Vad bör jag tänka på när jag beställer ett typsnitt?

Börja med att fundera över ditt varumärkes identitet, hur ser den ut? Typsnittet ni önskar beställa bör reflektera och komplettera ert varumärke och dess värderingar. Reflektera även över vilka användningsområden typsnittet ska ha. Är det till brödtext, rubriker eller något annat? Desto bredare användningsområde, desto mer tid behöver designern för att skapa typsnittet då man kan behöva inkludera fler skärningar (kursiv, fet, smal, etc.). Antalet språk som typsnittet ska kunna fungera för är en annan aspekt, behöver det ha latinska alfabetet, det grekiska, kyrilliska, asiatiska, arabiska, etc.?

Andra faktorer som kan vara relevanta är t.ex.
– När behöver ni ha typsnittet?
– Behöver det vara kompatibelt med någon speciell miljö (webb, appar, tryck, etc).
– Ska det vidareutvecklas till fler skärningar och varianter, alltså bli en del av en typsnittsfamilj?

Utforska gärna mer från oss i vår Fluid feed

Röri(li)ga bokstäver väcker uppmärksamhet för det fria ordet

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.

Early Bird väljer Fluid som reklambyrå

Den strategiska reklambyrån Fluid blir Early Birds nya marknadsföringspartner.

Varför ska du satsa på livesändningar?

På vilket sätt kan livesändningar agera pricken över i:et för din interna och externa kommunikation? Vi går igenom några resonemang.

Fluid släpper gratistypsnitt – igen

Freebies var det här! Fluid lanserar ytterligare två gratistypsnitt designade av vår Art director Jonas Mandorf.

Så lyckas du med marknadsföringen på sociala medier

Hur får man ut maximalt av marknadsföringsbudgeten på sociala medier? Vi ger dig tips på hur du lyckas med din marknadsföring på plattformarna i våra telefoner.

Så lyckas du med radioreklam

Hur ska du göra för att skapa en minnesvärd radiospot? Vi ger dig en checklista med tips och några riktigt bra exempel på lyckad radioreklam.