När den bildgenererande AI:n Midjourney lanserades sommaren 2022 ville vi på Fluid undersöka hur mycket den utvecklades under ett år. Testen kommer knappast vinna några vetenskapliga priser men så här kan du återskapa det: Skapa ett textkommando med hjälp av vår projektledare Cissis semestervision, låt ett hektiskt arbetsår passera och generera därefter en ny bild med exakt samma prompt. Vårt resultat kan du se nedan.
Om målet är att med hjälp av prompten styra AI:n så mycket som möjligt och ta fram visuellt begripliga bilder så sker utvecklingen med andra ord fort.
Hur påverkar det en reklambyrå som vill nå nya kreativa höjder och vår fotograf Jonas Carmhagen som levt i fotostudios i 12 år?
Jonas, kommer du att spendera dina dagar i fotostudion om 10 år?
– Alltså, bara på den lilla tid som AI har varit tillgängligt för allmänheten har mina arbetsdagar förändrats avsevärt. Den har hjälpt mig att automatisera många upprepande uppgifter och effektiviserat min förmåga att bearbeta bilder. Förr kunde jag lägga mellan en-två timmar på att till exempel förlänga bakgrunder för att passa till alla dagens format men idag tar samma uppgift 10 min. Och själva bildgenereringen låter mig utforska nya kreativa möjligheter och experiment med olika stilar och effekter som tidigare inte var möjliga. Det gör mig ännu mer kreativ och innovativ som fotograf.
– Och för att svara på din fråga: Om 10 år kommer jag inte spendera lika mycket tid i studion, men när jag väl är där så kommer det vara mer lustdrivet. Med AI-hjälp löser jag effektivt enklare uppgifter och i studion fokuserar jag på det kreativa och konstnärliga i fotografier. Jag tror också att AI:s under en tid framöver kommer ha små kreativa luckor dit den, vid just den specifika tidpunkten, inte har förmåga att gå. Som människa är det i just den luckan du kommer ha möjlighet att utforska din kreativitet. Och det är ju i de riktigt banbrytande områdena som det är inspirerande att jobba. Människoskapad kommunikation kommer nog alltid ha en signifikant stil som går att urskilja. Samtidigt kommer stora varumärken som har råd att spendera mycket pengar efterfråga marknadsföring sprungna ur dessa kreativa Al-luckor. Som kreatör gäller det att behärska både effektiv AI-genererad kommunikation men också produktioner som kräver mycket mänsklig prägel. För många som jobbar inom reklam idag så kommer det handla om adapt or die.
Hur ligger du till på adapt or die-skalan?
– Jag är nog rätt bra på att anpassa mig. Midjourney finns i min Discord och jag har skaffat mig ett arbetsflöde i hur jag använder mig av bildgenererande AI-verktyg i mitt dagliga arbete. Jag tittar ofta på Youtube-videos med tips, läser på forum och hänger med i utvecklingen. Klipp som lades upp för någon månad sen är idag helt irrelevanta. Men det finns en liten gemenskap av människor i min sits där vi lär av varandra och håller oss uppdaterade.
Kan AI ta vår kreativitet till nya höjder och i så fall hur påverkar det våra kunder?
– Generellt kan AI hjälpa oss att leverera högkvalitativa och snabbt producerade bilder, vilket sparar oss och kunden tid och pengar. När AI hjälper oss att förstå konsumenter bättre kommer alla uppleva mer målinriktade kampanjer med personliga fotoupplevelser och mer relevanta budskap, allt skapat snabbt och effektivt. På så sätt kommer AI förändra den digitala marknadsföringen väldigt mycket.
– Men jag skulle vilja påstå att vi ännu har en bit kvar att gå innan AI:s kan ses som ett fulländat arbetsverktyg. Till exempel skulle det, som reklamfotograf, vara extremt användbart om produkter fotas av automatiserat på rullande band mot vit bakgrund, och att man därefter kan ta den bilden och prompta in den mot vilken bakgrund som helst. Där fantasin sätter gränser. Att skapa sådana bilder tar fortfarande lite tid, men det är nog bara en tidsfråga innan det bara krävs några klick och en välformulerad prompt.
– Som jag nämnde tidigare, för mig personligen betyder det att jag kan leverera på en hög nivå även vid enkla kostnadseffektiva arbetsuppgifter samtidigt som jag kan lägga fokus och energi på det som är roligt och mer tidskrävande – vilket höjer nivån även där. Win-win för alla inblandade. Tråkiga och repetitiva uppgifter är, förhoppningsvis, snart ett minne blott.
Ja, när du under en heldag fotade alla oss på Fluid noterade jag att du på slutet la säkert 45 min på att mäta och anteckna avståndet mellan kamera, alla ljus och fotoobjektet för att – antar jag – kunna ta likadana bilder om vi anställer någon ny. Sånt måste va skönt att slippa?
– Ja, exakt, det är inget jag kommer sakna. Jobb som förut var ett nödvändigt ont kommer förmodligen ryka ganska snart, men det kommer nog dröja innan du och jag blir helt överflödiga. Nu gäller det att lära känna prompten: hur du styr AI:n att göra som du vill? Vilka ord funkar? Är det bra att ordbajsa eller skriva kort och koncist? Nyligen lärde jag mig till exempel att om du skriver in “knolling” så får du bilder uppifrån med produkter sprida över bildytan. I reklamsammanhang är det väldigt användbart.
– Att omfamna AI och utforska dess möjligheter, framför allt i hur vi kan skapa högkvalitativ kommunikation på ett snabbt och effektivt sätt, vilket vi på Fluid gör på dagligbasis, blir inför framtiden helt avgörande.
AI generellt då – boom eller doom?
– Boom, helt klart. Det är ett kraftfullt verktyg som kommer förbättra mitt arbete som fotograf avsevärt, hjälpa mig generera fantastiska bilder som tilltalar konsumenter på personligt plan och skapa en tillväxt-boom för varumärken runt om i världen som är snabba att hoppa på tåget.
– Åtminstone när vi pratar om Generative Artificial Intelligence, där programstyrda processer producerar, manipulerar och syntetiserar data utan att förstå vad den faktiskt säger eller visualiserar. AI:s som fungerar som mänskliga hjärnor, så kallad Artificial General Intelligence, är en diskussion för en annan tid.