När du marknadsför på sociala medier är det vanligt att fokusera på korta kampanjer med snabba erbjudanden. Men forskning visar att det – i form av längre konverteringskostnader – blir billigare att få kunder om du har ett starkt varumärke som kunder känner igen och relaterar till. Därför bör varumärkesbyggande marknadsföring vara en grundläggande del av din marknadsplan. Istället för att försöka sälja en produkt under kort tid bör ni se sociala medier som ett verktyg för att kommunicera exempelvis företagets positionering, usp:ar, kärnvärden och personlighet och på så sätt att bygga upp ett starkt varumärke över tid.
Skapa ett marknadshjul där ni lägger upp en plan för hur ni bör synas på sociala medier under hela året, både för organisk publicering och betald marknadsföring. Det är viktigt att vara aktiva under hela året och inte bara under en viss period. På så sätt håller ni er konstant relevanta för målgruppen och är det självklara valet oavsett tidsperiod.
När det kommer till betald marknadsföring bör er marknadsföringsbudget ha viktiga försäljningstidpunkter i åtanke. Ni bör också tänka på att under vissa tidsperioder är annonsering dyrare än andra på grund av hög annonseringskonkurrens. Exempelvis är dagarna innan och under julen och Black Friday extremt konkurrensutsatt. Fundera på om ni verkligen behöver synas då, eller är det kanske smartare att satsa på andra tidpunkter?
Haka på nya trender och våga sticka ut. Det går oerhört snabbt på sociala medier och en trend som är inne ena dagen är ute nästa. Ingen kan på förhand avgöra vilka trender som kommer flyga, så här gäller det att vara snabb och testa er fram. Vad är det värsta som kan hända? Ni gjorde ett inlägg som inte gick viralt, men nästa gång kanske det gör det. Det bör sällan ses som pengar i sjön, för oavsett kan ni väva in era budskap och skapa rätt typ av exponering.
Genom att vara medveten om var er målgrupp finns och hur ni bäst når ut till dem kan ni skapa starkare och mer framgångsrik närvaro på sociala medier. Att välja rätt plattform maximerar därmed effektiviteten och avkastningen på dina annonser genom att nå ut till rätt publik på rätt plats och vid rätt tidpunkt. Här är det avgörande att förstå målgruppens beteende och intressen eftersom det hjälper dig att rikta dina annonser till de personer som är mest benägna att vara intresserade av dina produkter eller tjänster. Genom att testa olika kanaler och analysera resultaten kan ni finjustera er strategi och göra den ännu mer effektiv över tid.
Varje plattform har dessutom sin egen unika publik och kultur, därför är det bra att anpassa er närvaro och ert innehåll efter den specifika plattformens ton, dess olika annonsformat och, som sagt, personerna ni försöker nå där.