Stefan Widars årliga rapport från Guldörat

Guldörat en årlig branschdag med prisutdelningar och paneldebatter för aktörer inom svenska ljudmedier. För tredje året i rad modererade vår försäljningschef Stefan Widar samtalen i det kommersiella rummet. Här är Stefans rapport.

Innan Stefan Widar blev försäljningschef på Fluid var han programledare på radio och arbetade som musikchef på Radio Match. Det blev jobb på mer än 10 radiostationer – från lokalradio till sommarprogramledare på RIX FM.

Stefans hjärta klappar med andra ord lite extra för ljud och det årliga moderatoruppdraget på Guldörat (samt programledandet av vår podcast Fluid Friday) blir därmed ett lustfyllt återbesök till sina rötter.

Stefan, vad tar du med dig från årets Guldöra?  

– Att radio, podcasts och det svenska ljudmediet i stort mår toppen och att det fortfarande finns mycket otrampad mark inom podcastsamarbeten. Däremot mår investeringarna i ljud inte lika bra. Många annonsörer är fortfarande lite försiktiga trots att allt pekar på att ljud är hetare än lava just nu. Det finns mycket konkreta data över ljudmediets effektivitet som marknadsföringsmetod. Om ett varumärke kör reklamsamarbeten med podcasts i kombination med radiospottar ligger till exempel ROAS (Return On Ad Spend) på 6,2 – vilket är väldigt, väldigt bra. I åldrarna 25–59 är kommersiell radio till och med större än kommersiell TV och ett av Sveriges största ljudmediehus har 2,2 miljoner lyssnare fördelat på 800 podcasts.

– Ljud förtjänar mer än bara den slant som ”blir över” när marknadsplanen är satt. Det finns kraft att hämta i ljud, om man ger mediet lika stort utrymme som andra diton.

Ja, hur viktigt är ljud inom kommunikation? 

– Släpper du allt och springer mot Hemglassbilen för att du ser den eller för att du hör den? Skämt åsido, hörsel talar till våra känslor och är ett varselsinne som inte går att stänga av. Och med våra känslor startar många köpresor. Om du inte kan eller inte hinner visa din logga i en Youtube-film på sex sekunder; lägg ut din ljudlogga och visa ditt erbjudande.

– En kommunikationsplattform borde inte anses vara komplett förrän den innefattar riktlinjer för ljud. Vilket välkänt varumärke skulle acceptera att deras byrå byter typsnitt eller färger? Den röda tråden tycks inte alls vara lika viktigt när det kommer till ljud. Må år 2024 bli året då alla företag tar fram en egen ljudlogotyp.

Vad ska ett företag som vill satsa på audiell kommunikation tänka på?

– Ljudkvalitet och budskap är det absolut viktigaste. Här på Fluid har vi en egen ljudstudio med tillhörande ljudtekniker, producenter, musiker, ljudmixare och kreatörer som sedan kan hjälpa dig med idé och innehåll som kommunicerar ditt budskap på bästa möjliga sätt. När de flesta byråer är nischade mot exempelvis ljud, strategi, content, performance eller design erbjuder vi på Fluid en helhetslösning som jag är väldigt stolt över. Vi kan hjälpa dig med enstaka ljudproduktioner, men också skapa en audiell profil som är förankrad i ditt varumärke. Eller better yet, vi tar fram din varumärkeskärna. På så sätt får din radiospot, musikjingel, podcast eller ljudlogga maximalt fäste hos din målgrupp. Från ax till limpa, som bonden med ugn säger.

Medarbetare i artikeln

Försäljningschef

Ljudproducent

Senaste feeds

5 tips som fångar publiken på 5 sekunder

Prerolls och korta, videos i sociala medier är idag en hörnsten i de flesta företags marknadsplaner. Därför har var vi tagit fram fem tips – med riktiga exempel – på hur du kan nå ut med ditt budskap och fånga din målgrupps intresse även när tiden är knapp.

Hur skapar man en balanserad marknadsföringsbudget?

Andreas Hult är VD hos oss på Fluid och har hjälpt företag med kommunikation i mer än 15 år. Läs hans tips på hur du balanserar din marknadsföringsbudget inför 2024.

Hur skapar man en landningssida som konverterar?

Hur skapar man en träffsäker landningssida som omvandlar besökare till kunder? Fluids Product Lead för webb Jennifer Sylvan ger dig handfasta tips på hur du strukturerar innehåll för att skapa en konverterande landningssida.

Så kan landningssidor förbättra dina kampanjer

Varför är landningssidor en viktig del i köpresan? Vi går igenom vad en landningssida är och hur den kan utveckla och förstärka din kampanj.

Fluid lanserar nya gratis-typsnitt

Jonas Mandorf, Art director på Fluid, har under sin karriär designat uppemot 4,3 MB typsnitt. Nu släpper Fluid fyra helt nya gratis-typsnitt till allmänheten, designade av Jonas. Få en inblick i arbetsprocessen.

Stefan Widars årliga rapport från Guldörat

Guldörat en årlig branschdag med prisutdelningar och paneldebatter för aktörer inom svenska ljudmedier. För tredje året i rad modererade vår försäljningschef Stefan Widar samtalen i det kommersiella rummet. Här är Stefans rapport.

5 tips som fångar publiken på 5 sekunder

Prerolls och korta, videos i sociala medier är idag en hörnsten i de flesta företags marknadsplaner. Därför har var vi tagit fram fem tips – med riktiga exempel – på hur du kan nå ut med ditt budskap och fånga din målgrupps intresse även när tiden är knapp.

Hur skapar man en balanserad marknadsföringsbudget?

Andreas Hult är VD hos oss på Fluid och har hjälpt företag med kommunikation i mer än 15 år. Läs hans tips på hur du balanserar din marknadsföringsbudget inför 2024.