbeten – kollegor emellan, men också mot våra kunder.”