Så kan landningssidor förbättra dina kampanjer

Varför är landningssidor en viktig del i köpresan? Vi går igenom vad en landningssida är och hur den kan utveckla och förstärka din kampanj.

Öka din konvertering på kampanjer

Vad menar vi egentligen när vi pratar landningssidor? Jo, en del av din sajt som någon landar på efter att den tagit del av din kampanj. Den tar hand om användaren, utvecklar ditt kampanjbudskap och guidar besökaren till att fatta ett beslut så som “köp”, “prenumerera”, “skänk en gåva” eller “fyll i formuläret så kontaktar vi dig”. Om du gör intresseväckande kommunikation i sociala medier eller i sök och vill länka till en hemsida – då är det en landningssida du ska ta fram.

Din chans att övertyga

När du fångat intresset blir landningssidan din chans att utveckla och övertyga genom en riktigt bra säljpitch – en förlängning av den mer intresseväckande kommunikationen. Här kan du äntligen brodera ut dina USP:ar och få sagt allt det där du egentligen ville få plats med i din annons.

Men landningssidor passar inte bara digitala kampanjer. Även kommunikation i kanaler som radio, TV eller OOH (out of home) kan stärkas av att ha en strategisk landningssida. Hon som står i busskuren och kollar på din affisch eller han som just hört din radiospot i fikarummet kommer med stor sannolikhet vilja söka upp din sajt för mer information. Se landningssidan som en del av hela kundresan – oavsett annonsplattform.

Ett strategiskt verktyg – en avgörande pusselbit i köpresan

Det är tyvärr allt för vanligt att en första kontaktyta skapar ett intresse som inte alls följs upp på den hemsidan användaren landar på. Företag går därmed miste chansen att påverka mottagarens beslut. Alla kampanjer borde ha en uttänkt landningssida som tar vid och stöttar upp.

Börja med att fundera var i kundresan din kampanj försöker påverka. Då kan du också lättare ringa in vilken intention din landningssida ska ha och därmed också dess call to action (CTA).

Kundresan steg kan delas upp på olika sätt för att kartlägga kontaktpunkterna kunden har med dig. Varje kontaktpunkt är viktig, från att den får höras om dig för första gången till att den är en lojal kund. Några vanliga faser:

  1. Medvetande: Målet är att få kunden att upptäcka dig.
  2. Intresse: Kunden har ett behov och målet är att utveckla ett intresse för din lösning.
  3. Övervägande: Kunden känner till dig, har ett behov och ett intresse. Målet är att få dem att överväga dig som företag.
  4. Utvärderande: Kunden jämför alternativ och överväger fördelar/nackdelar genom att läsa recensioner, jämföra priser och specifikationer. Målet är att förmedla trygghet så att kunden väljer dig.
  5. Beslut: Kunden bestämmer sig och väljer att köpa. Målet är att göra det så enkelt som möjligt.
  6. Lojalitet: Stötta kunden i att vara så nöjd med sitt beslut att den rekommenderar vidare.

Landningssidor kan framför användas för dina kampanjer med mål att påverka Intresse, Övervägande, Utvärderande och Beslut.

Så skapar du konverterande landningssidor

En bra konverterande landningssida behåller engagemanget, kommunicerar ditt erbjudande snabbt och är mätbar. En guide kan vara att se över om din landningssida besvarar dessa frågor från användaren:

  • Har jag hamnat rätt?
  • Hur kan den här produkten hjälpa mig?
  • Kan jag lita på er som företag?
  • Vart kan jag vända mig eller hur genomför jag ett köp?

Hur du gör det kan du läsa mer om i vår guide: Bygg konverterande landningssidor

Medarbetare i artikeln

Webbdesigner

Senaste feeds

Röri(li)ga bokstäver väcker uppmärksamhet för det fria ordet

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.

Early Bird väljer Fluid som reklambyrå

Den strategiska reklambyrån Fluid blir Early Birds nya marknadsföringspartner.

Varför ska du satsa på livesändningar?

På vilket sätt kan livesändningar agera pricken över i:et för din interna och externa kommunikation? Vi går igenom några resonemang.

Fluid släpper gratistypsnitt – igen

Freebies var det här! Fluid lanserar ytterligare två gratistypsnitt designade av vår Art director Jonas Mandorf.

Så lyckas du med marknadsföringen på sociala medier

Hur får man ut maximalt av marknadsföringsbudgeten på sociala medier? Vi ger dig tips på hur du lyckas med din marknadsföring på plattformarna i våra telefoner.

Så lyckas du med radioreklam

Hur ska du göra för att skapa en minnesvärd radiospot? Vi ger dig en checklista med tips och några riktigt bra exempel på lyckad radioreklam.

Röri(li)ga bokstäver väcker uppmärksamhet för det fria ordet

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.

Early Bird väljer Fluid som reklambyrå

Den strategiska reklambyrån Fluid blir Early Birds nya marknadsföringspartner.