En bra landningssida knyter an tydligt till din tidigare kommunikation. Det kan exempelvis vara en förlängning av din kampanj på sociala medier, display eller varför inte en radioreklam. Låt gärna copyn och det visuella manéret från dina intresseväckande kommunikation gå igen även här, och förmedla kundnyttan redan i första vyn – det vi kallar above the fold. En stark start behåller intresset.
Användarens koncentrationsförmåga blir allt kortare. Visste du att användare läser mindre än 20 % av din webbcopy? Försök därför att vara kort och koncis och gör ditt innehåll enkelt att överblicka. Istället för ett större stycke – dela upp det i flera korta stycken. Lägg också lite extra kärlek på rubrikerna så att dina säljargument verkligen går fram.
Identifiera vad som är relevant för användaren och ta bort det som inte stödjer rätt intention. Det kan exempelvis vara sekundära erbjudanden eller distraherande bilder som inte stöttar budskapet. Använd gärna kontextbaserade bilder och bilder på människor.
När personer har svårt att fatta beslut vänder de sig ofta till andra för stöd. En vanlig sektion på landningssidor är därför något vi inom marknadsföring brukar kalla Social proof. Det kan exempelvis vara citat eller recensioner från andra användare som köpt samma vara eller tjänst. Om ert företag jobbar B2B kan loggor på andra väletablerade företag som ni jobbar med trygga er som en trovärdig partner eller leverantör. Se exempel från vår landningssida om livesändningar här.
Vanliga frågor och svar, FAQ, kan på landningssidor vara ett effektivt sätt att bemöta frågor som du tror att målgruppen har, och övertyga de som tvekar. Se bara till att hålla den kort och relevant.
Ha en tydlig uppmaning till handling som är enkelt att hitta på sajten. Exempelvis ett kontaktformulär eller en köpknapp.
Alla landningssidor behöver inte nödvändigtvis sträva efter en tydlig konvertering. Telias kampanj om 5G-löken är exempelvis en lysande kampanjsajt som verkligen utvecklar deras kommunikation och bäddar in fakta på ett kreativt och lekfullt sätt.
Har du däremot en landningssida som syftar till att sälja eller generera leads, exempelvis få din användare att anmäla sig till ditt webinarium eller beställa en bok, så vill du säkerligen att din landningssida ska vara optimerad för att generera konverteringar.
Ett vanligt grepp är att kommunicera någon form av brådskande påtryckning för att skynda på ett beslut. ”Säkra din plats”, ”begränsad upplaga” eller bara en enkel uppmaning i att ta tag i det redan nu.
Se över dina call to actions, som vi nämnde tidigare, och säkerställ att de guidar besökaren mot en relevant handling, exempelvis “Kontakta oss för offert”. Är ditt mål att användaren ska fylla i ett formulär bör du göra det så enkelt som möjligt att fylla i formuläret, utan för många följdfrågor eller be om för svåra uppgifter som kräver att besökaren måste lämna landningssidan och leta fram information externt. I takt med att medvetenheten kring GDPR och personuppgifter ökar i samhället blir allt fler dessutom skeptiska till att lämna för mycket personuppgifter, så försök att hålla insamlingen av personlig data till det allra nödvändigaste.
Genom att sätta spårning med exempelvis Google Tag Manager och Google Analytics på sajten följer du enklare upp hur din landningssida presterar och får mer data till uppföljningar på dina kampanjer. Var kommer trafiken ifrån, hur beter sig användarna på sajten, hur länge stannar de och hur ofta konverterar de? Och för dig som gärna grottar ner dig i datadriven marknadsföring – varför inte göra några A/B-tester för att se vilka som konverterar bäst? För dig som behöver fånga in fler leads kanske verktyg som Leadfeeder eller insamling av data till retargeting-kampanjer kan vara aktuellt att titta närmare på. Här finns många möjligheter, så lägg dig på den nivån som passar er.
Vill du läsa mer om hur landningssidor kan stärka dina kampanjer? Läs vår artikel Landningssidor som ett strategiskt verktyg