Varför behövs bra copy?

Avsnitt

9

Medverkande

Mattias Åkerberg, Stefan Widar

Ämnen

Copywriting

Dela

LYSSNA

I detta avsnitt diskuterar Stefan Widar och Mattias Åkerberg vikten av copywriting och hur det kan användas för att engagera och övertyga läsarna att agera. De betonar vikten av storytelling och att anpassa skrivandet till målgruppen. De poängterar också att copywriting handlar om att sälja med ord och att det kan påverka läsarna att agera omedelbart. Även om man inte säljer en produkt kan man ändå påverka och sälja idéer eller handlingar. Det framhålls att copywriting bör vara autentiskt och undvika att vara för säljig. Genom att förstå och lösa kundernas problem kan copywriting övertyga läsarna att agera. Sammanfattningsvis handlar copywriting om att använda ord för att sälja, engagera och påverka människor att agera.

I podden diskuterar även Mattias Åkerberg och Stefan Widar vikten av att anpassa copywriting till olika kanaler och format. De betonar fördelarna med att involvera copywriters tidigt i marknadsföringsprocessen. De diskuterar även framtiden för copywriting och möjligheten att använda AI för att generera texter, men konstaterar att människor alltid kommer behövas för att skapa skicklig copy. Mattias delar också en lägenhetstext där han använde en Star Wars-referens för att sälja lägenheten på ett annorlunda sätt. Stefan kommenterar att det är en imponerande text som inte skulle kunna skrivas av en AI-robot. Sammanfattningsvis diskuterar podden vikten av copywriting, anpassning till olika kanaler, och framtidens möjligheter, samtidigt som det betonas att copywriters behövs för att skapa kvalitativ copy.

 

TÄVLING

Grattis till Jonna Lindberg, vinnare av tävlingen.

LÄNKAR

Copypodden

Copyboken

Stefan Widar
Jag heter Karlsson på taket och jag älskar att flyga med min propeller på ryggen och att retas med lillebror och spränga ångmaskiner. Riktigt så är det inte, men jag älskar storytelling, precis som Astrid Lindgren gjorde. En fantastisk berättare som tog reda på vad barn, tyckte om för typ av sagor och sedan skrev hon anpassat för dem. Så anpassat så att de än idag stannar upp för en stund och bara slukar innehållet. Är det kanske det copywriting handlar om. Att ta reda på saker, sortera och sedan leverera och få människor att göra det ens uppdragsgivare vill att de ska göra. Jag tror det i alla fall. Men tro är samma sak som en magkänsla. Antingen blir det superrätt eller tokfel. Att veta är en annan sak. Så därför har bjudit in en sjukt kunnig i ämnet copywriting idag. Jag heter Stefan Widar och jobbar som försäljningschef på Fluid där kreativa människor samlas med målet att hjälpa våra kunder att underlätta deras försäljning på ett eller annat sätt. Dagens gäst är författare, föreläsare och poddkollega och inte minst copywriter, Mattias Åkerberg.

Stefan Widar
Mattiaaaaaasss

Stefan Widar
Hej Mattias!

Mattias Åkerberg
Hej! Vad kul att var här!

Stefan Widar
Kändes det som ett skapligt bra intro.

Mattias Åkerberg
Jag är supertacksam till att du gjorde det introt. Jag kunde inte gjort det bättre själv. Fantastiskt att inleda med storytelling och med Astrid Lindgren.

Stefan Widar
Det är ju det man kopplar copywriting till, riktig storytelling? annars är det ingen som lyssnar jag.

Mattias Åkerberg
Jag berättar ju alltid att kombinera storytelling och copywriting, det borde stå en varningstext på storytelling-burken, för den är det kraftigast i.

Stefan Widar
När det hanteras på rätt sätt. Du, jag tänker på introt där. Snacka om att ha skrivkramp och tankekramp när man kommer att bli lyssnad av någon som förstår vad det handlar om kring copywriting, det vi ska prata om idag. Men om vi bryter i den lite. Du tyckte att det var helt okej?

Mattias Åkerberg
Jag tyckte om att du började pang på i det mest spännande i det som heter In medias res, i händelsernas mitt, Det är ju annars lätt när du skriver att du värmer upp dig själv, ett klassiskt copyråd om man får leverera det direkt på här ju. När du tror att du är klar med din text, stryk första meningen

Stefan Widar
smart.

Mattias Åkerberg
Det är oftast i andra meningen som du kommer igång till det mest intressanta och kan du inte komma igång med din text så skriv, den här texten kommer att handla om att den här nya produkten kan lösa det här problemet för dig och så stryker du ”den här texten kommer att handla om”.

Stefan Widar
Det lite som när man håller tal, man klingar i glaset för man vill att folk ska bli tysta så att när man har någonting att säga, då kommer det.

Mattias Åkerberg
Exakt. Och börja då i det mest spännande. Någonting som gör att lyssnaren eller läsaren känner, jag kan inget annat göra än att lyssna och läsa, jag vill veta hur kommer det gå? Och då är ju storytelling fantastiskt.

Stefan Widar
Just det. Du, att du är här hos mig idag, det beror ju dels på att du är en duktig copywriter och att jag vill prata copywriting i Fluid Friday. Men du har också haft en föreläsning idag. Hur gick det?

Mattias Åkerberg
Det får du fråga dem som sitter i publiken egentligen. Bland annat. Du själv. Så jag bolla tillbaka frågan Hur gick det?

Stefan Widar
Jag tyckte du levererade jättebra. Flera insikter. Den bästa insikten jag tar med mig, det är såklart att vi ska prata med våra kunder om vad de har för utmaning, men framför allt att prata med kundens kund. Det är ju facit.

Mattias Åkerberg
Det är facit. Ja, det är nästan fusk att lyssna till sina kunder och hur de uttrycker sig och hur de argumenterar. Jag pratar ju om att skaffa sig kund-skap, det att veta mycket om sina kunder innan du skriver. Att göra det förarbetet kommer att spara dig en massa tid och du kommer pricka mer rätt när du väl ska skriva. Det är lätt att rusa till skrivandet och så går man in i det med antaganden om hur ens kunder är funtade, vad som får dem att köpa och vilka utmaningar de står eller stod inför när de hittade din produkt eller tjänst.

Stefan Widar
Kan nästan bli lite irriterad över att jag själv har jobbat med någon typ av reklam i ca 20 år där jag är idag på 14 år och inte har nail:at den där att prata med kundens kund som ju vet varför den använder produkten, som man kan få bekräftelse på att det en gång har funkat.

Mattias Åkerberg
Ja, jag förstår dig i den känslan. Jag har missat att prata med de riktiga kundexperterna, kunderna själva. Ingen vet mer och bättre hur det är att vara kund hos dig än dina kunder.

Stefan Widar
Det är riktigt. Sen var det så också att idag när du höll i föreläsningen så var det ju litegrann med bakgrund av att du precis har släppt din andra bok. Den boken som heter ”Copyboken – gör läsare till kunder förvandla ord till pengar”. Den boken som jag har i min hand just nu, den kommer vi också tävla om här i Fluid Friday. Enklast möjliga, gå in på fluid.se/FluidFriday, så länge du hittar tävlingen där och inte en bild på vinnaren, så pågår tävlingen. Signerad också av Mattias Åkerberg så påminner vi om det. Så in och titta på Fluid Friday på fluid.se. Tillbaka till basics då. Vad är copywriting?

Mattias Åkerberg
Copywriting är ju att sälja med ord. Och igen så finns det en enorm sprängkraft i det. När du skriver copywriting så får du saker att hända. Du gör den som läsare till kund och många gånger kan du göra det rätt så omedelbart. Jag pratar i boken om att Skapa ”Action Copy”. Det finns också ”bygga brand copy” som jobbar mer långsiktigt. Men med ”skapa Action Copy” så kan du verkligen få den som läser på fötter att agera. Och det kan gälla många olika saker. Det kan givetvis gälla att köpa en produkt eller en tjänst, men också att gå och vaccinera sig eller gå och rösta, att börja med en god vana eller sluta med en mindre bra vana, att göra något som inte kostar pengar, men där verkligen texten är viktigt i att få läsaren att agera på det sättet som du önskar och av egen fri vilja?

Stefan Widar
Stöter du på den typen av kund ibland som inte förstår att allt handlar om sälj även om man inte har en produkt att sälja?

Mattias Åkerberg
Ja, det gör jag. Jag utbildar många kommunikatörer som jobbar på kommuner, organisationer och myndigheter och jag gör en liten tankeresa med dem. Vad säljer du egentligen? Jag säljer ingenting. Men när jag har berättat att försäljning kan vara mycket att påverka till någonting som kanske inte alltid kostar pengar, då brukar de inse, jag säljer faktiskt något. Mina texter är viktiga och det är viktigt att jag skriver på ett sätt där jag tydligt uppmanar till det som jag önskar att folk ska göra.

Stefan Widar
Kan texter till exempel vara för säljiga, tycker du?

Mattias Åkerberg
Ja, absolut. De kan falla i en klyschfälla och bli den där läbbiga säljaren med handpistoler och….

Stefan Widar
Som aldrig ger sig

Mattias Åkerberg
Som aldrig ger sig, precis. En sådan säljare köper du förmodligen aldrig av. Och köper du så köper du aldrig igen och rekommenderar aldrig någon annan att sälja. Så det är väldigt kortsiktig dålig försäljning. Och ja, det finns ju den typen av copywriting såklart också. Men jag vill ju lyfta upp god copywriting som är en god säljare i text.

Stefan Widar
Vad är då god copywriting? Vilka texter säljer grund att det är god copywriting. Hur utformas de? Finns det några recept?

Mattias Åkerberg
Ett heltäckande recept finns nog inte, men det finns många bra knep. Och att skaffa sig kunskap som vi var inne på är ju ett, att veta vem du skriver till, och att tänka att du skriver inte till en stor målgrupp utan du skriver faktiskt till en person i taget så att skriva med tydligt du-tilltal att skriva många du dig och dina gör att personen som läser känner att det här är ju till mig. Du skriver till mig. Den typen av texter vill vi läsa när vi intresserar oss mer. Vi intresserar oss också för texten när den som skriver visar att de har förstått vårat problem, vad vi brottas med, och det kan vara ett stort problem eller ett litet problem. För när vi läser en text och känner den som skrivit den här förstår mitt problem, då händer det att vi automatiskt tänker att den personen har lösningen också. Och det har vi ju förhoppningsvis när vi skriver. Vi kan om vi lyckas visa på problemet som produkten löser också få sälja produkten.

Stefan Widar
Kan det bli för kort? Kan du uppfatta ibland att viss copywriting är ”less is more”, men det blir så ”less” så att det blir ingenting kvar.

Mattias Åkerberg
Absolut. Man ska absolut inte vara rädd för att lägga ut texten och våga berätta mycket. Det fanns ju liksom en trend mot att allting skulle vara kortare, på webben ska alla texter vara korta, men det man förlorar när man leker WM i att vara superkortast är ju att man missar viktiga argument och resonemang. Det handlar inte så mycket om hur lång texten är, är innehållet intressant så kan man säga att längden är irrelevant.

Stefan Widar
Jag lyssnade i din podd om den tjejen som berättade om Ikeas madraskil. Det var en copy som var enormt lång. Men man slutar inte lyssna.

Stefan Widar
Och där använder ju Stephanie Moradi, storytelling på ett super effektivt sätt, och då vill man inte sluta lyssna. Jag intervjuade ochså Tommy Lundberg från Gävle

Stefan Widar
Lundberg och Company.

Mattias Åkerberg
Exakt. och i podden så läser han en lång annons för Audi och han säger också det att du behöver föra ett säljsamtal, ett resonemang. Det går inte att sälja en Audi bil på två meningar, det blir ingenting av det. Men när du får föra ett resonemang med läsaren, då kan det hända någonting. Då kan du liksom välkomna läsaren in och ta steget och köpa en bil.

Stefan Widar
Tycker du att det är annorlunda i hur man hanterar text, exempelvis, copy är ju väldigt mycket mer än bara text? Men att hantera det idag med andra typ av kanaler än vad det var för kanske 20 år sedan.

Mattias Åkerberg
Ja, det ser ju oerhört annorlunda ut i idag. Mycket är nytt och mycket går åt det kortare formatet också, jag får jättemycket frågor, hur ska jag skriva för sociala medier, där det är en mening, två meningar som ska göra hela jobbet. Och jag tycker att det är synd med den här snuttifiering att alla budskap ska kokas ner och bli så superkorta. Jag tror på att lägga ut texten när du ska sälja någonting, särskilt någonting som kostar lite mer pengar än bara 49 eller 499. Och jag tittar ju mycket på amerikanska säljsajter eller landningssidor, amerikanska sådana som kanske säljer en utbildning. Den kanske kostar 50 000. De kan inte sälja den på två meningar och det är inte heller tanken. Och de landningssidorna, de har nästan inget slut. De bara argumenterar på, på ett supergenomtänkt sätt. De vet precis vad de gör, de copywriters som skriver den här typen av landningssidor. jag skulle vilja se mer av det. För att när vi ska fatta ett köpbeslut, då behöver vi ha svar på alla våra frågor och vi behöver ha blivit bemötta i alla våra invändningar. Så jag tror på ännu mer långcopy. Inte bara att allting går mot kortcopy. Jag tror att företag hade fått många fler kunder om de vågat lägga ut texten. För när vi står inför ett köpbeslut behöver vi ha tillräckligt mycket kött på benen.

Stefan Widar
Kul att höra! Jag blir glad av att höra det också, att du gillar de nya formaten, att man anpassar för respektive format. Stöter ju på en och annan då och då som tycker att det var bättre förr när det bara var en, två eller tre olika kanaler att gå i. Det är klart det kanske var enklare, men det var inte lika roligt.

Mattias Åkerberg
Jag tycker att den tiden vi lever i nu, det har aldrig varit roligare att skriva och vara copywriter och marknadsförare än just nu.

Stefan Widar
Men när i kedjan tycker du att en copywriter ska bollas in från en marknadschef.

Mattias Åkerberg
Från start helt enkelt? Ju tidigare desto bättre. För en copywriter är inte enbart en person som skriver, utan framför allt en person som tänker och tar reda på saker och ting. Och det vill jag beskriva i den här nya copyboken. Den skulle kunna hetat ”processen” faktiskt den här boken, men det var tydligen upptaget, den boktitel. Men den beskriver verkligen hur du jobbar från att börja ta reda på vem du skriver, till vad du säljer, vad du löser för problem, börja planera din text, tänka, hur kan jag berätta om det här på ett sätt som inte är helt förväntat som alla andra redan har gjort? Hur kan jag berätta det här på ett nytt spännande sätt som folk vill läsa och sedan skriver du.

Stefan Widar
Jag har kommit halvvägs in i den nya boken och jag kan säga att jag är jätteglad, jag rekommenderar alla att läsa den och det gör jag med bakgrund av att jag har läst ”Sälj det med ord”, din första bok som jag också köpte på begagnatmarknaden för den fanns ju inte få tag i i fysiskt format längre. Så att den går ju att söka efter också om man vill ta tag i den. Och för mig har den varit en bibel över marknadsföring för det är väldigt mycket mer än copywriting. Det handlar ju om reklam och det kanske är det som är grunden till det du säger. Gärna in tidigt i processen och det är det som också går att läsa om i den nya boken. Som jag nämnde så tävlar vi om den i dag och det finns möjlighet att gå in på Fluid.se/FluidFriday och så länge tävlingen ligger kvar så är tävlingen igång.

Sång
Reklamcopy eller broderad bonad, Reklamcopy eller broderad bonad. Reklamcopy eller broderad bona, Reklamcopy eller broderad bonad

Stefan Widar
Vad roligt. Den gamla godingen, det var länge sedan. Vi ska alltså leka leken reklamcopy eller broderad bonad. Det var inte igår. Ja, det är enkelt. Så här går det till. Jag har fem stycken olika texter och så ska du försöka avgöra om det här är en reklamcopy eller om det är en broderad bonadstext. Är du med?

Stefan Widar
Ät dig glad och frisk. Växla kött och fisk, frukt och grönsak fin, Full av härlig vitamin.

Mattias Åkerberg
Ja, det där låter ju som copy.

Stefan Widar
Det är ju copy, men det är ingen reklamcopy. Det är faktiskt en bonad som satt i mitt föräldrahem. Jag satt och läste den varje morgon när jag doppade mina mackor i oboy.

Mattias Åkerberg
Saknas en ”Call to Action” i den

Stefan Widar
Precis

Stefan Widar
Nästa då. 30 dagar, har november, april, juni och september 28 har en Allen, alla övriga 31.

Mattias Åkerberg
Det här låter som en bonad.

Stefan Widar
Det är en bonad, skulle kunna varit lingonkalenderns copy på något vis.

Mattias Åkerberg
Eller scouterna fina kalender.

Stefan Widar
Då provar vi trean. Då har du en poäng än så länge.

Stefan Widar
Den som har semester har alltid något att berätta.

Mattias Åkerberg
Men det där låter som copy.

Stefan Widar
Ja, det posten. Posten körde den reklamen för, ja det ganska många år sen. Printat på pennor och lite lite varstans.

Mattias Åkerberg
Fint.

Stefan Widar
Bra tycker jag

Stefan Widar
Sen har vi den här.

Stefan Widar
I barndomens ängder. Där står blomstren i mängder var gång jag drömmer mig dit.

Mattias Åkerberg
Jag gissar på bonad.

Stefan Widar
Det är faktiskt bonad. Jag har den med här. Min farmor har gjort den här. Hon blev hundra år. Förstå vad hon satt med sina små fingrar och broderade det här.

Mattias Åkerberg
Det där var innan internet.

Stefan Widar
Den lägger vi ut på på sajten

Stefan Widar
Och så kör vi nummer fem. Bästa sättet att sänka ett pris är att inte betala det.

Mattias Åkerberg
Du, det där är copy. Jag såg den i går, Fredrik Tunholm, som jag intervjuvat i boken, han postade den på sociala medier och jag applåderade.

Stefan Widar
Alright? Folkrörelsen Sparkampanjen

Mattias Åkerberg
Mer aktuell än någonsin kanske.

Stefan Widar
Vad roligt, det är så vi leker den där tävlingen som heter Reklamcopy eller broderad bonad.

Stefan Widar
Jag tänker lite kort om framtidens copy innan vi börjar och runda av. AI-copy där man, tänker jag, matar in en brief med målgrupp med person som ska vara mottagare,med USP:ar känslotillstånd hos mottagaren. Vad ska han känna efter, ha tagit del av det här. Vad motiverar vi det med och så vidare. Kommer vi komma dit? Är vi redan där? Vad tänker du?

Mattias Åkerberg
Vi är nog inte redan där. Jag är så nyfiken på framtiden, vad den kommer att ge. Många frågar, kommer liksom robotar göra copywriters jobb?.. Ja, det kommer de säkert att göra en del av det. Allt. Nej, det tror jag inte. Det kommer alltid behövas skickliga mänskliga copywriters. Men jag är den första att välkomna robotar som gör grundjobbet eller som gör jobbet av många olika texter, produkttexter till exempel. Kan de lära sig att göra det snabbare och bättre. Ja, då är jag den första att lyfta på hatten. Jag tycker bara att det är spännande hur vi kan jobba tillsammans med den typen av teknik.

Stefan Widar
Du, sista frågan innan jag vill att du tar ett stycke copy som du har förberett som du extra nöjd med. När tycker du att jag ska använda mig av ett semikolon?

Mattias Åkerberg
Det vet jag. När kommatecken är för svagt och när punkt är liksom för hårt. För definitivt. När meningen fortsätter, när resonemanget fortsätter. Men det är den viktiga regeln att komma ihåg, nu har vi ju ”Sälj det med ord” framför oss, och där skriver jag om semikolon. Det viktigt att komma ihåg är att det ska vara två fullständiga meningar på båda sidorna av semikolonet. Då förtjänar det sin plats.

Stefan Widar
Gud va härligt det där skulle vi egentligen göra en bonad av känner jag, så att alla vet. Jag bad dig inför idag att ta fram ett stycke copy som du extra nöjd över. Kan inte du läsa det så vi får lyssna?

Mattias Åkerberg
Bara för att förklara kort bakgrunden. Det är en lägenhetstext, en text som ska sälja, inte själva lägenheten, men sälja att komma på visning på lägenheten. Och det här är ett uppdrag som jag gjorde under flera år där jag skrev 250 lägenhetstexter och bestämde mig redan från början att ingen ska vara den andra lik, alla ska ge liksom en egen berättelse och en egen personlighet till varje lägenhet. Och så fick jag bilderna från en lägenhet på Stockholms gatan 40 i Göteborg. Och när jag tittar på de här bilderna så såg jag, men vad konstigt det ser ut, soffan står i köket en meter ifrån köksbänken och jag förstod ju då sen, det här är ju en jätteliten lägenhet. Den är på 27 kvadrat och jag tänkte hur ska jag sälja den? Jag skrev de här texterna på första impuls, typ det första jag tänkte på så skrev jag. Då vill jag säga såhär, storleken har ingen betydelse. Men jag ville sälja det på ett, på ett på ett annat sätt än med sex.

Mattias Åkerberg
Så jag skrev så här. ”Komplett compact etta med sovalkov. Välkommen hem till Stockholmsgatan 40S. Om den här lägenheten vore en karaktär i Star Wars så skulle den alla gånger vara Yoda. Det vet Jedi mästaren som bäst beskrivs som ”small in size, but wize” på 27 ljusa kvadratmeter, ryms så mycket smart. Badrum, klädkammare, sovalkov med förvaring, en hall och ett vardagsrum med kök eller ett kök med vardagsrum det är Compact och det är komplett. Här finns allt du behöver, om solen skiner och du vill ha mer space. Då bor du i föreningen som har en av stans bästa innergårdar. Köket är förresten nyrenoverat. Avgiften är mycket låg och näst efter den smarta planlösningen är chansen stor att din blick fastnar på golvet som är vackert grålaminerat och nåtat i strukturen. Alltså som däcket på en träbåt. Lägg också märke till dörren till klädkammaren, fönstret i badrummet och takrosetten i köket och minns vad Yoda alltid brukar säga. ”Size matters not” välkommen på visning.”

Stefan Widar
Snyggt! Det där inte AI-robot skrivet.

Mattias Åkerberg
Det var inte det. Skulle en AI-Robot kunna skriva det tror du?

Stefan Widar
Nej, det tror jag inte, inte en chans.

Mattias Åkerberg
Man skulle ju behöva ge den här inputen, en karaktär i Star Wars och det behöver ju en copywriter komma på, Jag är ingen stor Star Wars fan. eller insatt i det än ska jag säga min son är åtta så det kan säkert ta fart.

Stefan Widar
Å, jag älskar hantverk.

Mattias Åkerberg
De flesta känner till Star Wars och känner till Yoda och man förstår. Okej, det här är en Yoda-lägenhet.

Stefan Widar
En stor karaktär i en liten förpackning.

Mattias Åkerberg
Exakt.

Stefan Widar
Snyggt! Alla som kommer till Fluid Friday får önska en låt. Vilken låt har du valt?

Mattias Åkerberg
Jag har valt Rosa himmel med Molly Sandén.

Stefan Widar
Och där måste vi runda av. Kom ihåg att tipsa alla utom dina konkurrenter om Fluid Friday. Alla avsnitt, länkar och nu även dagens tävling finns på fluid.se/FluidFriday. Du kan alltså just nu tävla om Mattias Åkerbergs ”Copyboken” Fluid Friday finns såklart också att lyssna på på Spotify där du även kan lyssna på Copypodden med Mattias. Lyssna på den, du kommer inte bli besviken. Mattias Tack snälla för att du kom förbi!

Mattias Åkerberg
Tack för att jag fick vara med.

Fler avsnitt

Hur tänker marknadschefen?

Varför ska man välja rörligt?

Hur ska vi differentiera varumärket?