Så lyckas du med marknadsföringen på sociala medier

Hur får man ut maximalt av marknadsföringsbudgeten på sociala medier? Vi ger dig tips på hur du lyckas med din marknadsföring på plattformarna i våra telefoner.

Bygg varumärket över tid

När du marknadsför på sociala medier är det vanligt att fokusera på korta kampanjer med snabba erbjudanden. Men forskning visar att det – i form av längre konverteringskostnader – blir billigare att få kunder om du har ett starkt varumärke som kunder känner igen och relaterar till. Därför bör varumärkesbyggande marknadsföring vara en grundläggande del av din marknadsplan. Istället för att försöka sälja en produkt under kort tid bör ni se sociala medier som ett verktyg för att kommunicera exempelvis företagets positionering, usp:ar, kärnvärden och personlighet och på så sätt att bygga upp ett starkt varumärke över tid. 

Hur skapar man en långsiktig plan?

Skapa ett marknadshjul där ni lägger upp en plan för hur ni bör synas på sociala medier under hela året, både för organisk publicering och betald marknadsföring. Det är viktigt att vara aktiva under hela året och inte bara under en viss period. På så sätt håller ni er konstant relevanta för målgruppen och är det självklara valet oavsett tidsperiod.  

När det kommer till betald marknadsföring bör er marknadsföringsbudget ha viktiga försäljningstidpunkter i åtanke. Ni bör också tänka på att under vissa tidsperioder är annonsering dyrare än andra på grund av hög annonseringskonkurrens. Exempelvis är dagarna innan och under julen och Black Friday extremt konkurrensutsatt. Fundera på om ni verkligen behöver synas då, eller är det kanske smartare att satsa på andra tidpunkter? 

Våga testa er fram!

Haka på nya trender och våga sticka ut. Det går oerhört snabbt på sociala medier och en trend som är inne ena dagen är ute nästa. Ingen kan på förhand avgöra vilka trender som kommer flyga, så här gäller det att vara snabb och testa er fram. Vad är det värsta som kan hända? Ni gjorde ett inlägg som inte gick viralt, men nästa gång kanske det gör det. Det bör sällan ses som pengar i sjön, för oavsett kan ni väva in era budskap och skapa rätt typ av exponering.  

Välj rätt plattform och anpassa innehållet

Genom att vara medveten om var er målgrupp finns och hur ni bäst når ut till dem kan ni skapa starkare och mer framgångsrik närvaro på sociala medier. Att välja rätt plattform maximerar därmed effektiviteten och avkastningen på dina annonser genom att nå ut till rätt publik på rätt plats och vid rätt tidpunkt. Här är det avgörande att förstå målgruppens beteende och intressen eftersom det hjälper dig att rikta dina annonser till de personer som är mest benägna att vara intresserade av dina produkter eller tjänster. Genom att testa olika kanaler och analysera resultaten kan ni finjustera er strategi och göra den ännu mer effektiv över tid. 

Varje plattform har dessutom sin egen unika publik och kultur, därför är det bra att anpassa er närvaro och ert innehåll efter den specifika plattformens ton, dess olika annonsformat och, som sagt, personerna ni försöker nå där.

Medarbetare i artikeln

Projektledare

Senaste feeds

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.