Hur skapar man en landningssida som konverterar?

Hur skapar man en träffsäker landningssida som omvandlar besökare till kunder? Fluids Product Lead för webb Jennifer Sylvan ger dig handfasta tips på hur du strukturerar innehåll för att skapa en konverterande landningssida.

Bekräftelse på att du kommit rätt

En bra landningssida knyter an tydligt till din tidigare kommunikation. Det kan exempelvis vara en förlängning av din kampanj på sociala medier, display eller varför inte en radioreklam. Låt gärna copyn och det visuella manéret från dina intresseväckande kommunikation gå igen även här, och förmedla kundnyttan redan i första vyn – det vi kallar above the fold. En stark start behåller intresset.

Strukturera upp det du vill säga i sektioner och håll dem korta

Användarens koncentrationsförmåga blir allt kortare. Visste du att användare läser mindre än 20 % av din webbcopy? Försök därför att vara kort och koncis och gör ditt innehåll enkelt att överblicka. Istället för ett större stycke – dela upp det i flera korta stycken. Lägg också lite extra kärlek på rubrikerna så att dina säljargument verkligen går fram.

Undvik distraktion på landningssidor

Identifiera vad som är relevant för användaren och ta bort det som inte stödjer rätt intention. Det kan exempelvis vara sekundära erbjudanden eller distraherande bilder som inte stöttar budskapet. Använd gärna kontextbaserade bilder och bilder på människor.

Social proof

När personer har svårt att fatta beslut vänder de sig ofta till andra för stöd. En vanlig sektion på landningssidor är därför något vi inom marknadsföring brukar kalla Social proof. Det kan exempelvis vara citat eller recensioner från andra användare som köpt samma vara eller tjänst. Om ert företag jobbar B2B kan loggor på andra väletablerade företag som ni jobbar med trygga er som en trovärdig partner eller leverantör. Se exempel från vår landningssida om livesändningar här.

Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar, FAQ, kan på landningssidor vara ett effektivt sätt att bemöta frågor som du tror att målgruppen har, och övertyga de som tvekar. Se bara till att hålla den kort och relevant.

Call to action

Ha en tydlig uppmaning till handling som är enkelt att hitta på sajten. Exempelvis ett kontaktformulär eller en köpknapp.

Optimera landningssidan för konvertering

Alla landningssidor behöver inte nödvändigtvis sträva efter en tydlig konvertering. Telias kampanj om 5G-löken är exempelvis en lysande kampanjsajt som verkligen utvecklar deras kommunikation och bäddar in fakta på ett kreativt och lekfullt sätt.

Har du däremot en landningssida som syftar till att sälja eller generera leads, exempelvis få din användare att anmäla sig till ditt webinarium eller beställa en bok, så vill du säkerligen att din landningssida ska vara optimerad för att generera konverteringar.

– Uppmaning

Ett vanligt grepp är att kommunicera någon form av brådskande påtryckning för att skynda på ett beslut. ”Säkra din plats”, ”begränsad upplaga” eller bara en enkel uppmaning i att ta tag i det redan nu.

– Gör det enkelt att konvertera

Se över dina call to actions, som vi nämnde tidigare, och säkerställ att de guidar besökaren mot en relevant handling, exempelvis “Kontakta oss för offert”. Är ditt mål att användaren ska fylla i ett formulär bör du göra det så enkelt som möjligt att fylla i formuläret, utan för många följdfrågor eller be om för svåra uppgifter som kräver att besökaren måste lämna landningssidan och leta fram information externt. I takt med att medvetenheten kring GDPR och personuppgifter ökar i samhället blir allt fler dessutom skeptiska till att lämna för mycket personuppgifter, så försök att hålla insamlingen av personlig data till det allra nödvändigaste.

– Mät och följ upp

Genom att sätta spårning med exempelvis Google Tag Manager och Google Analytics på sajten följer du enklare upp hur din landningssida presterar och får mer data till uppföljningar på dina kampanjer. Var kommer trafiken ifrån, hur beter sig användarna på sajten, hur länge stannar de och hur ofta konverterar de? Och för dig som gärna grottar ner dig i datadriven marknadsföring – varför inte göra några A/B-tester för att se vilka som konverterar bäst? För dig som behöver fånga in fler leads kanske verktyg som Leadfeeder eller insamling av data till retargeting-kampanjer kan vara aktuellt att titta närmare på. Här finns många möjligheter, så lägg dig på den nivån som passar er.

Checklista för en bra landningssida

  • Presentera snabbt vad landningssidan handlar om above the fold
  • Din CTA behöver sticka ut så den är enkelt att se, särskilt om de ligger på en bild. Använd stora skillnader i kontrast och ta gärna stöd av WCAG:s rekommendationer om tillgänglighet.
  • Ge användaren snabbt resultat. 53% av mobilanvändarna lämnar en sida om det tar längre än 3 sekunder att ladda.
  • Undvik jargong och svåra ord. Använt enkelt språk som är bekant och lätt att ta till sig.
  • Fokusera på en god mobilupplevelse eftersom många av dina användare antagligen surfar in från soffan eller bussen.
  • Copy gör stor skillnad på landningssidor, så lägg extra kärlek på att ta fram koncis och övertygande copy, eller ta hjälp av en copywriter från Fluid.

 

Vill du läsa mer om hur landningssidor kan stärka dina kampanjer? Läs vår artikel Landningssidor som ett strategiskt verktyg

 

Medarbetare i artikeln

Webbdesigner

Senaste feeds

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.

Optimera din traditionella marknadsföring med Google Ads-insikter

Låter det konstigt? Att använda insikter från Google Ads för att optimera din traditionella marknadsföring kan dock hjälpa dig att nå nya höjder!



Tankar & tips inför stundande semester

Vår Creative Director och tillika bokmal Fredrik P. Johansson bjuder på både tankar och tips inför stundande semester.

Hur syns din webb i andra kanaler?

Hur din länk ser ut kanske inte påverkar hur ofta du syns, men kan absolut locka fler att klicka på din länk och därmed öka din klickfrekvens.

Röri(li)ga bokstäver väcker uppmärksamhet för det fria ordet

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.

Klibbor till alla! Klicka hem våra stickers

På Fluid vet vi att världen blir lite bättre med färgglada klistermärken – och därför ger vi bort dem! Vill du pimpa din laptop? Klistra på! Behöver din vattenflaska en personlig touch? här finns det resurser! Har du en tråkig dag och ett ännu tråkigare kylskåp? Japp, du gissade rätt: på med ett klistermärke och rädda dagen. Dessutom, vi vågar påstå att Fluid-klistermärken på bilar höjer topphastigheten med minst 5%*. Kort sagt: vi sprider Fluid-glädje, en klibba i taget.

Vad är skillnaden mellan målgrupp och persona?

Målgrupp och persona är två begrepp som ofta används inom marknadsföring för att förklara kundgrupper. Men vad skiljer dem egentligen åt? Vi ger din en kort och enkel minnesregel.