I detta avsnitt diskuteras olika aspekter av marknadsföring och varumärkesvärde inom retailbranschen. Pino Roscigno, marknadschef på Stadium, betonar vikten av att mäta och väga marknadsföringsinsatser för att kunna sätta mål och uppnå framgång. Han nämner också att samarbetet mellan olika team inom företaget har förbättrats över tid. Diskussionen fortsätter med fokus på kommunikation och varumärkesvärde, där Roscigno framhåller vikten av att använda olika kommunikationsformer och samarbeta med återförsäljare för att skapa mervärde för produkterna. Slutligen diskuteras utmaningar inom marknadsföring, inklusive behovet av relevant och engagerande innehåll för olika kanaler samt betydelsen av att vara autentisk.
I en annan del av podden diskuteras Stadiums vision och deras engagemang för att främja aktivitet och rörelse. Pino Roscigno berättar att företaget är värderingsstyrt och samarbetar med föreningar och klubbar för att aktivera världen. De använder sig både av inhouse-avdelningar och externa partners för att kunna vara flexibla och dra nytta av externa influenser. Det betonas även vikten av att vara närvarande på olika marknadsplatser och att de nyligen har lanserat egna varumärken på flera europeiska marknader. Sammanfattningsvis kan sägas att Stadium fokuserar på att erbjuda aktiva livsstilsprodukter och att de strävar efter att vara en värderingsstyrd och flexibel aktör inom retailbranschen.
Stefan Widar
När en köpare är överens med en leverantör är oftast båda väldigt nöjda. Köparen får den hjälp den behöver till rätt pris och säljaren får sin vara eller tjänst levererad och en lösning på sitt problem och förhoppningsvis får också rimligt mycket betalt. En bra balans helt enkelt. Du som lyssnar på Fluid Friday har de senaste avsnitten säkert lagt märke till att jag mest att produktexperter, proffs, professor och forskare inom marknadsföring på besök. Nu är det dags att se affären från den andra sidan, köparens sidan. Det blir balans i podden också. Jag heter Stefan Widar, jobbar som försäljningschef på Fluid där drygt 20 kreativa vänner dagligen träffas för att göra allt de kan för att hjälpa våra kunder underlätta för sin försäljning på ett eller annat sätt. Vi utgår från kontor i Uppsala, Eskilstuna, Visby, Linköping med huvudkontor i Norrköping. Sistnämnt med den orten där en av våra kunder vi gör en del liveuppdrag ihop med tillsammans med föreningslivet. Varje år sedan 1995 kör Stadium Sports Camp. När den här podden spelas in på campen för fullt, av den anledningen finns jag idag på plats i ett rum på Stadium Arena, Pressrummet faktiskt och inte i någon av våra vanliga studios. Min gäst idag för prata marknadschefens perspektiv på marknadsföring är Pino Roscigno som jobbar just som marknadschef på Stadium.
Stefan Widar
Hej och välkommen!
Pino Roscigno
Hej! Tack så jättemycket!
Stefan Widar
Hur mår du?
Pino Roscigno
Alldeles utmärkt. Solen skiner.
Stefan Widar
Perfekt för Stadium Sport Camp
Pino Roscigno
verkligen
Stefan Widar
hur långt är det till semestern?
Pino Roscigno
Det faktiskt timmar nu, det är inte ens dagar. Så i morgon klockan sju så sätter jag mig på planet och åker ner till Neapel, Italien. då är det semester.
Stefan Widar
O vad härligt.
Pino Roscigno
det blir härligt.
Stefan Widar
Blir det och hälsa på släkt och vänner?
Pino Roscigno
Jag har mitt ursprung nere i Neapel. Min pappa kommer från Neapel så det är mitt favoritställe att åka till, så att jag har lite släkt som jag besöker kanske vart femte år, så nu är det dags.
Stefan Widar
Ett andra hem?
Pino Roscigno
Precis.
Stefan Widar
Vad härligt! Vad kommer hända i Neapel?
Pino Roscigno
Jag har gjort en liten lista i huvudet, jag är lite Neapel-nörd så att jag ser på filmer, lyssnar på musik där nerifrån. Jag ska plocka upp lite schyssta pizzerior, lite konditorier som jag gillar att åka ut till, Amalfi såklart och Capri en sväng och ta några badsvängar där ute så att jag har lite öppet. Sen ska jag besöka lite familje- och släktställen.
Stefan Widar
Låter fantastiskt.
Pino Roscigno
Hoppas det. Jag ser fram emot det.
Stefan Widar
Vi är på området kring Stadium Arena, i Norrköping pågår just Stadium Sports Camp, berätta lite grann om initiativet bakom det.
Pino Roscigno
Det är ju någonting som våra grundare Ulf och Bo Eklöf tillsammans med Kalle, som har efterträtt som vår koncernchef, någonting som de brinner för oerhört mycket, det här är ju hjärtat i Stadium, så det där startade som ett initiativ för att dels samarbeta med föreningslivet kring att få dem att också få upp deltagarantalet, men också få resurser för allt överskott går tillbaka till de föreningar som stöttar oss. Jätteviktigt. Och det är också grunden i det vi kallar för Activate the World, det är vår vision att aktivera världen. Och vart ska man börja om inte hos barnen för att sätta fina vanorna så att det bygger på bredd, det bygger på att alla ska kunna vara med. Det är 20 sporter det är från år till år så varierar det hur många veckor det är, men nu är det två veckor, lite kortare än det brukar vara med övernattning med ungefär 3000 barn och ungdomar. Och sen har vi Day Camps i tre veckor där barn kommer hit över dagen. Lite mindre barn framför allt ungefär 300 barn om dagen.
Stefan Widar
Skapar minnen för framtiden.
Pino Roscigno
Verkligen, precis det du säger är jätteviktigt. det handlar inte bara om att röra på sig, det handlar också om att vår tro och insikt om att just den här, gemenskapen kring aktivitet och rörelse, det skapar verkligen minnen.
Stefan Widar
Ja, det förstår jag. Jag satt i bilen och förberedde några av de sista frågorna inför podden i dag och såg hur alla barn, klockan var väl runt kvart i åtta ungefär, hur det bara rasade in barn från alla håll och kanter. De var från sju, åttta, tio, tolv år och färgglada tröjor. De gick på led och vissa sprang kors och tvärs, man såg glädjen bara lyste kring det.
Pino Roscigno
Precis, när man träffar människor som har varit här, det många år vi har varit här nu, det är över 25 år som vi har kör det här, så folk börjar bli till åren också de som var här från början, så att man ser verkligen när Stadium kommer på tal så kommer det ofta upp att jag var på Stadium Sports Camp. Så lyser det i ögonen på dem, så minnena sitter där.
Stefan Widar
Det kanske är snart dags för de som var här första åren att få sina egna barn att komma hit.
Pino Roscigno
Så är det verkligen så är det absolut
Stefan Widar
häftigt.
Stefan Widar
Idag tänkte jag att vi skulle prata en hel del om digital marknadsföring, men vi kommer säkert att sladda in på en väldig massa andra saker också. Att marknadsföra sig utan att mäta är ju lite grann som att fiska utan att väga tänker jag. Man får upp en fem hektos abborre, av en tioåring så uppfattas den som två kilo av gammel-farfar som kanske två hekto.Om man inte väger och mäter så kan man ju aldrig sätta rekord. Och då undrar jag hur mäter och väger Stadium och vilka KPI’er är viktiga när ni sätter er kommunikationsplan?
Pino Roscigno
Ja det går ju verkligen mäta det mesta nu, men det är mycket som inte går att mäta ochså. Och ibland det som är superväsentligt. Men jag har ju förmånen att ha en verksamhet som består både av den kommersiella delen, de som bestämmer pris och produkt och vad vi ska marknadsföra för nånting och de har ett intresse att mäta. Vad säljer vi av någonstans? Beroende på kopplat till kanske vilket väder vi hade eller vilket pris vi satte. Så vad är det som fungerar nu i den här tiderna egentligen. Kan vi laborera med priset och så vidare, och sortiment. Nästa team är ju marketing teamet. De som jobbar mer specifikt med att köpa kanal, komma ut mer och nå kunderna och de mäter också effekterna av det, vilka kanaler ska vi ha. Hur samspelar kanalerna inte minst. Det så lätt att dra slutsatser om e-post konvertering inte konvertera. Ni som är marknadsförare, vet ju att det är samspelet mellan kanaler som är det viktiga. Det går inte säga alltid vilken kanal som är bäst. Vi kan tydligt se att om vi lyckas, om vi ligger på 6-7 kanaler är optimalt antal för att kunna skapa optimeringen. Är det för få kanaler så tappar vi konvertering, vi behöver ha ett visst antal. Så vi tittar på samspelet mellan kanaler men också specifikt vad just den kanalen bidrar med också. Och det handlar ju såklart om hur många vi når och vilken konverteringsgrad som finns attention span hur länge man tar del av information och så vidare. Det här det jobbar marketing teamet med. Och sedan har vi ett tredje team som är det digitala teamet, så när vi fått kunden till oss, de som verkligen kommer till oss, hur beter de sig på sajten egentligen? Produktbilderna? Hur interagerar man? Hur navigerar man kommer man direkt till produkt? Hur lång tid tar man på sig? vad händer i korgen och så vidare. Varje team jobbar med sitt, men det viktigaste är att de jobbar tillsammans i något läge och det är där jag har förmånen att ha dem i samma gäng. Så det är superviktigt att marketing teamet verkligen är överens med digitala teamet. Vi ska inte bara ha många kunder till sajt, vi ska ha rätt kunder till sajt.
Stefan Widar
Har det varit svårt att få dem att prata med varandra. Jag vet att du har bra folk i ditt team, men har det varit en utmaning utifrån att ni har varit retail på plats i fysisk butik historia till att börja jobba digitalt? Att få dem att prata med varandra?
Pino Roscigno
Verkligen. Det har varit en lång resa, inte att det inte har funnits en ovilja, men det har sin bild av vad som är bäst, av gammal hävd så har det digitala teamet, de har önskat få mer trafik bara så löser vi resten tycker de. Marketing teamet, tycker vi vill inte betala för något som inte ger effekt. Men jag tycker att de ju mer vi bottnar i här, desto mer så kommer de överens om vad som är rätt ochså. Vi är inte helt perfekt, absolut inte. Men det går bättre och bättre.
Stefan Widar
Du säger e-postmarknadsföring. Det fungerar fortfarande väldig bra tycker jag. är det en liten del i det ni gör? eller en stor sak i det ni gör?
Pino Roscigno
Den är superviktig. Vi har nästan 5 miljoner medlemmar i Stadium och en stor stor andel är e-post så den är jätteviktig för att få en fortsatt kommunikation. Vi kan se att konverteringsgraden har gått ner lite genom åren, men inte så mycket som man skulle tro. Jag kommer ihåg redan för 5-6 år sen, pratade vi om att det här kommer att dö och fortfarande säger man att det kommer att dö, men det ingen kanal som har dött. Den har fått en liten annan roll kanske, det förändras sig över tid. Den är jättebra att använda för breda budskap när vi har så mycket medlemmar, men också dessutom för mer och mer automatiserad kommunikation att du får den kommunikation som är relevant för dig. Ju bättre digitala stöd vi får också den är jätteviktig för oss. Nu ska vi prata digitalt, men vi vill ju också veta vilken effekt det får för det fysiska mötet och konvertering i butik. Där jobbar vi just nu för att se egentligen hur den är, hur vår marknadsföring bidrar till den konverteringen också för det varit så enkelt att mäta och titta på det digitala och e-handel. Men snart är svårt att säga vad som är e-handel eller fysisk handel, det går ju verkligen ihop.
Stefan Widar
Hur mäter ni i butik mäter du kassautcheckning? eller mäter du på andra sätt i butik med knappar eller var jag med bra data att hämta från butik?
Pino Roscigno
Det är så att vi har så mycket medlemmar. Nästan 70 % av våra köp i butik är medlemsköp så vi kan ju tracka det på det sättet, så kan vi se vilka vi adresserar till riktad marknadsföring. Vilka som har varit på sajten kanske i bästa fall också loggat in, och sen i slutänden handlat i butik. Och sen med sådana volymer så kan vi också anta ungefär hur stor del av butiksbesöken som verkligen genereras av själva marknadsföringen. Så vi vi är på god väg. Vi är inte helt framme, men den blir jätteviktig.
Stefan Widar
Jag Kryddar den med följdfråga som är lite mer knepiga att svara på då, det här är ganska rationellt, vi pratar nu, vi pratar emotionellt. Har ni KPI’er inom det också?
Pino Roscigno
Ja, men det är gammal klassisk brandtracker egentligen, vilka associationer man har till varumärket. Däremot så ser vi ju, vi har ett koncept som heter Stadium och ett som heter Stadium Outlet. När vi gör kommunikation för Stadium specifikt, så mäter vi ”spill over”. Vilken effekt får vi också på Stadium Outlet på på butiksbesöken, men också på konverteringen. Vi kan se att ungefär i vår mix så ger den ungefär 23 % tror jag, ”spill over” på outlet också. Så den breda kommunikationen, även om vi inte har prissatt produkt till den. Många tycker det är märkligt, men det ger väldigt stor effekt på det rationella beteendet också. Och det är emotionell kommunikation som vi har i den breda varumärkesbyggande kommunikationen.
Stefan Widar
Ungefär 23 % här en kille med koll
Pino Roscigno
Det kanske var specifikt.
Stefan Widar
När du bygger intresse? skapar minnen och förändrar beteenden. Jag delar gärna upp det på samma sätt som Erik Modig har gjort i sin modell påverkansmatrisen, snabbtänkarna, utvärderarna, känslomänniskorna. Hur arbetar ni med det här över tid för en direktkonvertering digitalt eller analogt är det snabbtänkarna ska påverkas, utvärdera en känslomänniska, beskrivit lite.
Pino Roscigno
jag brukar tänka, du har en målgrupp på hundra så är det en bråkdel av de som är i köp modus för tillfället och det är samma människa som också är emotionella i ett annat läge såklart. Jag tror också att Erik Modig är inne på det, med att kommunikation har lite olika roll egentligen. Den bredaste som vi pratar om som oftast går i breda kanaler som är kanske mer emotionell i form av ett aktivt liv och hur vi egentligen vill demonstrera hur vi jobbar med för att aktivera världen. Så den den bygger känslor, värden med att skapa associationer och den kommunikationen kanske ska skapa ett intresse för att ta ett nästa steg också. Men det är hela tiden en mix av olika typer av kommunikation. Vi följer inte olika personlighetstyper på det sätt vi kategoriserar dem inte på det sättet. Däremot så jobbar vi med olika typer av kommunikation i olika syften. Vi vet ju inte när du är i vilket modus, så bra koll har vi inte på dig. Men vi måste samspela här egentligen. Och det som är egentligen det rationella när vi kommer till det, det blir mer och mer datadrivet, automatiserat egentligen. Vi kan inte vara tillräckligt snabba med att paketera information. När du vill köpa nu, då vill du köpa nu. Då är du in på sajten och letar efter något. då måste det ju finnas där direkt och vi vet inte när du kommer komma dit, så vi kan inte paketera kommunikation tillräckligt snabbt, då måste det vara automatgenererat. När du får upp ett intresse för det, du sökerr på någonting, så är det vi som ska komma upp främst med bästa bilden och få dig att vilja köpa egentligen. Det vi gör med den breda emotionella, det är att skapa associationer och skön känsla kring varumärket.
Stefan Widar
Väljer du kanal utifrån det också, du sa 6-7 kanaler ungefär brukar vara bra att balanserat på olika vis. Väljer du kanaler utifrån det också det som är rationellt och det som är emotionellt.
Pino Roscigno
Det emotionella jobbar vi mycket bredare med. Det är vissa kategorier inom sport så där vi vill uppfattas som extra starka. Som löpning och fotboll är jätteviktigt för oss. Vintersport är också viktigt för oss. Där är det mer emotionell och känslomässig kommunikation, men också kring våra värderingar där vi står för just det aktiva livet och barn i rörelse och så vidare. Det är den breda emotionella kommunikationen. TV, utomhus, socialt, absolut. Så där vill vi nå de många.
Stefan Widar
Tittar man på ert varumärke i branschen i dag, som Stadium som varumärke. Det där går ju lite fram och tillbaka. Jag tänker när det ni säljer på Nike skor så går ju Nike skor att köpa av någon annan någon annanstans. Hur värderar ni ert eget varumärke som den plattform ni är, för att sälja andra produkter? För visst slår det lite fram och tillbaka mellan åren?
Pino Roscigno
Precis, Retail ju de senaste åren kanske, sen 2019, så har det varit mycket prat om varför ska man gå via en retail i dag om man är ett känt varumärke. Varför ska Nike gå via oss? De är så enormt stora så klart. Går de direkt till konsument så kan de verkligen välja vilket pris de vill sätta, hur de ska skylta produkter och så vidare. Så det har verkligen varit direkt till konsument trend under ett antal år nu, flera varumärken har gjort det, inte bara de största. Lite grann slår det tillbaka märker vi nu, de fick inte den utveckling i Norden som man trodde. Så strategin är väldigt tydligt öppet nu att från de största varumärkena att retail är så viktigt, det finns ett värde i Multi brand att få se många inspireras av många olika varumärken, men samtidigt ha självförtroendet att få sälja sitt varumärke i den kontexten. Så den slår tillbaks just nu, så vi har en bra position där, men de vill ju fortfarande att vi inte bara ställer ut skoboxar, att vi ska sälja deras grejer. De vill också att vi adderar värde till deras produkter. Och att vi jobbar just med det emotionell, att vi är så långsiktigt som vi är och vi tror på barn och rörelse och vikten av hälsa för ett lyckligt liv också för gemenskapen. Det värderar de väldigt högt. Så de vill ju vara med ett varumärke som tillför ett värde för deras produkter, inte bara sälja det hur som helst. Så trenden är att de slår tillbaks just nu. Vi tror tillbaka till din fråga. Vårt varumärke tror vi är väldigt viktigt, att vi inte bara är pris och produkt, att vi är någonting mer. Däri ligger långsiktigheten. Igenkänning. Vi vill vara ett schysst varumärke. Skapa lite förutsägbarhet och trygghet också för konsumenten när de kommer till oss. Att de förstår att de får bra service i butik, ett bra urval av produkter och varor och att vi också kan skylta med med spännande produkter. Kan vi addera ett värde till de här coola varumärkena då får vi också de tuffare produkterna.
Stefan Widar
Hade du kunnat svara på exakt det här sättet tror du? För tio år sedan i bank och finansvärldens inom sälj eller hur tänker du?
Pino Roscigno
Ja, men lite så ska jag säga, jag känner igen mig. Och du vet att jag var i finansbranschen i många år. Jag kom egentligen därifrån för sex år sedan över till retail eller tänkte fasen, det här är en helt annan värld men jag vet i fasen om det är så stor skillnad. Där jobbade jag ganska mycket, för finansbranschen har ju digitaliseras kanske tidigare än retail gjorde, vi gjorde en ganska stor digital transformation. Varumärket blir viktigt där också, hållbarhet var superviktigt för att skapa transparens.Finans var ju något som kändes abstrakt och svårt och komplicerat och dyrt. Men hållbarhet blev viktigt, transparens blev viktigt. Att sälja andra produkter kom ju också ganska tidigt. Man tänker på de här fondtorget som finns. pensionssystemen, så det var också lite samma sak. Vilka varumärken ska vi ta in? Ska vi ha, för den som känner till, Fidelity’s fonder eller vilkas fonder ska vi ha på vår plattform? Vad ska vi kännetecknas av? Och de vill ju också finnas hos hos en aktör som var trovärdig och stark, så det var lite samma roll jag hade där faktiskt att jobba med flera varumärken och paketera nånting som skulle kunna tillsammans skapa varumärket där jag jobbade för slutändan
Stefan Widar
Kanske det som är det roliga i alla de olika yrken man gör genom livet, att alla delar spiller in i varandra.
Pino Roscigno
Verkligen, verkligen.
Stefan Widar
Det går inte att komma ifrån.
Pino Roscigno
Det hänger verkligen ihop. Och så får man komma ihåg att det är samma konsument som köper sneakers, som också ska spara. Den största skillnaden är att där sålde jag tjänster nu säljer jag produkter.
Stefan Widar
Men det har du inte mätt på vilka exakt de personerna är som köper båda. Du har klockrena svar på allting. Finns det något som upplevs som svårt som marknadschef?
Pino Roscigno
Jag tycker mycket är svårt. Man brukar säga att det blivit så svårt nu, och de som de som var marknadschefer för länge sedan tycker kanske, men det blivit så digitalt och svårt, det finns så mycket beslut man ska ta kring system och vad ska man hoppa på och inte hoppa på. Och det tycker jag framför allt ska jag säga, att man behöver inte ha superbråttom, och behöver inte hoppa på allting snabbt. Och det som jag tycker har trendat senaste åren, det är ju kanske behovet av content i alla dess former. Vad är det för content som fungerar egentligen? Och inte minst med tanke på att det finns så många kanaler också. Vi konsumerar som konsument så är vi lite överallt. Vi är på tic-tok, jag är 50 plus och är på tic-tok. Jag följer mina cykelkonton där. Hur ska content se ut, för några är sedan så dividerade vi ganska mycket i internt kring ska vi ha integrerade kampanjer? Ska vi jobba med samma innehåll i alla kanaler så det blir stark igenkänning och visuellt och så vidare. Nej, nu måste du skapa ett innehåll som verkligen där och då engagerar konsument. Och det ser olika ut för man är i olika kanaler av en anledning, man vill få liksom olika upplevelser. Så att behovet av content som bara ökar, som tar större delen av marknadsbudgeten faktiskt, du får inte mer pengar för att skapa content, så det tycker jag är en liten utmaning. Hur gör man det här på ett bra sätt, utan att bli generisk för att det kommer finnas teknik? AI kommer ju att hjälpa oss med mycket, men vi vill ju samtidigt vara äkta. Det ska skapa engagemang och attrahera människor och så vidare så att den tycker jag är svår. Var kommer det ta vägen? Måste man vara? Jag ska inte säga överallt, för det vet jag att man inte behöver vara.
Stefan Widar
Men relevant i respektive kanal.
Pino Roscigno
Det måste man ju vara. Men hur många kanaler? Det tycker jag faktiskt är svårt. Det mesta är inspirerande. Det är klart det är svårt, men sen är det som är lättare är att verkligen tracka. Man hade ju en uppfattning förr vad som drev affär i butik och så vidare. Ska man vara ärlig så var inte mycket av den marknadsföring vi gjorde som man verkligen kunde mäta och härleda till vilken effekt det gav på butiksförsäljning.
Stefan Widar
kupong i tidningen.
Pino Roscigno
Ja,man sålde ja, men var det att man var duktig på att välja ut rätt produkt till rätt tillfälle eller var det kommunikationen som gjorde det? Så det är mycket som blivit lättare också.
Stefan Widar
Hur håller du dig uppdaterade?
Pino Roscigno
Jag har fantastiska medarbetare, Jag har team som utmanar mig och som verkligen driver nyheter som kommer in. Vi har samarbetspartners vilket är jätteviktigt, att inte vara helt ensam. Vi jobbar mycket inhouse. Vi är ett sådant företag, men våra partners hjälper oss jättemycket. Sen för egen del, Jag konsumerar mycket podd, Jag cyklar mycket så jag har många timmars tillfälle att lyssna på poddar. Så lite olika poddar kopplat till branschen men också inte till branschen, som jag inspireras av. Jag brukar få frågor från Handelshögskolan, jag läste där för många år sedan. Och från Berghs också kring mentorskap och sådana saker jag tycker är kul att vara mentor åt yngre människor. Det lär mig faktiskt jättemycket. Jag kanske kan tipsa dem lite genom karriär vilka steg de borde ta och hur de borde kanske navigera om de har ett givet mål. Men jag får jättemycket tillbaks av de här samtalen.
Stefan Widar
Varje dag tycker jag man lär sig något nytt av dem i teamet.
Pino Roscigno
Verkligen
Stefan Widar
Det går Inte att komma ifrån
Pino Roscigno
Nej, verkligen. Får jag sådana här tillfällen att prata är det också ett sätt för mig att jag lär mig varje gång jag formulerar vad vi gör, men också på de frågor jag får såklart.
Stefan Widar
Men tillbaka till det med Handels till exempel. Och mentorskapet. Om du har en tio punkters lista, vad ligger överst på ..? Jag vill jobba i marknad. Jag vill komma in på Stadiums inhouse byråer. Jag vill bli marknadschef på ett annat bolag. Vad är nummer ett?
Pino Roscigno
Oj. Jag tror att jag brukar komma tillbaka till , Men du måste brinna för någonting och det måste inte var det viktigaste, mest intressant det är att du brinner för något. Du kommer lära dig mer än de andra. Du kommer lägga lite onödigt mycket tid på vissa saker, men du kommer också ha en kunskapsfördel och människor kommer se också att du kan, att du kan ta dig för någonting och verkligen driva något. Funderat inte så mycket på vad du ska göra sen utan ha full fokus på att leverera bra där du är så kommer du få mycket förfrågningar.
Stefan Widar
Bli den självklara kuggen i det övriga systemet, alltså att alla är lika starka.
Pino Roscigno
Jag brukar fundera på när vilka vilka, jag ska inte kalla det för genombrott, men vid vilka tillfällen i yrkeslivet har verkligen tagit ett skutt. Det jag kom ihåg i finansbranschen, jag tog ansvar för det var fullmaktshanteringen. Ingen ville hålla på med det. Det var ett skitjobb rent ut sagt och jag tog mig an det här med hull och hår. Det fanns en massa spännande grejer det här vi lyckas automatisera och få det här att hända. Då såg folk också att det finns de som verkligen kan ta sig an de här grejerna. Det är ett av sådant exempel som jag brukar ha med mig.
Stefan Widar
Förlåt, nu kommer det någon med..
röst
Hej, Här kommer jag med de här pannå’erna eller vad det heter som du ville ha.
Stefan Widar
Underbart! Tack!
Stefan Widar
Då är det dags att plocka fram de här pannåerna som det kom in en kille här från Sports Camp med. Jag har förberett dom, De stod här utanför. Jag tänkte vi skulle köra ett quiz du och jag.. En varumärkes quiz, Jag har saxat av några varumärken och så ska du tala om vilka logotyper det vi ser. Är du beredd?
Pino Roscigno
Jag är inte alls beredd, men vi kör
Stefan Widar
det är lite krångligt, men här kommer första. Vem ser vi?
Pino Roscigno
Här ser vi Starbucks.
Stefan Widar
Grymt! Gillar du kaffe?
Pino Roscigno
Ja, jag gillar kaffe?
Stefan Widar
Italiensk kaffe nästa vecka då.
Pino Roscigno
Det blir det mycket av. Men Starbucks är duktiga.
Stefan Widar
Då kör vi nästa, lite knepigare.
Pino Roscigno
Den där var ju knepig.
Stefan Widar
Men det känner du igen tror jag.
Pino Roscigno
Jag gör ju det
Stefan Widar
tänk hemmaplan där du bor.
Pino Roscigno
Tuna Park
Stefan Widar
Snyggt ! Köpcenter i Eskilstuna.
ÖoB
Pino Roscigno
Nike, Swooch
Stefan Widar
så kommer sista, sista av fem. de är knepig, det sitter långt in, men titta noga på S:et
Pino Roscigno
Spiralen Sport.
Stefan Widar
Snyggt!
Pino Roscigno
Precis, 1974.
Stefan Widar
Det var där det började, det var det som blev Stadium.
Pino Roscigno
Precis
Stefan Widar
Snyggt!, då är det fem av fem. Jag gör så här att jag skickar över en påse Fluid-kaffe till dig. Som ett första pris.
Pino Roscigno
Det tackar vi för.
Stefan Widar
Några frågor till innan vi rundar av för idag. ”Join the moment”. Ni har ju liksom drivit beteendet till att få människor och barn i rörelse. Hur tänker jag, har det liksom cementerats i Stadiums Vision som också får ut i alla olika kanaler, vare sig det är taktisk eller om det är strategisk marknadsföring? Hur får ni in ”Join the moment” i allting?
Pino Roscigno
Ja, den där är ju spännande tycker jag. Det var ju faktiskt en av anledningarna till att jag började och tackade ja till förfrågan om att börja på Stadium. Just det här. Det är ju ett värderingsstyrt företag i allra högsta grad och det är byggt av två energiska herrar som verkligen hade en superstark idé om att sälja sportprylar men också att aktivera världen. Vi har faktiskt gjort en film som vi kallar för Stadium Story där vi har intervjuat dom, 11 timmar tar jag vi satt och gjorde intervjuer som fick klippas ner till 20 minuter till slut. Men hur som så är det verkligen min känsla att man har byggt företaget utifrån ”Join the movement”. Att man har hittat människor som tycker om aktivitet och rörelse. Inte nödvändigtvis elitidrottare, tvärtom. Men sådana människor som bara tillsammans vill aktivera sig och göra saker. Så det finns i företaget, oavsett om det är butikspersonal eller på servicekontoret som vi kallar det. Aktivitet finns där. Om vi har julfesten så så bryter vi vid lunchtid och vi aktiverar oss. Vi tränar i huset eller nån annanstans och det är ofta aktivitet och det finns alla möjligheter också. det finns i oss, att vi ganska enkelt tar oss för aktivitet. ledningsmöten har alltid någon typ av aktivitet.
Stefan Widar
Var det en strategi från början från ägarna utifrån att konkurrenterna inte hade tagit en position på marknaden eller var kommer det ifrån?
Pino Roscigno
Det kom egentligen ur grundarnas insikt och tro på hur viktigt det är att aktivera barn framför allt, så föreningslivet var en väldigt tidig samarbetspartner. Hur Stadium kunde förse föreningslivet med kläder så att de kan utöva sin verksamhet. Och samtidigt så kunde man ju om man ska väl också som sportaktör tjäna pengar på det. Vi sålde grejer och dom kunde göra sitt, det blev en win-win i systemet och det blev ett otroligt nätverket, idag har vi 1500 klubbar vi jobbar med som vi sponsrar som vi säger och som köper kläder via oss. Det är en del av nätverket. En annan del är ju vårt samarbete med dem vi köper in produkter av, de stora varumärkena. Så Join in the Movement är ju att aktivera världen och vi gör det tillsammans via föreningar, men också genom att tillgängliggöra de här produkterna till de många människorna.
Stefan Widar
Lättillgängligt. Vi pratar förut om att det slår lite i trender med att vara en plattform där man kan köpa allting till att några andra driver sina egna varumärken, det är ständig förändring på marknaden. En annan sak som jag ser en förändring i det är också huruvida man bygger en stor inhouse eller man köper tjänster utifrån. Stadium har alltid varit bra på att ha en inhouse avdelning. Sen har den såklart ju vuxit och minskat och vuxit fram och tillbaka. Men vem tycker du är i fas att starta en inhouse istället för att köpa alla tjänster utifrån från olika leverantörer? Var är man då?
Pino Roscigno
Fördelen med inhouse är att du kan få lite av en långsiktighet. Det tar ett tag ibland att övertyga partners, om du är Stadium och ska ha en partner så måste du ha en långsiktig partner för det tar ett tag att verkligen känna det vi vill, det vi vill få förmedlat också det här aktiva livet så att det finns en fördel att ha i alla fall en kärna tycker jag. Den som har en långsiktighet i sin verksamhet. Kan behöva en kärna i ett antal personer. Men sen tycker jag att med åren från och till beroende på hur utveckling ser ut, vi har i alla fall behov av partners. Dels för att kunna toppa upp ibland när det blir hög arbetsbörda, men också få de externa influenserna,för det händer så otroligt mycket. Jobba med en byrå som jobbar med ett brett spektrum av kunder, så kan du alltid lära dig någonting där. Men en kombination skulle jag verkligen förespråka.
Stefan Widar
Vilka typer av tjänster köper ni in idag?
Pino Roscigno
Vi har exempelvis en content byrå som har hjälpt oss med socialt content som jag var inne på förut att jag tycker det är så tufft med den mängd content som behövs, det föränderliga också, men också utrustning som kanske behövs för kompetenser så vi har en content byrå som hjälper oss med socialt. Vi har mediebyrå som hjälper oss med det som krävs där., Vi är en stor köpare av media på flera marknader så kan de hjälpa oss. Vi har också haft behov av att få ut våra egna varumärken ut i Europa som SOC och Everest lanseras nu på nio marknader ut i Europa och lär oss det osv. Vi har behövt partners för att förstå hur vi ska agera som en marknadsplats. Vi blir ju lite av ett Zalando eller Amazon kring sport. Vi ska vara destination för ett aktivt liv. Så vi har ju 200 återförsäljare som där vi inte lagerför produkterna själva utan där man kan köpa via oss. Men det skeppas från de varumärkena och det är en annan typ av marknadsföring för att för att stötta dem i den typen av affär. Inte jättemånga partners men med den typen av frågor, exempel på frågor vi behövt hjälp med senaste tiden. Vi kommer behöva hjälp med. Jag var inne på SOC och Everest att de lanseras på nya marknader och kommer finnas på marknadsplatser, framför allt på Decathlon och på Zalando. Och hur marknadsför man sig på en marknadsplats?
Stefan Widar
Det är något nytt. tänker jag,
Stefan Widar
Superspännande? Det förändras hela tiden tänker jag. Och det är här jag menar att vi kan behöva den externa supporten också.
Stefan Widar
Då har du lite att göra efter semester också. Är du en bokläsare?
Pino Roscigno
Nej, jag är jättedålig på böcker, jag älskar böcker. Men jag ska lyssna på böcker.
Stefan Widar
Just det. Så det får bli nånting annat på semestern. Som du vet får alla som är med i Fluid Friday önska en låt, en låt som ihop med lite andra tips kommer publiceras på fluid.se/FluidFriday. Vad vill du höra Pino?
Pino Roscigno
Jag vill höra! Det löser sig med Timbuktu
Stefan Widar
Snyggt!
Stefan Widar
Och där måste vi runda av för i dag, alla tidigare avsnitt finns bland annat på Spotify och där poddar finns i övrigt. Kom ihåg att tipsa andra lika smarta som du om att lyssna på Fluid Friday.
Stefan Widar
Pino. Stort tack för att du kom förbi!
Pino Roscigno
Tack så mycket!