Vad menar vi egentligen när vi pratar landningssidor? Jo, en del av din sajt som någon landar på efter att den tagit del av din kampanj. Den tar hand om användaren, utvecklar ditt kampanjbudskap och guidar besökaren till att fatta ett beslut så som “köp”, “prenumerera”, “skänk en gåva” eller “fyll i formuläret så kontaktar vi dig”. Om du gör intresseväckande kommunikation i sociala medier eller i sök och vill länka till en hemsida – då är det en landningssida du ska ta fram.
När du fångat intresset blir landningssidan din chans att utveckla och övertyga genom en riktigt bra säljpitch – en förlängning av den mer intresseväckande kommunikationen. Här kan du äntligen brodera ut dina USP:ar och få sagt allt det där du egentligen ville få plats med i din annons.
Men landningssidor passar inte bara digitala kampanjer. Även kommunikation i kanaler som radio, TV eller OOH (out of home) kan stärkas av att ha en strategisk landningssida. Hon som står i busskuren och kollar på din affisch eller han som just hört din radiospot i fikarummet kommer med stor sannolikhet vilja söka upp din sajt för mer information. Se landningssidan som en del av hela kundresan – oavsett annonsplattform.
Det är tyvärr allt för vanligt att en första kontaktyta skapar ett intresse som inte alls följs upp på den hemsidan användaren landar på. Företag går därmed miste chansen att påverka mottagarens beslut. Alla kampanjer borde ha en uttänkt landningssida som tar vid och stöttar upp.
Börja med att fundera var i kundresan din kampanj försöker påverka. Då kan du också lättare ringa in vilken intention din landningssida ska ha och därmed också dess call to action (CTA).
Kundresan steg kan delas upp på olika sätt för att kartlägga kontaktpunkterna kunden har med dig. Varje kontaktpunkt är viktig, från att den får höras om dig för första gången till att den är en lojal kund. Några vanliga faser:
Landningssidor kan framför användas för dina kampanjer med mål att påverka Intresse, Övervägande, Utvärderande och Beslut.
En bra konverterande landningssida behåller engagemanget, kommunicerar ditt erbjudande snabbt och är mätbar. En guide kan vara att se över om din landningssida besvarar dessa frågor från användaren:
Hur du gör det kan du läsa mer om i vår guide: Bygg konverterande landningssidor