Andreas föreläser också om marknadsföring runt om i Sverige, möter dagligen stora och små företag och har alltid fingret i luften när det kommer till trender inom marknadsföring. Dessutom är han duktig på att hålla låda och nedan levereras därför 2023 års längsta harang.
Andreas, hur är stämningen bland företagen du möter inför kommande år då marknadsföringsbudgeten – troligtvis – blir lite stramare?
– Det är optimistiskt ändå, skulle jag säga. Men många tycker det är svårt att veta vilken typ av kommunikation de ska lägga i respektive kanal och hur man ska tänka för att få effekt av sin marknadsföringsbudget när den eventuellt blir lite lägre än de senaste åren. Det finns såklart inget allmängiltigt facit att dra fram, eftersom varje företag är unikt och har sina individuella utmaningar, men några mönster kan vi se när det kommer till vilken marknadsföring som ger bäst effekt: ofta handlar det om att man sätter en medveten budget, inte bara tar förra årets budget och skruvar upp eller ner den några procent, utan att du sätter tydliga mål på vad du vill uppnå och tittar på vilka konsumenter du vill nå och vad du ska säga – har du koll på dessa delar så har du en möjlighet att skapa en balanserad budget som gör nytta både långsiktigt och direkt.
– Många företag ser en fördel i att det idag är så enkelt att följa kampanjer som har syftet att konvertera, exempelvis annonser med produkt och rabatterat pris i bild och en tydlig köp-knapp. Men risken är att man glömmer bort de varumärkesbyggande insatserna, eftersom de inte är riktigt lika enkla att mäta och är en mer långsiktig satsning. Det gäller att säkerställa att det finns en röd tråd i varumärkets alla kanaler, för att sedan ta nästa steg att sprida sitt budskap. Undersökningar visar att ett starkt varumärke har billigare konverteringskostnad, därför ska det varumärkesbyggande arbetet ligga som en bas i alla marknadsplaner. En annan risk med tydligt konverterande kommunikation är att du som bolag missar alla som tar lite längre tid på sig att fatta beslut. Köper jag en ny pool bara för att det är rea eller behöver jag läsa på och jämföra med andra leverantörer innan jag fattar beslutet?
– En annan bra grej som är viktig när marknadsbudgeten är tight är att optimera hemsidan, fylla på med relevant och inspirerande innehåll och skapa ett flyt som gör att det blir enkelt att köpa eller boka en produkt eller tjänst. Dessutom gäller det att gå igenom utfallet av dina målsättningar: Hur många nådde vi? I vilken målgrupp? Varför genererade kampanjen i Finspång fler köp än kampanjen Sörmland? För din marknadsbudget innebär detta att göra plats för ett löpande arbete som syftar till att ändra det innehåll som inte levererar.
– Jag brukar också ge tipset att inte lägga kostnader för de marknadsföringssystem som blivit tillgängliga på sistone i marknadsföringsbudgeten, till exempel AI-verktyg eller program som schemalägger organiska SoMe-inlägg. Det är inte fel att se dessa investeringar som två olika poster.
– Har jag svarat på din fråga?
– Hur som helst är vi väldigt glada över att företag söker sig till oss experter för att säkerställa att deras kommunikation faktiskt ger effekt. Vi kan hjälpa till att bena ut och konkretisera målsättningen. Vi kan skapa en strategi och skapa hållbar kommunikation som du kan utgå från när du sedan skapar innehåll för alla kanaler. Och vi kan hjälpa till med delar eller helheten beroende på vad behovet är. Ibland kan det också vara skönt att någon utanför företaget får titta på dina kommunikativa utmaningar med ett utifrån- och in-perspektiv. Vilket förhoppningsvis kan hjälpa ditt varumärke att ta steget till nästa nivå.
(för dig som inte tog dig igenom harangen)