Vad ska man tänka på när man kombinerar typsnitt?

Om du vill ha symmetri kan du leta efter gemensamma former, finns det tvärstreck som påminner om varandra eller andra gemensamma drag? Den symmetriska kombinationen ger ett lugnt intryck och lämpar sig när du vill hålla en enhetlig känsla igenom profilen. Det bör dock finnas en viss kontrast så att rubriker, ingresser och brödtext inte flyter ihop.

Alternativet är att du gör tvärtom, välj två typsnitt som har starka kontraster. Det vanligaste exemplet är att kombinera en Serif med en Sans Serif. Detta kan vara bra när du vill skapa uppmärksamhet och låta typografin ta lite mer plats. En stor kontrast kan påverka läsbarheten, så testa dig fram så att ditt budskap når mottagaren.

Att begränsa antalet typsnitt du kombinerar är klokt. På webben ger det snabbare laddningstider och ger läsaren större möjlighet att överblicka innehållet. Blandar du för många typsnitt kan det vara svårt att förstå hierarkierna och det blir därmed svårare att leda läsaren genom innehållet i den ordning som du önskar att kommunicera det.

Utforska gärna mer från oss i vår Fluid feed

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.