5. Alla är här. Nästan.
91 % av Sveriges internetanvändare använder sociala medier varje vecka. 85 % varje dag. Och det ser inte ut att förändras i framtiden. Idag använder 97 % av barn och ungdomar dagligen sociala medier. Och mer än hälften av alla gymnasieungdomar umgås varje dag via Snapchat. Du läste rätt, umgås, sociala medier är fortfarande just till för att vara sociala. Nu handlar det som de flesta vet inte om din verksamhet ska finnas på sociala medier, utan när och var.
4. Äldre är Meta.
Vill du nå personer födda på 1900-talet så är Meta fortfarande ”the place to be”. Instagram och Facebook är och förblir befolkningens mest använda plattformar i ålderskategorin, trots ett användartapp på 3 procentenheter i jämförelse med 2022. 60 % använder exempelvis fortfarande Facebook dagligen.
3. Yngre hänger på tuben.
Och med ”yngre” syftar vi i det här fallet på personer födda på 2000-talet. Inte vår försäljningschef Stefan Widar, trots att han är en j*vel på skateboard och ofta rör sig på tuben. Och bland 00-talisterna finner vi synnerligen otippat Youtube, Snapchat och TikTok som primära kanalval. Hela 80 % använder Youtube varje vecka och 60 % dagligen. Ungefär lika många spenderar samma tid på Snapchat varje dag. Dessutom är Youtube kanalen som flest svenskar skulle välja, om de bara fick välja en.
2. Are you not entertained?
Du har säkert sett Gladiator. Eller åtminstone en och annan meme där Russel Crowe står och skriker rubrikcitatet ovan framför en publik som varit där för att bevittna en kamp till döden. På sociala medier fungerar det ungefär likadant idag. Fast arenorna är större, gladiatorerna är varumärken och det vi krigar om är uppmärksamhet. Människor samlas än idag på samma plats för att bli underhållna. 46 % av befolkningens främsta drivkraft för att använda sociala medier är just det. Nedan kan du se topp 3 drivkrafter sorterat utifrån kategorierna kvinnor och män.
1. Yngre tycker bättre om riktad reklam än äldre.
71 % av svenskarna vill inta ha riktad reklam. Vilket betyder att var femte vill ha det. Och de som vill ha det tillhör oftast inte den äldre generation, utan den yngre. Faktum är att du enligt rapporten blir mer negativt inställd till riktad reklam ju äldre du blir. Mer än var tredje 00-talist anger att tycker att anpassad reklam för dem på nätet är bra. Och det är också de som i högst grad kunnat ta ställning i frågan.
Och let’s face it, vi vet det sen innan. Svenskar är generellt sätt inte positivt inställda till reklam. För att det finns svinmycket av den, och att de mesta inte skapar värde för mottagaren, utan mest stör upplevelsen. Och i de fall som man uppskattar reklam, så ses det inte som reklam längre. Utan som underhållning, insikt, inspiration eller ett härligt tidsfördriv. Alla topp 5 på listan i varför man använder sociala medier. Vilket är något vi varje minut arbetar för att skapa mer av här på Fluid.
Det beror på. Precis som förra året. Och året innan det. Oavsett vem du vill nå behöver du vara relevant och skapa värde för mottagaren i kanalen du väljer att kommunicera genom.
Vad för värde har du att erbjuda personen på andra sidan? Och hur berättar du det på ett sätt som gör att personen väljer att ta till sig budskapet? Precis, ”väljer”. Makten ligger inte hos avsändaren. Utan hos mottagaren. För även om du har något viktigt att berätta betyder det inte att någon lyssnar. På Instagram story scrollar vi enligt en undersökning från Tobii (Vi har länkat till en resuméartikel som berör studien längre ner) vidare efter 1,8 sekunder. Det är en historiskt låg attentionspan. Som troligtvis fortsätter krympa. Men kan du leverera något som väcker deras intresse, och erbjuder innehåll som känns som ett fair byte mot deras tid och uppmärksamhet. Då kommer de att lyssna. Oavsett om du pratar med äldre personer på Meta eller yngre genom tuben.