Vad bör jag tänka på när jag beställer ett typsnitt?

Börja med att fundera över ditt varumärkes identitet, hur ser den ut? Typsnittet ni önskar beställa bör reflektera och komplettera ert varumärke och dess värderingar. Reflektera även över vilka användningsområden typsnittet ska ha. Är det till brödtext, rubriker eller något annat? Desto bredare användningsområde, desto mer tid behöver designern för att skapa typsnittet då man kan behöva inkludera fler skärningar (kursiv, fet, smal, etc.). Antalet språk som typsnittet ska kunna fungera för är en annan aspekt, behöver det ha latinska alfabetet, det grekiska, kyrilliska, asiatiska, arabiska, etc.?

Andra faktorer som kan vara relevanta är t.ex.
– När behöver ni ha typsnittet?
– Behöver det vara kompatibelt med någon speciell miljö (webb, appar, tryck, etc).
– Ska det vidareutvecklas till fler skärningar och varianter, alltså bli en del av en typsnittsfamilj?

Utforska gärna mer från oss i vår Fluid feed

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.