Finns det några dåliga kanaler?

Avsnitt

4

Medverkande

Andreas Hult, Stefan Widar

Ämnen

Kanaler, Medier, Strategi

Dela

LYSSNA

I denna podden diskuterar Stefan Widar och Andreas Hult olika medieplattformar och deras fördelar. De påpekar att det tidigare var enklare att nå en bred målgrupp eftersom det fanns färre kommunikationskanaler att ta hänsyn till. Idag översvämmas vi av olika plattformar och det kräver mer noggrant tänkande kring hur man anpassar sitt budskap för att nå olika målgrupper effektivt. Andreas Hult nämner att tryckt dagstidning fortfarande har sin plats eftersom det fortfarande finns många människor som prenumererar på det och det kan nå ut till en bred publik. Medan sociala medier kan vara mer begränsade i räckvidd, kan en tryckt dagstidning nå betydligt fler människor och därmed vara mer effektivt för vissa branscher som till exempel mäklare och bilförsäljning.

I en annan del av podden diskuterar Stefan Widar och Andreas Hult olika kanaler för marknadsföring och reklam. De betonar vikten av att välja rätt kanal för att nå sin målgrupp och att anpassa budskapet efter formatet. De nämner också vikten av att vara medveten om kontexten där ens kommunikation hamnar. De diskuterar olika medieformat som tryckta produkter och displayannonsering på webbplatser, samt andra kanaler som bloggar och radio. De betonar att det är viktigt att förstå fördelarna med varje kanal och vara medveten om när och var ens målgrupp tar till sig budskapet.

ÖNSKELÅTEN

Skalman78xyzsafts önskelåt Roland Cedermark – Sibboratorn (Visan om Amos Persson)

LAGER PÅ LAGER-ANNONS

Producerad av byrån King. Publicerad i Elle Interior, nr 5, september 2006.

LÄNKAR

Tvättbar tidningssida, youtube.com/watch?v=FiYdrM-Qwhs Cred: Le Bureau

Gerillareklam Gevalia, gevalia.se/om-gevalia/reklamhistoria

Icon Magazine, iconmagazine.se

Stefan Widar
Minns du smaken av din första glass? Inte? En Puckstång med blänkande papper kanske. Om du hade kommit ihåg så är det troligen samma goda känsla som när du på riktigt känner ditt bolags styrkor och eventuella svagheter. Samma med dina direkta eller indirekta konkurrenter. Du vet allt. Du har hittat en lucka på marknaden som kan få din produkt eller tjänst att växa. Du har en kreativ kommunikation som ska få det att hända som du vill ska hända. Du har en hel kortlek fylld med trumfkort förutom ett, en joker. Vad är det dags för nu? Jo, du ska högt eller vackert skrika ditt budskap. Var gör du det bäst? Och hur får du garanterat tillbaka dina surt förvärvade chokladpengar multiplicerat med faktor över ett? Vilka medier och kanaler använder du? Jag heter Stefan Widar och jobbar på Fluid där kreativa vänner samlas med målet att hjälpa våra kunder och underlätta deras försäljning på ett eller annat sätt. Dagens fråga är stor. Så stor att jag tar hjälp av våran joker i leken Fluids byråchef Andreas Hult. Alla åsikter i dagens podd är med utgångspunkt i det kommunikativa innehållet och vi lägger ingen vikt vid respektive medias prissättning. Dagens avsnitt är dessutom förlängt till det dubbla. För det här är intressant.

Stefan Widar
Andreas!!!

Andreas Hult
Jaa!!! Hej!

Stefan Widar
Hej! Känner du dig som Jokern i leken?

Andreas Hult
Ja, lite så. Jag fastnade lite i din introduktion här på glassen. Jag är ju en glassälskare av rang.

Stefan Widar
Kommer ihåg din första glass?

Andreas Hult
Nej, inte min första glass. Jag är ju från ett ställe som heter Alvesta där man oftast har bytt tåg. Där finns det något som heter Alvesta Glass som kanske några känner till som finns i frysdisken på diverse ICA Maxi runt om i Sverige. Men det jag kommer ihåg just om man tänker kring branding, kommer du ihåg det här lite äldre papperet på GB-sandwich som var lite som …

Stefan Widar
…Stanniolpapper.

Andreas Hult
Ja, exakt.

Stefan Widar
Lite glittrigt.

Andreas Hult
Just den känslan av att hålla i det där. Jag tycker det är lite samma sak som att ta i ett exklusivt magasin och såna saker och man känner ju då att glassen i sig i den förpackningen blir ju godare bara man känner pappret på den. Och jag tycker liksom på något sätt så är det ju liksom det marknadsföring handlar om, att skapa en schysst förutsättning för produkten.

Stefan Widar
Men det där är ju varumärke nu. Alltså vad förknippar du med känslan i det, det goda? Var det så att du slickade av glassen och sparade pappren för att du tyckte de var fina?

Andreas Hult
Jag har några stycken om du vill köpa.

Stefan Widar
Det vill jag inte göra. Förresten så har du någon typ av etikett på dina jeans. Vad är det där för nån någon plastgrej som sitter där?

Andreas Hult
Jaha, ja, ja.Vi har ju tagit fram en egen dryck. Det är ju också en del i att vara Fluid, att man också faktiskt tar fram andra saker än bara det som man kanske förväntar sig.

Stefan Widar
Hur får man en sån då?

Andreas Hult
Man får jättegärna mejla mig om man är sugen, och törstig. Den här är kreativa jordgubbar. Det kan man behöva ibland.

Stefan Widar
Skicka ett mejl till Andreas. Du hittar alla uppgifter på wearefluid.se. Vi ska prata olika medieval idag. Förr i tiden, låt säga för sådär 14-37 år sedan, då var det enklare. Varför då?

Andreas Hult
Det fanns ju väldigt mycket färre olika delar att prata med, olika typer av plattformar och så där. Idag så överöses ju vi av massa olika kommunikationsvägar som man behöver ta hänsyn till och det är inte alltid så lätt.

Stefan Widar
Det var lättare förr, kanske för att det inte fanns lika många så nådde man ganska många i den man valde oavsett vilket det blev.

Andreas Hult
Ja, exakt. Samtidigt så tror jag att man nog inte så fokuserad kring effekten som man har idag, vilket gör att man kanske upplevde att det gav större effekt då än vad de egentligen gjorde. Idag ställer vi mycket högre krav på de plattformar som vi använder oss av. Och är man marknadschef som ska bestämma sig att investera mycket pengar i en kanal så förväntar man sig också ett tydligt resultat och det är både både bra och dåligt, tycker jag, utifrån en marknadsföringssynpunkt. För det vet vi ju allihop att det finns ju både långsiktiga mål man kan uppnå och även de kortsiktiga. Och är man lite för snabb att göra en analys på en viss typ av kampanj så kan man också missa målet lite.

Stefan Widar
Man kan ta en bredare målgrupp och säga nästan vad som helst och det händer någonting, och slarva. Tänk om man säger rätt då till alla dessa människor. Då blir det magi.

Andreas Hult
Då blir det magi. Verkligen.

Stefan Widar
Men kan man säga allting i alla kanaler då?

Andreas Hult
Många pratar just om det att anpassa budskapet efter vilken kanal man använder, vad man tänker på, hur man privat kommunicerar och tar emot olika budskap. Man kanske har en sms-grupp med sina familjemedlemmar eller en What’s Up-grupp. Man kanske har en Messenger-tråd med några polare, man kanske har helt andra kontaktvägar…

Stefan Widar
…En faxgrupp med de äldsta i släkten!

Andreas Hult
Exakt! Och vissa personer ringer man. Och det är lite samma sak här. Vill man nå olika personer så får man prata på olika sätt och göra på olika sätt.

Stefan Widar
Nu ska vi inte prata fax, men om vi håller oss kvar vid pappret, en riktig drake i sammanhanget är ju dagspress, printad dagspress. Det är ju svinstort. Och så är det en och annan som ifrågasätter det idag, givet att man kanske inte förstår hur man ska använda sig av den. Men vad ser du för fördelar med dagspress till exempel?

Andreas Hult
Bara för att man inte konsumerar det själv, det är viktigt att inte bara titta på sig själv. Det är ju faktiskt så att det fortfarande är väldigt många som prenumererar på just dagstidningen.

Stefan Widar
Jättemånga.

Andreas Hult
Och tittar man på hur man använder den. Vi har ju vissa branscher som är mer närvarande, mäklare, bilbranschen och så vidare. Det är ju att träffa brett. Det är ju det som är grejen. Vi kommer att komma in på den typen av plattformar, men om man sätter det till exempel emot sociala medier så kanske man idag säger: Jag jobbar med sociala medier med vårt företag. Är man en bilfirma och man lägger upp att man har fått in nya bilen och man har säg 748 följare. Då når man ju inte ut till så många, men om man pratar via dagspress når man ju betydligt fler.

Stefan Widar
Och garanterat inte alla sina följare eftersom att inte alla nås av det budskapet. Det jag tycker är fränt med dagspress till exempel, eller printade produkter överhuvudtaget, är ju att man kan klippa i det, man kan plocka ut det, man kan spara, man kan göra hål, man kan göra häftiga mönster till exempel. Jag såg Le Bureau, de körde ju en kampanj nu i början på pandemin där man tog en helsida och gjorde det till en tvål. Man rev av det och så tvålar man in händerna och doppar i papper. Det är fränt.

Andreas Hult
Det gäller att utmana i alla olika typer av kanaler och utmana det man förväntar sig. Det som jag tycker är utmaning i exempelvis dagspress är ju att verkligen nå igenom eftersom att det är kanske en sida där det ganska mycket, om man inte köpt en helsida, så är det ganska många andra typer av budskap som du fightas med. Och då behöver du ju sticka ut.

Stefan Widar
Inte fylla hela ytan bara för att man kan. Klassiker.

Stefan Widar
Det är inte en motvikt men från dagspressen driver det ännu mer mot displayannonsering på olika sajter. Kanske tidningens egna sajt eller någon annan sajt. Hur resonerar man kring det valet? När väljer man en sådan?

Andreas Hult
Hade jag personligen drivit en e-handel exempelvis som kan konvertera, där man verkligen kan följa upp statistik och data och också nyttja möjligheten att jobba med de bitarna, både det långsiktiga och det kortsiktiga. Så beror det också på var den här displayannonsen är, i vilken typ av kontext. Det ska man också vara medveten om. Om det är en dagstidningssajt eller om det är mer en nöjessajt och så vidare. Man ska också vara medveten om var den hamnar och det är någonting som jag tycker att många faktiskt glömmer i det här. Vilken kontext hamnar min kommunikation i?

Stefan Widar
Det kan ju vara risken i vissa nätverk, att det kan landa lite var som helst? Och det är ju också en del i dagspressens styrka, att man är i en skyddad miljö. Det får man inte heller glömma. Sen tycker jag också att man får fundera på det med visningar och klick. Många jagar klick oavsett vad det handlar om. Man kan se en display annons ibland som en traditionell printad annons, att man vill kommunicera sitt budskap på den ytan och att den plötsligt kan ge liv. Det kan vara rörligt, det kan en filmad sekvens eller något animerat. Lite åt det hållet är ju en blogg egentligen. Om vi ska bara mata på med olika typer av kanaler.

Andreas Hult
Bloggen i sig var ju superstor under en kortare period som sedan har transformerats kanske mer. Alltså det är ju egentligen en typ av influencer- samarbete om man ser det i ett visst kontext. Det finns en hus och hem-blogg som heter trendenser.se. Där kan man se att vill jag associeras med den här personen som tycker och tänker väldigt mycket om hus och hem, om jag säljer golv eller olika lådfronter till Ikeamöbler, ja då är jag ju i rätt kontext.

Stefan Widar
Nu är du ju nere på nischade till och med som magasin, det är ju samma sak också, när det kommer ett sådant i brevlådan. Eller som du och jag som abonnerar på Icon, vi älskar ju det magasinet. Snacka om att få läslugn kontra sin målgrupp. När jag får min Icon, då sätter jag mig i lugn och ro, ofta på en fredagkväll, jag öppnar en iskall valfri fluid och tycker den är helt fantastisk. Och de annonserna jag tittar på tycker jag också är ganska vackra.

Andreas Hult
Samtidigt som annonserna och det kommunikativa materialet bygger också själva innehållet i publikationen. Om det är en tidning eller om det är en blogg, de hjälper ju varandra. Så det är viktigt att de matchar med varandra. Därför tycker jag att man ska tänka till när man väl väljer att placera på något ställe.

Stefan Widar
På tal om magasin, kolla på det här.

Andreas Hult
Här har du papper!

Stefan Widar
Ja, visst är det fränt?

Andreas Hult
Det är underbart!

Stefan Widar
Det här har jag ju visat ganska många tidigare, men nu är det problem att i en podd visa en bild. Jag tar en bild på den här. Det är en förhållandevis gammal annons från Åhléns där man då har bladat i, mitt i tidningen finns ett genomskinligt blad som egentligen bara visar heminredningsdetaljer från Åhléns och så kan man bläddra på och av hur det förändrar rummet. Gud så snyggt!

Andreas Hult
Ja, och det är också en sån grej när vi pratar om olika kanaler, så är det ju också att man behöver veta vad man vill kommunicera. Är det så att innehållet behöver vara genomtänkt och anpassat efter vad det är för typ av kanal? Men det behöver också spridas till lagom många och till rätt typ av målgrupp. Det är verkligen både och. Så att man inte bara säger: Nu ska vi skrika ut vårt varumärkesnamn. Det behöver vara genomtänkt om det ska vara kostnadseffektivt och fungera och ge effekt. Då behöver man ha båda delarna på plats.

Stefan Widar
Så är det ju. Och så måste man förstås också, tänker jag, var man har sin potentiella målgrupp. Var är den? Är den i farten? Kommer den att vara still nu? Nu beskrev jag hur jag själv tar del av ett magasin och det för oss in på radio och utomhus till exempel. Vem lyssnar på radio? Ja, kanske mycket de som inte har tänkt sig ta del av budskapet. Sällanköpsprodukt och radio, det är ju liksom en match made in heaven.

Andreas Hult
Ja,absolut. Jag är ju väldigt svag för, om jag lyssnar på radio i min bil på vägen hem från jobbet där jag oftast är ganska hungrig, så är det ju klockrent för dagligvaruhandeln att påminna mig om att jag ska svänga in till Coop, ICA, Willys eller vad det nu kan vara. Så det gäller ju att veta var målgruppen är när den tar till sig budskapet.

Stefan Widar
Och lära känna de olika kanalerna som man väljer. För om man inte kan det så vet jag inte om det finns fördelar med det, som radio till exempel. Hur många tänker på top- och tailreklam i radio? För en viss reklamtrötthet finns ju, det kan man inte sticka under stolen med.

Andreas Hult
Och även drivingtime, tänker jag, när man är på väg till och från jobbet, att försöka pinpointa just den tiden och försöka köpa det utrymmet utifrån att man har en produkt som också lämpar sig bra i just den miljön.

Stefan Widar
Ja. ”Hej säger vi från McDonalds. Bli en hjälte hemma och ta med dig MacDonaldsmat hem ikväll”, startar man klockan sexton och slutar klockan nitton för alla som jobbar över och alla som slutar tidigt. Det är så man måste tänka. Och givet reklamtröttheten, man kanske ska placera radiospottarnarna i början på ett reklambreak, eller i slutet. Några hör den första, byter kanal och sen kommer man tillbaks till favoritkanalen och då får man höra den igen. Sånt måste man lära sig, tycker jag.

Stefan Widar
Hej Neppa! Kommer du?

Neppa
Jag ska dammsuga, är det ok?

Stefan Widar
Ja, kör bara! Vi pratar högre. Ja då får vi prata lite högre nu då. Vi har ju pratat radio, då kör vi på med lite tv nu då. Vad ska man säga om det? Jag tycker man kan börja lokalt och testa, att göra A/B-tester.

Andreas Hult
Ja, absolut. Men det viktiga med tv är också att man särskiljer med marksända tv-kanalerna, eller vad vi ska kalla det. Men också att man kan jobba med digitalt och även där bestämma sig för hur man ska nå ut helt enkelt.

Stefan Widar
A/B-test är ju väldigt bra. För då kan man ju se också, om man börjar på en lokal marknad, man ser sin tv-reklam. Så kan man se funkar den här, genererar det, eller ska vi prova en annan en annan film. Och när man hittat rätt film så går man på regionalt och till slut så går man på nationell.

Andreas Hult
Ja precis. Och jag tänker att man också, när man väl tar den här filmen också ut i andra delar. Man pratar mycket om mediemix och vi kommer säkert återkomma till det. Så är det viktigt att anpassa filmerna efter de här olika bitarna. Så att använda film i traditionell tv och sedan klippa om den också för andra olika distributionskanaler.

Stefan Widar
Så, nu kan vi…Tack!

Neppa
Tack, tack! Hej då!

Stefan Widar
Ja, det är inte lätt att sticka ut i bruset.

Andreas Hult
Nej, det gäller verkligen att ha rätt ton och befinna sig i rätt rum.

Stefan Widar
Då ska vi se, bio då. Om man…

Neppa
Hej igen! Jag glömde dammtrasan!

Stefan Widar
Det är lugnt, här.

Neppa
Hej då!

Stefan Widar
Bio då. Hur ska man tänka kring bio tycker du?

Stefan Widar
Det där handlar ju mycket om känsla. Vi vet ju allihopa hur det är att sjunka ner i biostolen, eller man har ju nästan glömt bort det faktiskt, under pandemin, hur det är. Men när man väl sätter sig i den där kontexten och man är 100 % dedikerad filmen. Det är en stor grej att man bara tar sig dit, att man har köpt sina popcorn innan man sätter sig. Då vill man ju ha känsla. Då vill du inte ha typ, Köp tre betala för två-reklam utan då ska du jobba med varumärke, få med dig en känsla och nyttja även där den teknik som finns på plats för att verkligen ta till sig varumärket med alla sinnen.

Stefan Widar
Kanske göra ett event också av det på plats. Det är ju inte supermånga som går på respektive biofilm. Då kan man göra nåt framför och kanske dela ut saker och sampla produkter och lite sånt där. Bio är kul på många sätt och vis. Utomhus pratade vi lite grann om. Man når de som inte har tänkt att nås av budskapet. Klassikern, man lägger logotypen längst ner. Och så ställer nån en cykel mot och så ser man inte avsändaren. Lägg loggan och kommunikationen högt på en utomhus.

Andreas Hult
Jag var faktiskt på stand-up i helgen och då var det en som hade en rutin kopplat till just när man åker rulltrappa. Var man inte får titta nånstans. Om man hamnar på sådär lagom avstånd till den som står framför så tittar man ju rakt in i rumpan eller någon annanstans. Så får man inte titta dit, och så vet man inte var man ska titta. I Stockholm så finns det tydliga reklambudskap på höger sida av rulltrappan. Och då sa den här komikern att det är den bästa reklamplats som finns, för det är där alla svenskar tittar för att man inte riktigt vet och man blir osäker och så där.

Stefan Widar
Smart.

Andreas Hult
Men det är som du säger att man träffas av den här typen av budskap på så många olika sätt och när man är minst medveten om det. Men det är svårt att liksom blunda för det. Och det är också i ditt kontext när du är där. Du är inte riktigt med på det så du har egentligen ingen möjlighet att välja bort det. För springer du förbi det, så kommer du att ta till dig budskapet. Eller om du kör bil förbi en stor digital skärm till exempel.

Stefan Widar
Får jag gissa att du var i Stockholm och tittade på stand-up?

Andreas Hult
Ja, exakt.

Stefan Widar
Vad är det man säger? Alla ser det här. Ingen missar det här. Jo, de som inte bor i Stockholm. Nu bor det ju ett par miljoner i Stockholm, det är väl 14 miljoner som bor där just nu. 15 håller de väl på att bli i Stockholm. Då tänker jag ju att vi som inte bor i Stockholm just nu, jag själv bor i Linköping, så tänker jag att gerillamarknadsföring är ju jättefränt. Men jag ser det sällan i Linköping, det kan jag se i Stockholm. Funkar också jättebra mot den målgruppen och bygga det. Jag tänker fortfarande på, jag tänkte in Sergels torg eller tänker in Stureplan. Det ligger ett flygplan lite på sniskan. Vad är texten på den? Kommer du ihåg?

Andreas Hult
Nä, ingen aning.

Stefan Widar
När du får oväntat besök. Den är ju jättebra och det hade fastnat en luftballong nånstans och allt sånt där. Men det där kom ju inte ut på landet, men gerillamarknadsföring är ju också en kul grej.

Andreas Hult
Absolut. Och jag tycker att opinionsbildande delar och så vidare är jättesmart att göra den vägen. En grej när du säger gerillamarknadsföring, för mig så är det ju verkligen de som valde att göra schabloner på övergångsställen, skitiga övergångsställen, och sen så gör de schabloner över vad de vill säga och så kör de högtryckstvätt och i det rena så ser man då budskapet.

Stefan Widar
Läckert!

Andreas Hult
Sen finns det kvar. Folk går över, man tittar ner i marken. Man tar till sig budskapet.

Stefan Widar
På temat att förstå den ytan man jobbar i.

Andreas Hult
Verkligen.

Stefan Widar
Jättebra. Jag skulle vilja kasta in lite sociala medier i det här, men många säger ju att vi jobbar bara med sociala medier. Jag har dragit ut lite statistik på det där och det intressant att se vad som händer, hur det växer överallt. Jag har kikat på på Facebook och Instagram till exempel och de växer ju som raketer. 66 år och uppåt och så dippar det lite sakta, sakta, sakta men säkert i de yngsta åldrarna. Men klarar man sig bara med sociala medier-kampanj?

Andreas Hult
Nummer ett när man pratar om sociala medier är att man inte längre kan prata om sociala medier utan man behöver bryta ut även det i vad det är för typ av kontaktyta. Är det LinkedIn man pratar om? Det är en typ av sociala medier, men mer business to business.? Då behöver man jobba på ett sätt och där är det en viss typ av målgrupp. Du och jag pratade lite om ABBA idag på lunchen utifrån att de lanserar sin nya låt med en liten snippet på TikTok.

Stefan Widar
Det känns jättekonstigt.

Andreas Hult
Ja, jag tycker det känns lite cringe, men man förstår ju också att de vill nå en annan publik. Man försöker, och det är ju många företag som försöker den vägen. Så kan det vara även där då i sociala medier, att man vill nå bredden. Då kanske Facebook och sociala medier som Instagram funkar väldigt bra, men det gäller också att vara medveten om vilken målgrupp du ska prata med och sen också, förlita dig inte på någon typ av organisk spridning. Du måste köpa exponering. Du måste köpa liksom. Men däremot kan det vara kostnadseffektivt. Och jag tror inte heller att man enbart ska, på egentligen någon av de här olika medieplattformarna, lägga alla pengar på ett ställe utan man behöver dela upp det. Och sedan också våga testa.

Stefan Widar
Man måste lära sig. Man måste våga vara lite sårbar. Jag vet inte hur det här fungerar. Snälla hjälp mig. Och prata med någon som man litar på. Det är ju viktigt också, för rimligen är det så att den som säljer en typ av media tycker att den är väldigt, väldigt bra och kan alla fördelar med den. Och alla andra kanske inte fullt så bra. Så det gäller att hitta någon som man vågar lita på. Vi inte pratat om några olika typer av av medier, vi har inte pratat podd, vi har inte pratat katalog, vi har inte pratat varuavskiljare i snabbköp och arena-reklam. Är det någon vi ska steka, tycker du, för att spara tid?

Andreas Hult
Jag är ju lite allergisk mot arena-reklam.

Stefan Widar
Då skiter vi den. Då kör vi varuavskiljaren. Sjukt lokalt, därför bra? Ja, faktiskt. Torsdagar mellan klockan då och då så säljer vi alltid bär här utanför och det är väl superbra.Podd. Det är lite som radio, skapligt mätbart minst sagt.

Andreas Hult
Det handlar väl mycket om vilken man är som avsändare och vad man vill uppnå även där. Det är lite som ett influencersamarbete. Är det någon som man verkligen vill ses med? Är det tillräckligt brett för att det faktiskt ska nå så många som man vill nå? Vill man ha konvertering eller varumärkesbyggande? Det behöver man ha med i hela den biten. Där tycker jag faktiskt att det har vuxit på poddsidan, att det finns både varumärkesbyggande delar, IF skadeförsäkring till exempel, var väldigt snabba in i den här delen och var väldigt konsekventa. Precis som man ska vara i all marknadsföring. Att man ska upprepa det här och jobba med en och samma partner under lite längre tid. Sen kan man ju jobba med andra budskap också runt omkring det, det funkar ju superbra. Sen har vi andra nu där man ser e-handlare som kliver in med poddar och erbjuder rabatter, exempelvis för att kunna konvertera snabbt till köp.

Stefan Widar
Och det är ett frekvensmedia också, på ett sätt, kan man ju säga. Jämfört med radio där man oftast lägger sådär 6-14 spottar om dagen så blir det en repetition över dag, över vecka, över tid. I poddar blir det också repetition, fast det kanske bara blir en gång per vecka om podden har en någorlunda frekvens. Och det är mot samma målgrupp och samma typ av lyssnare. Jag tycker att vi kastar oss in i tre goda och tre dåliga råd. Vad säger du om det?

Andreas Hult
Gärna.

Jingel
Tre goda råd och tre dåliga.

Stefan Widar
Bra råd nummer ett: Ta reda på om din målgrupp finns i den kanal som du planerat köpa.

Andreas Hult
Ja, det känns som en superviktig del att bara veta vem det är man ska prata med. Att känna sin egen produkt, känna sin egen målgrupp och därefter titta på det.

Stefan Widar
Uppenbart men viktigt att repetera. Bra råd nummer två: Välj ett medie du har råd att uppnå ditt mål med på kort eller lång sikt.

Andreas Hult
Verkligen. När det gäller just det där så tror jag att det är många som antingen siktar för högt, om man nu ska jobba med rörligt till exempel. Jag vill gå i tv. Och så är det relativt dyrt och risken är att man fallerar i effekt om man då inte har de pengar som krävs för att faktiskt få ut sitt budskap till tillräckligt många. Då kanske det är bättre att gå Youtube och fokusera på det och lägga större peng där. För vi får ju också kunder, vissa har valt kanske att säga att nej, jag vill inte gå i tv utan jag vill gå i Youtube och så stryper man 50 % av budgeten och sen tycker man det är tråkigt att man inte når samma effekt.

Stefan Widar
Och det är nästan enda medie som inte tog upp den långa listan, online video, och jag tycker den är superintressant. Den hänger lite grann ihop med tv:n där uppe. Gör gärna A/B-testet online och sedan släpp ut den i linjär-tv, broadcast eller om du jobbar med digital-tv.

Andreas Hult
Verkligen. Och det finns ju så många olika format idag. Det är liksom allt ifrån skippable trueview-grejer där du kan klicka bort efter 5 sekunder när du kollar på ett Youtube-klipp. Men det kan också vara korta prerolls på kanske 6 sekunder och det är ju helt olika sätt att berätta. Det är också det där med att ha koll på vad det är du vill berätta. Hur lång tid krävs det för att berätta det? För att liksom den som tittar på det ska kunna ta till sig budskapet. Och sedan köpa tillräckligt mycket räckvidd så att man får effekt.

Stefan Widar
Och bra råd nummer tre: Blanda medier så att du får en god spridning. Det är det inte mycket att säga om egentligen.

Andreas Hult
Men det är en jättebra påminnelse. Och som sagt, jag tycker, jämför med dig själv, hur du själv tar till dig olika olika typer av budskap. Vissa grejer hör du på radion, andra grejer ser du på tv:n, vissa grejer ser du på nätet och andra får du via mejl eller ett nyhetsbrev eller vad det kan vara.

Stefan Widar
Och där kastar vi oss in i de tre dåliga råden. Dåligt råd nummer ett: Har du inget att annonsera så köp inget medieutrymme.

Andreas Hult
Jag tänker att alla har någonting att marknadsföra. Och någonting som slår mig oftare och oftare, på sistone, det är ju just det när det gäller rekrytering till exempel. Och hur viktigt det är att när man väl hamnar i ett läge där man ska rekrytera. Idag så har vi jättebra rekryterare i olika bolag som tar också ganska mycket pengar för rekrytering och då är det också viktigt att om det nu är så att man själv kanske inte vill anlita rekryteringsfirma eller om man tycker att vi är ett så pass bra företag att det är klart att folk kommer hitta till oss och våra rekryteringsannonser. Men då behöver man också jobba med de bitarna och då kan det vara en sån del som också bygger dig som arbetsplats och som i sin tur genererar väldigt bra medarbetare framåt. Och det kan man också annonsera.

Stefan Widar
Alla behöver köpa något typ av medieutrymme, minst sagt. Dåligt råd nummer två: Jag köper bara utrymme på mina barns fotbollsklubbs tröjor så slipper jag sälja bingolotter.

Andreas Hult
Ja, det är ju en hjärtefråga såklart. Och det är lite som jag sa jag ville steka arena-reklamen och det är just för effekten. Jag är absolut inte emot att man stöttar någonting som man verkligen tror på och som man brinner för. Det tycker jag är superviktigt. Men man måste också vara medveten om att det är det man gör. Om inte du köper liksom en hel arena, namnet på en hel arena, eller den största sponsorplatsen på tröjan på ditt favoritlag. Men om man inte gör det, om man bara ska ha en skylt någonstans bland 400 andra skyltar, då tycker jag att det är bättre att stötta kanske ungdomarna eller funktionsnedsatta, eller andra utsatta grupper som behöver din stöttning.

Stefan Widar
Man kanske ska dela på det, man kanske både ska köpa det och någonting annat.

Andreas Hult
Absolut.

Stefan Widar
Sen får jag ändå ge Ät ägg, jag tycker det är en skön kommunikation som jag sett under flera år som driver äggbranschen. Me like! Dåligt råd nummer tre: Det är ingen som läser tidningen, lyssnar på radio eller går på bio längre. Så vi sparar marknadsbudgeten till julfestens groggbord.

Andreas Hult
Det beror ju på lite vad groggbordet genererar för typ av effekt.

Stefan Widar
Och vad man har för marknadsbudget.

Andreas Hult
Och vad man har för målsättning med sin kommunikation.

Stefan Widar
Och julfest.

Andreas Hult
Och julfest. Exakt. Men det känns ju som att det gäller att disponera det där på rätt sätt. Sedan är personalvård väldigt viktigt också. Så att man ska värdera det. Men var sak har sin plats.

Stefan Widar
Kanske med en extremt liten marknadsbudget. Då kanske man kan komma undan med det. Vi närmar oss dagens slut. Och du ska ha stort tack för du kom, Andreas.

Andreas Hult
Tack själv.

Stefan Widar
Det var… Nu kom det något under dörren.

Andreas Hult
Ska jag läsa?

Stefan Widar
Du kan läsa. Nån typ av brev.

Andreas Hult
Då ska vi se här. Hej Stefan! Jag vill höra Roland Cedermark med Sibboratorn. Hälsningar skalman78xysaft@hotmail.com. PS: Du vet vem jag är. Vet du vem det är?

Stefan Widar
Ja, jag vet vem det där är. Då kör vi den, Sibboratorn, här är Roland Cedermark.

Stefan Widar
Och där måste vi runda av för idag. Alla avsnitt finns att lyssna på via wearefluid.se/fluidfriday. Kom ihåg att peta in det där lilla hjärtat på Spotify så får du en push när nästa avsnitt kommer. Tipsa gärna andra smarta människor om att gilla vår podd så hörs vi snart igen. Du hittar oss lite varstans under vårt namn wearefluid.se, inte minst Instagram. Andreas

Andreas Hult
Ja.

Stefan Widar
Tack för idag.

Andreas Hult
Tack själv Stefan!

Fler avsnitt

Hur tänker marknadschefen?

Varför ska man välja rörligt?

Hur ska vi differentiera varumärket?