Fluid Stories: Fredrik P. Johansson, CD

Lär känna vår Creative Director som ansvarar för Fluids kreativa höjd och vägleder det team som tar sig an våra kommunikativa projekt.

I sin roll som Creative Director ansvarar Fredrik P. Johansson för Fluids kreativa höjd och vägleder det team som tar sig an våra kommunikativa projekt. Han bollar text och form, finslipar budskap, ger goda strategiska råd och ser till att den kommunikation vi producerar håller rätt nivå för uppdraget – både strategiskt och visuellt. Fredrik är 34 år och bor tillsammans med sin fru och två barn i ett hus i Motala.

Din Teams-lampa lyser ofta ”tillgänglig” sent på kvällen, vad jobbar du på då egentligen?
“Haha, vem har noterat det? Med två barn är den tiden som finns för att kassera in egentid numera antar jag. Och när man jobbar med sin hobby flyter arbetet och fritid ofta ihop. Jag designar egna idéer, utforskar nya möjligheter i diverse projekt samt nördar ner mig i fackböcker inom kreativitet och marknadsföring. Dessutom tragglar jag med att försöka lära mig producera musik. Det går sådär.”

Hur skulle du definiera bra kommunikation?
Det beror på vad syftet är. Men generellt tycker jag god kommunikation är genomtänkt, underbyggd och självklar men ändå lyckas förvåna och differentiera. Den har ett tydligt narrativ, en egen visuell historia och sätter twist på det förutsägbara. Den komplicerar oftast inte, utan presenterar i sin enkelhet en lösning på ett problem. Detsamma gäller god design.

Hur skulle du beskriva Fluids mest utstickande egenskaper?
“Vårt kreativa arbete präglas av fyra grundprinciper: ifrågasättande, utforskande, idé och hantverk. Vi strävar efter kopplingar som kanske inte är uppenbara till en början men som till slut känns självklara och löser både kundens och mottagarens problem. Vi är nyfikna och älskar att skapa konceptuella idéer och att berätta historier. Vi drivs av att lösa problem med hjälp av unika infallsvinklar och belysa kundens verksamhet ur ett nytt perspektiv. Dessutom är vi som fisken i vattnet när det kommer till kreativa samarbeten – kollegor emellan, men också mot våra kunder.

Medarbetare i artikeln

Creative Director

Senaste feeds

Fluids arbete nominerat till Årets annonsaffär

Varje år delar Tidningsutgivarna (TU) ut pris till Årets Dagstidning. Med en kreativ och slagkraftig annonskampanj för Stora Coop i Visby har Fluids arbete för NTM Media nominerats till Årets annonsaffär.

Vätternrundan väljer Fluid

Den strategiska reklambyrån Fluid blir Vätternrundans strategiska partner.

Djupdykning: 12 AI-trender 2024

AI kommer utan tvekan att fortsätta revolutionerna samhället på många plan även i år. Läs om varför försäkringsbolagen vill att företag försäkrar dig mot hallucinerande AI:s, nya AI-arbetstitlar som dyker upp, och hur artificiell intelligens kommer användas för sök på nätet.

Cookiedöden och andra webbtermer att ha koll på 2024

Cookiedöden, Grön hosting och GEO. Vi lät Fluids webbteam presentera begrepp att hålla koll på 2024 och vad de innebär för dig som marknadsförare.

5 tips som fångar publiken på 5 sekunder

Prerolls och korta videos i sociala medier är idag en hörnsten i de flesta företags marknadsplaner. Därför har var vi tagit fram fem tips – med riktiga exempel – på hur du kan nå ut med ditt budskap och fånga din målgrupps intresse även när tiden är knapp.

Hur skapar man en balanserad marknadsföringsbudget?

Andreas Hult är VD hos oss på Fluid och har hjälpt företag med kommunikation i mer än 15 år. Läs hans tips på hur du balanserar din marknadsföringsbudget inför 2024.

Fluids arbete nominerat till Årets annonsaffär

Varje år delar Tidningsutgivarna (TU) ut pris till Årets Dagstidning. Med en kreativ och slagkraftig annonskampanj för Stora Coop i Visby har Fluids arbete för NTM Media nominerats till Årets annonsaffär.

Vätternrundan väljer Fluid

Den strategiska reklambyrån Fluid blir Vätternrundans strategiska partner.