Innan Stefan Widar blev försäljningschef på Fluid var han programledare på radio och arbetade som musikchef på Radio Match. Det blev jobb på mer än 10 radiostationer – från lokalradio till sommarprogramledare på RIX FM.
Stefans hjärta klappar med andra ord lite extra för ljud och det årliga moderatoruppdraget på Guldörat (samt programledandet av vår podcast Fluid Friday) blir därmed ett lustfyllt återbesök till sina rötter.
Stefan, vad tar du med dig från årets Guldöra?
– Att radio, podcasts och det svenska ljudmediet i stort mår toppen och att det fortfarande finns mycket otrampad mark inom podcastsamarbeten. Däremot mår investeringarna i ljud inte lika bra. Många annonsörer är fortfarande lite försiktiga trots att allt pekar på att ljud är hetare än lava just nu. Det finns mycket konkreta data över ljudmediets effektivitet som marknadsföringsmetod. Om ett varumärke kör reklamsamarbeten med podcasts i kombination med radiospottar ligger till exempel ROAS (Return On Ad Spend) på 6,2 – vilket är väldigt, väldigt bra. I åldrarna 25–59 är kommersiell radio till och med större än kommersiell TV och ett av Sveriges största ljudmediehus har 2,2 miljoner lyssnare fördelat på 800 podcasts.
– Ljud förtjänar mer än bara den slant som ”blir över” när marknadsplanen är satt. Det finns kraft att hämta i ljud, om man ger mediet lika stort utrymme som andra diton.
Ja, hur viktigt är ljud inom kommunikation?
– Släpper du allt och springer mot Hemglassbilen för att du ser den eller för att du hör den? Skämt åsido, hörsel talar till våra känslor och är ett varselsinne som inte går att stänga av. Och med våra känslor startar många köpresor. Om du inte kan eller inte hinner visa din logga i en Youtube-film på sex sekunder; lägg ut din ljudlogga och visa ditt erbjudande.
– En kommunikationsplattform borde inte anses vara komplett förrän den innefattar riktlinjer för ljud. Vilket välkänt varumärke skulle acceptera att deras byrå byter typsnitt eller färger? Den röda tråden tycks inte alls vara lika viktigt när det kommer till ljud. Må år 2024 bli året då alla företag tar fram en egen ljudlogotyp.
Vad ska ett företag som vill satsa på audiell kommunikation tänka på?
– Ljudkvalitet och budskap är det absolut viktigaste. Här på Fluid har vi en egen ljudstudio med tillhörande ljudtekniker, producenter, musiker, ljudmixare och kreatörer som sedan kan hjälpa dig med idé och innehåll som kommunicerar ditt budskap på bästa möjliga sätt. När de flesta byråer är nischade mot exempelvis ljud, strategi, content, performance eller design erbjuder vi på Fluid en helhetslösning som jag är väldigt stolt över. Vi kan hjälpa dig med enstaka ljudproduktioner, men också skapa en audiell profil som är förankrad i ditt varumärke. Eller better yet, vi tar fram din varumärkeskärna. På så sätt får din radiospot, musikjingel, podcast eller ljudlogga maximalt fäste hos din målgrupp. Från ax till limpa, som bonden med ugn säger.