Så kan landningssidor förbättra dina kampanjer

Varför är landningssidor en viktig del i köpresan? Vi går igenom vad en landningssida är och hur den kan utveckla och förstärka din kampanj.

Öka din konvertering på kampanjer

Vad menar vi egentligen när vi pratar landningssidor? Jo, en del av din sajt som någon landar på efter att den tagit del av din kampanj. Den tar hand om användaren, utvecklar ditt kampanjbudskap och guidar besökaren till att fatta ett beslut så som “köp”, “prenumerera”, “skänk en gåva” eller “fyll i formuläret så kontaktar vi dig”. Om du gör intresseväckande kommunikation i sociala medier eller i sök och vill länka till en hemsida – då är det en landningssida du ska ta fram.

Din chans att övertyga

När du fångat intresset blir landningssidan din chans att utveckla och övertyga genom en riktigt bra säljpitch – en förlängning av den mer intresseväckande kommunikationen. Här kan du äntligen brodera ut dina USP:ar och få sagt allt det där du egentligen ville få plats med i din annons.

Men landningssidor passar inte bara digitala kampanjer. Även kommunikation i kanaler som radio, TV eller OOH (out of home) kan stärkas av att ha en strategisk landningssida. Hon som står i busskuren och kollar på din affisch eller han som just hört din radiospot i fikarummet kommer med stor sannolikhet vilja söka upp din sajt för mer information. Se landningssidan som en del av hela kundresan – oavsett annonsplattform.

Ett strategiskt verktyg – en avgörande pusselbit i köpresan

Det är tyvärr allt för vanligt att en första kontaktyta skapar ett intresse som inte alls följs upp på den hemsidan användaren landar på. Företag går därmed miste chansen att påverka mottagarens beslut. Alla kampanjer borde ha en uttänkt landningssida som tar vid och stöttar upp.

Börja med att fundera var i kundresan din kampanj försöker påverka. Då kan du också lättare ringa in vilken intention din landningssida ska ha och därmed också dess call to action (CTA).

Kundresan steg kan delas upp på olika sätt för att kartlägga kontaktpunkterna kunden har med dig. Varje kontaktpunkt är viktig, från att den får höras om dig för första gången till att den är en lojal kund. Några vanliga faser:

  1. Medvetande: Målet är att få kunden att upptäcka dig.
  2. Intresse: Kunden har ett behov och målet är att utveckla ett intresse för din lösning.
  3. Övervägande: Kunden känner till dig, har ett behov och ett intresse. Målet är att få dem att överväga dig som företag.
  4. Utvärderande: Kunden jämför alternativ och överväger fördelar/nackdelar genom att läsa recensioner, jämföra priser och specifikationer. Målet är att förmedla trygghet så att kunden väljer dig.
  5. Beslut: Kunden bestämmer sig och väljer att köpa. Målet är att göra det så enkelt som möjligt.
  6. Lojalitet: Stötta kunden i att vara så nöjd med sitt beslut att den rekommenderar vidare.

Landningssidor kan framför användas för dina kampanjer med mål att påverka Intresse, Övervägande, Utvärderande och Beslut.

Så skapar du konverterande landningssidor

En bra konverterande landningssida behåller engagemanget, kommunicerar ditt erbjudande snabbt och är mätbar. En guide kan vara att se över om din landningssida besvarar dessa frågor från användaren:

  • Har jag hamnat rätt?
  • Hur kan den här produkten hjälpa mig?
  • Kan jag lita på er som företag?
  • Vart kan jag vända mig eller hur genomför jag ett köp?

Hur du gör det kan du läsa mer om i vår guide: Bygg konverterande landningssidor

Medarbetare i artikeln

Product Lead Webb

Senaste feeds

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.