Hur skapar man en balanserad marknadsföringsbudget?

Andreas Hult är VD hos oss på Fluid och har hjälpt företag med kommunikation i mer än 15 år. Läs hans tips på hur du balanserar din marknadsföringsbudget inför 2024.

Andreas föreläser också om marknadsföring runt om i Sverige, möter dagligen stora och små företag och har alltid fingret i luften när det kommer till trender inom marknadsföring. Dessutom är han duktig på att hålla låda och nedan levereras därför 2023 års längsta harang.

Andreas, hur är stämningen bland företagen du möter inför kommande år då marknadsföringsbudgeten – troligtvis – blir lite stramare? 

–  Det är optimistiskt ändå, skulle jag säga. Men många tycker det är svårt att veta vilken typ av kommunikation de ska lägga i respektive kanal och hur man ska tänka för att få effekt av sin marknadsföringsbudget när den eventuellt blir lite lägre än de senaste åren. Det finns såklart inget allmängiltigt facit att dra fram, eftersom varje företag är unikt och har sina individuella utmaningar, men några mönster kan vi se när det kommer till vilken marknadsföring som ger bäst effekt: ofta handlar det om att man sätter en medveten budget, inte bara tar förra årets budget och skruvar upp eller ner den några procent, utan att du sätter tydliga mål på vad du vill uppnå och tittar på vilka konsumenter du vill nå och vad du ska säga – har du koll på dessa delar så har du en möjlighet att skapa en balanserad budget som gör nytta både långsiktigt och direkt.

–  Många företag ser en fördel i att det idag är så enkelt att följa kampanjer som har syftet att konvertera, exempelvis annonser med produkt och rabatterat pris i bild och en tydlig köp-knapp. Men risken är att man glömmer bort de varumärkesbyggande insatserna, eftersom de inte är riktigt lika enkla att mäta och är en mer långsiktig satsning. Det gäller att säkerställa att det finns en röd tråd i varumärkets alla kanaler, för att sedan ta nästa steg att sprida sitt budskap. Undersökningar visar att ett starkt varumärke har billigare konverteringskostnad, därför ska det varumärkesbyggande arbetet ligga som en bas i alla marknadsplaner. En annan risk med tydligt konverterande kommunikation är att du som bolag missar alla som tar lite längre tid på sig att fatta beslut. Köper jag en ny pool bara för att det är rea eller behöver jag läsa på och jämföra med andra leverantörer innan jag fattar beslutet?

– En annan bra grej som är viktig när marknadsbudgeten är tight är att optimera hemsidan, fylla på med relevant och inspirerande innehåll och skapa ett flyt som gör att det blir enkelt att köpa eller boka en produkt eller tjänst. Dessutom gäller det att gå igenom utfallet av dina målsättningar: Hur många nådde vi? I vilken målgrupp? Varför genererade kampanjen i Finspång fler köp än kampanjen Sörmland? För din marknadsbudget innebär detta att göra plats för ett löpande arbete som syftar till att ändra det innehåll som inte levererar.

–  Jag brukar också ge tipset att inte lägga kostnader för de marknadsföringssystem som blivit tillgängliga på sistone i marknadsföringsbudgeten, till exempel AI-verktyg eller program som schemalägger organiska SoMe-inlägg. Det är inte fel att se dessa investeringar som två olika poster.

– Har jag svarat på din fråga?

– Hur som helst är vi väldigt glada över att företag söker sig till oss experter för att säkerställa att deras kommunikation faktiskt ger effekt. Vi kan hjälpa till att bena ut och konkretisera målsättningen. Vi kan skapa en strategi och skapa hållbar kommunikation som du kan utgå från när du sedan skapar innehåll för alla kanaler. Och vi kan hjälpa till med delar eller helheten beroende på vad behovet är. Ibland kan det också vara skönt att någon utanför företaget får titta på dina kommunikativa utmaningar med ett utifrån- och in-perspektiv. Vilket förhoppningsvis kan hjälpa ditt varumärke att ta steget till nästa nivå.

3 handfasta tips för en balanserad marknadsföringsbudget

(för dig som inte tog dig igenom harangen)

  1. Sätt tydliga mål:
    Oavsett hur mycket pengar man har i marknadsbudget är det för mig viktigast att sätta tydliga mål och ha en skarp strategi.
  2. Våga investera i det långsiktiga varumärkesarbetet
    Tänka långsiktigt och ha ett varumärkesbyggande fokus i botten. Med ett starkt varumärke så kommer dina konverterande kampanjer, enligt forskning, bli mer effektiva och generera mer konvertering.
  3. Optimera hemsidan och följ upp
    Se till att hemsidan är optimerad med relevant innehåll, flyt och en underlättad köpresa. Följ upp dina målsättningar och gör plats för ett löpande arbete för uppdatering av innehåll som inte levererar. Lästips: så skapar du en konverterande landningssida. 

Medarbetare i artikeln

Affärschef

Senaste feeds

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Rekrytera framgångsrikt på sociala medier – våra bästa tips

Rekrytering är inte längre bara något som sker bakom stängda dörrar och på traditionella jobbplattformar. Idag är vanliga sociala medier, där 94% av svenskarna redan befinner sig, minst lika effektiva för talangjakt. På exempelvis LinkedIn, Meta och TikTok kan du locka aktiva jobbsökare och passiva kandidater samt bygga företagets arbetsgivarvarumärke över tid. Så hur når du egentligen den bästa kompetensen?

Fluid välkomnar ny VD

Vi är glada att meddela: Niklas Wallenberg tillträder som ny VD för oss på Fluid den 23:e oktober.